bazarnews

کد خبر: ۵۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
بازارنیوز گزارش می‌دهد:
چگونه فقط از یک استان، این حجم از گوشت و خوراک و مکمل طیور از کشور خارج شده است. باید توجه داشت در صورت صادرات، قیمت صادراتی در بازار حاکم شده و باعث جهش یکباره قیمت‌ها می‌شود.  

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : بر اساس آمار و اطلاعات منتشره توسط مرکز آمار ایران در اسفند ماه سال گذشته، بیشترین افزایش قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری نسبت به اسفند 1396 مربوط به «رب گوجه فرنگی» با 242 درصد افزایش، «سیب درختی زرد » با 140 درصد افزایش، « گوشت گوسفند » با 135 درصد افزایش، « گوشت گاو یا گوساله» با 124 درصد افزایش بود. در این بین، افزایش ناگهانی و شدید قیمت گوشت سفید و قرمز باعث ایجاد مشکلات معیشتی برای مردم و اتفاقاتی چون صف کشیدن برای خرید گوشت یا هجوم به فروشگاههای زنجیره ای توزیع گوشت شد.

علت افزایش قیمت گوشت را در رشد 4 برابری صادرات به خارج از کشور بجویید/صف مردم برای خرید گوشت را نمی بینید؟

مسئولان یکی از عمده‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشت را قاچاق دام بیان کردند. اما کارشناسان علت گرانی گوشت را بی‌ارتباط با موضوع قاچاق دام دانسته و آن را به واقعی کردن قیمت این محصول ربط می‌دهند.

رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده گفت: هم اکنون ۴۵ درصد افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مرتبط با قاچاق دام زنده است.

منصور پوریان افزود: وقوع تلاطم ارزی از ابتدای سال جاری در کشور موجب گرانی قیمت دام ایرانی در بازار کشورهای همسایه شد و به نوعی انگیزه و جذابیت بیشتری برای خروج دام زنده بصورت قاچاق از مرزها را فراهم کرد.

محمود حجتی وزیر کشاورزی نیز در دی ماه سال گذشته علت افزایش قیمت گوشت را قاچاق و کاهش عرضه دانست : بخشی از افزایش قیمت گوشت قرمز به علتقاچاق دام و بخشی دیگر به علت افزایش قیمت نهاده های دامی است.
وی بیان کرد: در کشت ذرت سویا با محدودیت مواجه هستیم و مجبور هستیم بخشی از نیاز های کشور را از خارج کشور تامین کنیم و این امر موجب افزایش قیمت این نهاده ها شده است.

این در حالیست که دیروز مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به رشد 4 برابری صادرات فرآورده‌های خام دامی استان مرکزی در سال گذشته، از صادرات 389 هزار و 407 کیلوگرم گوشت مرغ منجمد و 2 میلیون و 901 هزار و 750 کیلوگرم خوراک و مکمل طیور به خارج از کشور خبر داد.

علت افزایش قیمت گوشت را در رشد 4 برابری صادرات به خارج از کشور بجویید/صف مردم برای خرید گوشت را نمی بینید؟

حال سوال اینجاست که در حالی که به گفته وزیر کشاورزی، کاهش عرضه، یکی از عوامل افزایش قیمت گوشت در سال گذشته بود، چگونه فقط از یک استان، این حجم از گوشت و خوراک و مکمل طیور از کشور خارج شده است. شاید حتی میزان صادرات نیز مهم نباشد (که البته در این گزارش، میزان هم واقعا قابل توجه است) اما باید به این نکته توجه داشت که هر میزان (حتی اندک) که صادر شود، قیمت صادراتی در بازار حاکم می شود و این باعث جهش یکباره قیمت ها می شود. 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: