گروه بین الملل بازارنیوز : محمدرضا باهنر نایب رئیس سابق مجلس در گفتگوی تفصیلی که با مهر انجام داده به بیان نقطه نظرات خود پیرامون مسائل روز کشور پرداخته است. در بخشی از این مصاحبه وی به نکاتی در مورد FATF اشاره کرده که خواندن آن خالی از لطف نیست.
ما اخیراً مصاحبهای با آقای مرتضی نبوی در خصوص لوایح مرتبط با FATF داشتیم و ایشان اظهار کرد من یک تردیدهایی را نسبت به FATF داشتم اما بعد از بدعهدیها و بدقولیهای اروپا نسبت به برجام، دلواپس تصویب لوایح مربوط به FATF شدم. شما در مورد این لوایح تردید ندارید؟ و آیا تردید شما تبدیل به دلواپسی نشده است؟
ببینید تصویب یا عدم تصویب لوایح مربوط به FATF، انتخاب بین خوب و بد نیست. هرکدامشان یک منافعی دارند و یک مضراتی. باید بین منافع و مضرات را اولاً احصاء کنیم و بعد تشخیص دهیم که مصلحت ما الان کدام است.
امروز در ماجرای FATF، انتخاب بین بد و بدتر است، بین خوب و بد نیست. متأسفانه عدهای در کشور ما فضاهای سیاسی و تبلیغی را تند میکنند. حضرت آقا هم یک اشارهای در این زمینه داشتهاند که مثلاً عدهای میگویند آنهایی که موافق هستند دارند مملکت را میفروشند، برخی هم میگویند آنهایی که مخالفند در حال کشاندن مملکت به جنگ هستند. نه مخالفت این موضوع جنگ ایجاد میکند و نه موافقت آن فروش مملکت است.
شاید به دلیل همین بود که نامهای را که معاون اول رئیسجمهور در رابطه با همین مساله محضر رهبر انقلاب نوشته بودند، حضرت آقا به مجمع ارجاع دادند و فرمودند که اعضای مجمع «امعان نظر» کنند و دقت بیشتری در تصمیم گیری داشته باشند. مثلاً اگر قرار بود رهبر انقلاب به یک نظر رسیده باشند مبنی بر اینکه این قضیه به مصلحت است یا نیست، خب نظرشان را میگفتند. حتماً آقا به نظر نرسیدند و در نهایت گفتند مجمع تصمیم بگیرد. حالا که مجمع میخواهد اعلام نظر کند، این خیلی بد است که عدهای در مملکت بگویند موافقان خائن هستند و یک عده هم بگویند مخالفان آن خائن هستند. اعضای مجمع را آقا منصوب کردند و الان هم گفتند مجمع در این خصوص اعلام نظر و دقت کند.
به نظر شما لوایحFATF در مجمع رأی میآورد؟
اینکه رأی میآورد یا نمیآورد را بگذارید رأیگیری شود.
بعضیها پیشنهاد دادهاند که اگر لوایح FATF در مجمع رأی نیاورد، آن را به رفراندوم بگذارید، شما قبول دارید این موضوع به رفراندوم گذاشته شود؟
خیر. ببینید ما یک زمان منافعمان در این است که اخم بکنیم و یک زمانی باید لبخند بزنیم. منافع کشور در حوزه سیاست خارجی بسیار حساس است. من حتی یک زمانی که مجلس وارد سیاست خارجی میشد، با آنکه یک نماینده مجلس بودم و باید از نظر صنفی نسبت به مجلس تعصب میداشتم اما مخالف این بودم که مجلس بخواهد وارد اقدام در سیاست خارجی بشود. مثلاً مجلس بگوید ارتباط ما با فلان کشور قطع یا وصل شود. مجلس نباید وارد این مباحث شود. این موضوع آنقدر حساس است که باید دست دیپلماسی خارجی باشد و شورای عالی امنیت ملی هم نظارت کند. ممکن است امروز منافع ما در لبخند باشد، فردا منافع ما در اخم باشد. پس فردا قهر کنیم و روز بعد آشتی کنیم. اینها مقولهای نیست که بخواهد فرآیند طولانی مجلس شورای اسلامی را طی کند.
رفراندوم گذاشتن درباره مسائلی همچون FATF تماماً ضرر است؛ قانون اساسی سازوکار تصمیمگیری درباره مسائل سیاست خارجی را روشن کرده استدر اینطور مسائل اصولاً رفراندوم معنا ندارد. فرض کنید اگر بخواهیم تصمیم بگیریم که آیا با ترکیه رابطه داشته باشیم یا نه و این موضوع را به رفراندوم بگذاریم.
خب اگر مردم به این تصمیم رأی مثبت دهند که ترکیه سوار ما میشود یا هر نوع زورگویی که بخواهد بر ما میکند. اصلاً معنا ندارد در حوزه سیاست خارجی اینگونه رفتار شود. این پیشنهادی است که همه طرف آن ضرر است. افرادی که این پیشنهادات را میکنند، باید بدانند که رفراندوم گذاشتن در این مسائل تماماً ضرر است.
قانون اساسی سازوکار تصمیمگیری درباره مسائل سیاست خارجی را روشن کرده است. مثلاً قانون اساسی میگوید صلح و جنگ در اختیار رهبری است. میتوانست بگوید که صلح و جنگ را مجلس مشخص کند، یعنی مجلس بگوید که بجنگیم یا نجنگیم.