bazarnews

کد خبر: ۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
نماینده مردم آمل در مجلس در گفتگو با بازار نیوز؛
نماینده مردم آمل در مجلس گفت: تعداد بازرگانانی که در اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش کشاورزی هستند یک جمع جعلی است و به اعتقاد من تنها برای خالی نبودن عریضه تشکیل شده است.
کشاورزی سهمی در تصمیم‌گیری های اتاق بازرگانی ندارد/ دولت و جهاد کشاورزی حامی کشاورزان نیست/ در اتاق تصمیمات بر اساس توان مالی است/ اتاق بازرگانی یک جمع جعلی استعزت الله یوسفیان نماینده مردم آمل در مجلس در این خصوص به خبرنگار بازار نیوز گفت: اتاق بازرگانی معمولا از حمع کسانی شکل گرفته که دارای سرمایه های کلانی در آن بخش هستند و متاسفانه به دلیل عدم حمایت دولت و جهاد کشاورزی و از همه مهمتر، گردش مالی کم کشاورزان، این قشر نتوانسته اند جایگاه خودشان را در اتاق بازرگانی مطرح کنند.

وی اضافه کرد: هرچند که ما تعاونی های بزرگ کشاورزی نداریم و تولید کننده های ما معمولا خرد هستند اما افراد فرهیخته ای در بین کشاورزان هست که می توانند در این زمینه به چرخه اقتصاد کشور کمک کنند. 

وی با اشاره به اینکه در اتاق بازرگانی باید همه اصناف در زمینه کار خود تخصص داشته باشند، گفت: در واقع هیچ صنفی نمی تواند از دیگر اصناف حمایت و برای آن ها احقاق حق کند، چون ذی نفع نیستند، لذا تا زمانی که این قانون با این شکل و شمایل روی کاغذ باشد، بخش کشاورزی به واسطه نداشتن نماینده ای در اتاق بازرگانی به جایی نخواهد رسید.

جهاد کشاورزی، منشاء تمام مشکلات کشاورزان
نماینده مردم آمل در مجلس منشاء تمام این مشکلات را از وزات جهاد کشاورزی دانست و گفت: جهاد کشاورزی باید تعداد افراد مربوط به اتاق بازرگانی را در این بخش معرفی کند که متاسفانه همین وزارت‌خانه بسیاری از امور را رها کرده است. به اعتقاد بنده مشکل اصلی از این وزارت خانه نشات می گیرد. اگر این وزارت‌خانه از همه استانها تعدادی را به عنوان نماینده بخش کشاورزی به اتاق معرفی کند و آنها را از نظر مالی مورد حمایت خود قرار دهد در حال حاضر ما شاهد این وضعیت نبودیم.

وی با اعتراض به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی گفت: جالب است که ارگان بزرگی مثل جهاد کشاورزی در هفته دولت به جای اینکه از تولیدات کشاورزی صحبت کند در صحن علنی از واردات و انبار گندم به کشور دم می زند! و این کار را جزو افتخارات خود می داند! در حالی که تنها خزانه دولت را خالی و صرف واردات کرده است.

یوسفیان در این باره اضافه کرد: متاسفانه ما هر روز شاهد تبدیل و نابود شدن مرغ داری ها، کشاورزی ها. منابع طبیعی و اراضی هستیم و تاکنون کاری در جهت پیشبرد و بهبودی این مهم در این وزارت خانه صورت نگرفته است.

اما وی در خصوص راهکار اصلی برای کمک به بخش کشاورزی هم گفت: باید کشاورزی را در رده های بالا مطرح کرد. متاسفانه واردات برنج دست کشاورز نیست و ما در سال 2 میلیون و 500 هزار تن مصرف برنج داریم، از این مقدار 2 میلیون تولید و 500 هزار در سال هم کسری برنج داریم. پس باید دولت کشاورزان را ساماندهی و از آنها حمایت کند.

وی در خصوص راهکار اصلی برای حل این مشکل افزود: بهترین راهکار این است که حداقل دولت واردات برنج را به بخش تعاونی های کشاورزی واگذار کند تا با ایجاد انگیزه و نخبه پروری در جهت کمک به اقتصاد کشور، کشاورزان هم بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

در اتاق بازرگانی هر کس بر اساس توان مالی حرف می زند
یوسفیان در پاسخ به اینکه چرا اتاق کشاورزی به صورت مستقل تشکیل نمی شود، گفت: در اتاق بازرگانی ایران هر کسی بر اساس توان و گردش مالی حرف می زند، هیچ یک از اعضای اتاق جزو کاسبان خرد بازار نیستند و این یک واقعیت است که کشاورزان ما توان مالی پایینی دارند و یکی از دلایلی که ما در بخش کشاورزی اتاق مستقلی نداریم به عدم حمایت دولت و جهاد کشاورزی بر می گردد.

کشاورزی سهمی در تصمیم گیری های اتاق بازرگانی ندارد 
نماینده مردم آمل در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با وجود اینکه تعداد اعضای اتاق اکثرا بازرگان هستند، آیا تصمیم گیری همه بخش ها به صورت عادلانه پیگیری می شود؟ خاطر نشان ساخت: به هر حال اتاق بازرگانی نماینده بخش خصوصی است و باید قبول کنیم که بی عدالتی همه جا هست و  حداقل این است که در اتاق بازرگانی همه اصناف نماینده های تخصصی خود را دارند ولی کشاورزی حضوری در اتاق بازرگانی ندارد و قطعا سهمی هم در تصمیم گیری های اتاق بازرگانی نخواهد داشت.

یوسفیان در خاتمه در خصوص اینکه نماینده های مجلس چه کاری می توانند در راستای کمک به بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی بکنند، گفت: نماینده ها فقط می توانند حرف بزنند و قدرت اجرایی ندارند. به هر حال به عنوان نماینده مردم تلاش می کنیم از تریبون مجلس برای رسیدن کشاورزان به جایگاه اصلی خود تلاش کنیم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: