در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، دیدار جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی با رهبر انقلاب اسلامی، از ساعاتی پیش در حسینیهی امام خمینی رحمهالله در حال برگزاری است.
در ابتدای این دیدار، تعدادی از دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی به بیان نظرات و دیدگاههای خود پیرامون مسائل کشور پرداختند.
رهبر انقلاب در این دیدار تاکید کردند: یکی از ناطقان سوال کردند که این کمبودها در ادارهی کشور به ساختار بر میگردد یا به کارگزاران. ساختار قانون اساسی خوب است. البته ساختارها میتوانند تکمیل شوند و نواقصشان برطرف شود؛ مثلاً یک روز مجمع تشخیص نداشتیم و امروز داریم. در همهی نظامها همین است؛ بنابراین ساختار ایرادی ندارد منتها باید کم و زیادش کرد.
ایشان افزودند: نظام پارلمانی هم که دربارهی آن بحث شد، ما مفصل در مجمع بازنگریقانون اساسی آن را بررسی کردیم و نتیجه این شد که مشکلات نظام پارلمانی از نظام ریاستی بیشتر است. اما ما کارگزاران اشکال داریم؛ ناتوانی و کوتاهی داریم. گاهی کارگزاران در حرکت اشتباهی میکنند که در جامعه شکاف بزرگ ایجاد میکند.
رهبر انقلاب افزودند: البته در خصوصیسازی خطاهای بزرگی صورت گرفته که بنده هم مکرراً تذکراتی دادهام. اشکالاتی در خصوصیسازی هست. منتها اصل خصوصیسازی نیاز مبرم اقتصاد است؛ این از جمله اشکالات ساختار بود که اصلاح شده است. البته در عمل اشکالاتی وجود دارد؛ خطاها و بیتوجهیها و لغزشهایی صورت گرفته که باید جلوی لغزشها را گرفت.
ایشان افزوند: در صحبتها بود که تصویب برجام را به رهبری نسبت دادهاند؛ خب شما چشم و گوش دارید و همهچیز را میبینید. نامهای که درباره برجام نوشته شد و شرایطی که ذکر شده که در این صورت تصویب میشود را ببینید. منتها اگر این شرایط اجرا نشده، وظیفهی رهبری این نیست که وارد بشود. نظر ما این است که رهبری وارد کار اجرایی نشود، مگر جایی که به حرکت کل انقلاب ضربه میزند. اما آنطور که برجام عمل شد، من خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به رئیس جمهور و وزیر خارجه گفتیم و تذکر دادیم.
رهبر انقلاب اسلامی یک توصیهی روشی نیز درباره نحوه بیان انتقادها به دانشجویان داشتند و گفتند: بعضی دوستان انتقادهایی کردند که خوب و بسیاری از آنها نیز بجاست، اما لحن انتقاد را تند نکنید، در بیان انتقادها نقطهضعف به طرف مقابل ندهید و جوری حرف نزنید که بتوانند شما را در مراجع قضایی محکوم کنند و از افراط و تفریط در بیان، و نفی قاطع یک مجموعه بپرهیزید. شما فرزندان من هستید تلاش کنید صحبتتان درست بیان شود.
حضرت آیت الله خامنهای سپس به برخی اقدامات و فعالیتهای مجموعههای دانشجویی در عرصههای داخلی، منطقهای و بین المللی، بخصوص در یک سال گذشته اشاره کردند و افزودند: حمایتهای مجموعههای دانشجویی از کارگران و ورود به نحوه واگذاریها در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و ماشین سازی تبریز و یا مطالبه از سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام در برخی موضوعها و همچنین برگزاری تجمعها در حمایت از مردم یمن و موضعگیری درباره حوادث نیوزیلند و نیجریه اقدامات خوبی بود که انجام گرفت.
ایشان در عین حال مجموعههای دانشجویی را به رعایت متانت و عقلانیت، در کنار نشان دادن اقتدار روحی و معنوی توصیه مؤکد کردند و گفتند: در اجتماعات و مطالبه گری ها، سخن منطقی تأثیرگذار خواهد بود و من ضمن تأیید اینگونه حرکتها بر استمرار آنها تأکید دارم.
رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری توصیههای قبلی خود به مجموعههای دانشجویی در خصوص نهضت کتابخوانی و لزوم مطالعه مستمر، خاطرنشان کردند: متأسفانه این حرکت، روال مطلوبی ندارد و مجموعههای دانشجویی و هیأتهای اندیشهورز آنها باید نسبت به طراحی برنامههای مطالعاتی برای دانشجویان، اقدام کنند.
حضرت آیت الله خامنهای در مقدمه بحث اصلی خود با اشاره به بیانیه گام دوم افزودند: این بیانیه یک ترسیم کلی از گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی است که در آن چهار نقطه اصلی و کلیدی وجود دارد: ۱- عظمت وقوع و ماندگاری انقلاب اسلامی ۲- عظمت کارکردِ انقلاب اسلامی تا به امروز ۳- عظمت چشم اندازی که انقلاب اسلامی باید به آن برسد و ۴- عظمت نقش نیروی جوان متعهد در مسیر پیش رو.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه انقلاب در چهل سال گذشته در عرصههای گوناگون بشری و ملی از جمله سیاسی، اجتماعی، علمی، عدالت و آزادی، کارکرد برجسته و ممتازی داشته است، خاطرنشان کردند: اکنون ما نیازمند یک حرکت عمومیِ منضبط، پرسرعت و همراه با پیشرفتِ محسوس و با محوریت جوان متعهد و حزب اللهی، به سمت چشم انداز و اهداف بلند انقلاب اسلامی هستیم تا حضور تأثیرگذار جوانان در نظام مدیریتی کشور تحول بهوجود آورد.
رهبر انقلاب اسلامی پس از تشریح چهار نقطه اصلی بیانیه گام دوم و تبیین اهمیت فوق العاده ایجاد یک حرکت عمومی برای رسیدن به چشم انداز روشن انقلاب به طرح یک سؤال اساسی پرداختند: جوانان چگونه و در چه فرایندی میتوانند به این حرکت عمومی ورود و در آن نقشآفرینی کنند؟
ایشان در مقدمه پاسخ به این سؤال گفتند: هر حرکت عمومی منضبط، صحیح و عقلانی به چهار عنصر نیاز دارد: «شناخت واقعی از صحنه»، «جهت گیری مشخص»، «برخورداری از عامل یا عوامل امیدبخش» و «اتخاذ راهکارهای عملی برای هدایت این حرکت عمومی».
حضرت آیت الله خامنهای در بحث «نیاز هر حرکت عمومی به شناخت صحیح از صحنه» خاطرنشان کردند: کسانی که محور و محرک این حرکت هستند، باید از عناصر موجود و درگیر در صحنه شناخت کافی داشته باشند و بدانند که «جمهوری اسلامی در چه وضعی است»، «فرصتها و تهدیدهایش چیست» و «دوستان و دشمنانشان چه کسانی هستند».
رهبر انقلاب در زمینه دومین عنصر هر حرکت عمومی یعنی «جهت گیری مشخص» نیز افزودند: جهت گیری حرکت عمومی ملت ایران به سمت تشکیل جامعه اسلامی و در نهایت تمدن پیشرفته اسلامی است.
ایشان وجود نقطه روشن و امیدبخش را باعث پیشروی و استمرار هر حرکت عمومی خواندند و افزودند: ظرفیتهای اثبات شده ملت ایران در شکل دهی و به سر انجام رساندن کارهای بزرگ (که در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی ظهور کامل داشت)، مهمترین نقطه امید حرکت عمومی ملت ایران به سمت تحقق اهداف و چشم انداز روشن کشور است.
رهبر انقلاب وعده صادق و تخلف ناپذیر الهی درباره نصرت یاری کنندگان دین خدا را نقطه امیدبخش دیگری برشمردند و افزودند: فرسودگی و انحطاط تردیدناپذیر تمدن غربی که البته بروز ملموس آن زمانبر خواهد بود، نقطه امید دیگری در روند حرکت عمومی ملت ایران است.
ایشان «ارائه راهکارهای عملی» را چهارمین عنصر هر حرکت عمومی خواندند و خاطرنشان کردند: تبیین این عناصر چهار گانه در افکار عمومی به ذهن فعال و زبان گویا نیاز دارد، اما عنصر چهارم به برنامه ریزی، هدایت، تمرکز، فعالیت لحظه به لحظه و پیگیری نیز نیاز دارد تا کاروان عظیم جامعه و به ویژه جوانان را به پیش ببرد.
رهبر انقلاب اسلامی از همین زاویه به بیان پاسخ سؤال اصلی بحث یعنی «چگونگی ورود و نقش آفرینی جوانان در حرکت عظیم ملت ایران» پرداختند و تأکید کردند: برنامه ریزی و ارائه راهکار برای هدایت حرکت عظیم ملت بر عهده جریانها و حلقههای میانی از جمله تشکلهای دانشجویی است که غالباً مجموعههای جوان، خوشفکر و فعال هستند و میتوانند نقش و شأن محور بودن حرکت عمومی جامعه را برعهده بگیرند.
ایشان در بیان نمونههایی عینی برای ورود و محوریت یافتن جوانان، به تشکیل کارگروههای فرهنگی در سراسر کشور از جمله در مساجد اشاره کردند و افزودند: تعبیر آتش به اختیاری که قبلاً بیان شد، مربوط به این گونه مجموعهها است.
رهبر انقلاب با اشاره به تأثیرگذاری عمیق گروههای فرهنگی از اول انقلاب تاکنون خاطرنشان کردند: هر جا گروهی جوان با ذهن فعال و پویا شکل بگیرد، میتواند با تأثیرگذاری در محیط اطراف و دیگر مجموعهها در «عزم و حرکت و بینایی و پیشرفت حرکت عمومی ملت» مؤثر باشد.
حضرت آیت الله خامنهای «تشکیل گروههای سیاسی» را از دیگر روشهای ورود و حضور مؤثر جوانان در عرصه حرکت عمومی کشور دانستند و خاطرنشان کردند: «حزب بازی» بی برکت است، اما تشکیل گروههای فعال سیاسی با هدف فهم کردن و تحلیل موضوعها و حوادث سیاسی و انتقال این تحلیل به دیگران، میتواند تأثیری بسیار اساسی داشته باشد.
«تشکیل میزگردها و کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها» راهکار دیگر رهبر انقلاب برای حضور مؤثر جوانان در صحنه بود.
ایشان با ابراز ناخرسندی از کُندی این حرکت تأکید کردند: جوانان منتظر حرکت رئیس دانشگاه یا مسئولان دیگر نباشند، خودشان با مطالعه خوب و با حضور افراد دارای ذهن فعال و زبان گویا این میزگردها و کرسیهای آزاد اندیشی را شکل دهند.
حضرت آیت الله خامنهای خاطرنشان کردند: در حال حاضر درصد زیادی از دانشجویان در تشکلها فعال نیستند، اما اگر این گونه فعالیتها انجام شود، درصد بیشتری از دانشجویان به تشکلها و فعالیتهای دانشجویی راغب میشوند.
«تشکیل گروههای نهضتی در داخل دانشگاهها» و نیز «دعوت از دانشجویان کشورهای محور مقاومت برای بحث درباره مسائل بین المللی و مسائل مهم جهان اسلام» پیشنهاد دیگر رهبر انقلاب به دانشجویان برای حضور و هدایت حرکت عمومی ملت در مسیر تحقق افق روشن کشور بود.
حضرت آیت الله خامنهای «تشکیل گروههای علمی و همکاری با مراکز و شرکتهای دانش بنیان» را نیز شیوهای مؤثر خواندند و افزودند: ارائه خدمات از جمله حضور گروههای جهادی در مناطق مختلف راهکار بسیار مهم دیگری است که هر قدر تقویت و هدفدار شود میتواند میزان نقش آفرینی جوانان را در صحنه افزایش دهد.
«فعالیتهای اطلاعاتی مردمی» به مفهوم اطلاع رسانی صحیح درباره مسائلی نظیر سوءاستفاده ها، قاچاق و مسائل مشابه و «حضور در مسائل اجتماعی صنوف مختلف» دو روش دیگری بود که رهبر انقلاب در بحث چگونگی ورود و تأثیرگذاری جوانان در عرصه حرکت عمومی کشور بیان کردند.
ایشان افزودند: البته همه این راهکارها باید با الهام از جهت گیری کلی کشور یعنی «رسیدن به جامعه اسلامی و تمدن پیشرفته اسلامی» صورت گیرد.
حضرت آیت الله خامنهای در نوعی جمع بندی از این بخش سخنانشان افزودند: این فعالیتها به ورود نسل جوان متعهد به عرصه مدیریت کشور منجر خواهد شد و طبعاً هنگامی که جوانان متعهد و حزب اللهی به معنای حقیقی کلمه، جزو مدیران ارشد کشور شدند، حرکت عمومی شتاب و رونق بیشتری خواهد گرفت.
ایشان با بیان نکتهای مهم گفتند: فعالیتهایی که با هدف ورود و تأثیرگذاری جوانان در جریان عمومی کشور صورت میگیرد، نباید به کارها و اهداف علمی مجموعههای جوانان ضربه بزند، بلکه باید هر دو کار را با هم به پیش برد، چرا که میتوان هم نخبهی پیشتازِ علمی بود و هم در گروههای جهادی یا نشریات و مجموعههای دانشجویی فعالیت کرد.
حضرت آیت الله خامنهای درباره نشریات دانشجویی نیز گفتند: کسانی که در این نشریات فعال هستند، میتوانند با تشکیل مجموعه هایی، بعد از دوران دانشجویی نیز در عرصه نشر ادامه حرکت بدهند و مؤثر باشند.
ایشان با اشاره به انتظار جوانان و تشکلها برای دعوت شدن به فعالیت و تأثیرگذاری تأکید کردند: مجموعههای دانشجویی نباید منتظر دعوت باشند، باید هرکس و هر تشکلی در هر زمینهای توانایی دارد، خودجوش و البته با فکر و ذهن فعال و منضبط وارد عرصه شود و بدون توجه به مشکلات، تأثیرگذاری کند.
رهبر انقلاب خنثی شدن توطئههای نرم دشمنان را از نتایج مهم «عمل جوانان و تشکلهای دانشجویی به راهکارهای بیان شده» خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن با هدف فلج کردن نسل جوان درصدد است آنان را به شهوات، مواد مخدر و برخی فعالیتهای بیهوده در فضای مجازی مشغول و به نومیدی بکشاند، اما با حرکات نشاط آور و امیدآفرین جوانان و مجموعههای دانشجویی، این توطئه نیز خنثی خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنهای عوامل مژدهدهنده و امیدآفرین در کشور را بسیار بیشتر از عوامل مأیوس کننده خواندند و با اشاره به برخی مطالب دانشجویان در این دیدار، به جوانان عزیز میهن تأکید کردند: حتی اگر صد اشکال و ایراد در مسئولان یا عملکرد دستگاهها میبینید هرگز ناامید نشوید و با توکل به خدا، با مشکلات مبارزه و افق روشن آینده را محقق کنید.
ایشان افزودند: شما جوانان اطمینان داشته باشید که زوال دشمنان بشریت یعنی تمدن منحط امریکایی و زوال اسرائیل را شاهد خواهید بود.
در ابتدای این دیدار ۱۱ نفر از نمایندگان تشکلهای دانشجویی، آقایان:
- محمد امین مهدی پور، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
- امین شریفی، نماینده هیأتهای دانشجویی و گروههای جهادی
- طه بیات، نماینده انجمنهای علمی دانشجویی وزارت بهداشت و درمان
- رضا باستانی، دانشجوی دکترای حقوق و نماینده بنیاد علمی نخبگان
- سعید شعبانیان، نماینده کانونهای فرهنگی دانشگاهها
- علیرضا شریفی، نماینده بسیج دانشجویی
- محمدحسین صبوری، دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی
- رضا پیوندی، نماینده نشریات دانشجویی
- پیام مرادی، دبیر اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل
و خانمها:
- نرگس حسینی، نماینده دفتر تحکیم وحدت
- مرضیه افشارنیا، نماینده تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی
به مدت دو ساعت دیدگاهها و دغدغههای جامعه دانشجویی را بیان کردند.
مهمترین محورهای سخنان دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی به این شرح است:
- انتقاد از استفاده نکردن مسئولان از ظرفیتهای داخلی
- لزوم اصلاح نظام انتخاباتی با هدف تقویت احساس مشارکت مردم و جلوگیری از آسیبهایی همچون هزینههای هنگفت در انتخابات
- انتقاد از اشرافی گری و نمایش تجمل آقازادهها
- ضرورت بازتعریف هویت اجتماعی زنان و دختران انقلابی و برنامه ریزی برایاستفاده از ظرفیتهای اجتماعی آنان
- انتقاد از تبعیض میان دو نهاد آموزش عالی و آموزش و پرورش
- لزوم حمایت از جریانهای انقلابی در دانشگاهها
- انتقاد از اجرای پنهانی سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس
- اهمیت توجه به پژوهش و استفاده از جوانان مستعد در این حوزه
- انتقاد از برگزار نشدن جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی
- استفاده از ظرفیت جوانان برای تغییر سبک زندگیِ سلامتمحور
- انتقاد از حضور نیافتن مسئولان در دانشگاهها
- لزوم نگاه مسئله محور در دانشگاه و شناسایی معضلات همه قشرها و تلاش برای حل آنها
- انتقاد از کم توجهی مسئولان دانشگاهها به تخصیص بودجه برای فعالیتهای فرهنگی
- لزوم ترسیم نقشه جامع پژوهشی به منظور شناسایی مشکلات ساختاری قوه قضائیه
- تأکید بر شفافیت قضایی و علنی بودن دادرسیها به منظور جلوگیری از فساد
- مطالبه توجه به شهریه سنگین، شفافیت و نظارت همه جانبه و بکارگیری مدیران مؤمن و انقلابی در دانشگاه آزاد
- تأکید بر تدبیر مسئولان برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم
- انتقاد از نحوه خصوصی سازی که منجر به لطمه به تولید ملی، نابرابری و تعمیق شکاف اقتصادی شده است
- لزوم اصلاح سازوکارهای دیپلماسی فرهنگی و انتقاد از رویکرد محافظه کارانه در این حوزه
- انتقاد از رویکرد منفعلانه در سیاست خارجی که منجر به ارائه تصویری غیرواقعی از نظام شده است
- نفی پیشنهاد انفعالی مذاکره با آمریکا از زبان برخی افراد مرعوب و سیاست زده
- انتقاد از برخورد نامناسب با مطالبات معلمان، کارگران و پرستاران
- تقبیح رشد آسانسوری برخی آقازادهها و جوانان فرصت طلب و وابسته احزاب و باندها به بهانه جوان گرایی
- انتقاد از عدم شفافیت در بررسی عملکردها و لزوم پاسخگویی مسئولان ارشد بیت رهبری
- تأکید بر پرهیز از شرطی کردن جامعه در برابر تصمیمهای آمریکا
- انتقاد از برخورد با نشریات دانشجویی و دادگاهی کردن و تقابل سلیقهای با آنها
- انتقاد از عملکرد وزارت نفت در تحریم و وابستگی بودجه به نفت و خام فروشی
- انتقاد از کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و نیز قرار دادن میلیاردها دلار ارز دولتی در اختیار عدهای خاص
- انتقاد از مسئولیت ناپذیری و فرافکنی گروههای سیاسی
- انتقاد از فرصت سوزی و معطل کردن مناسبات سیاسی به برجام
آقای مرادی،
احتضار سیاسی کشور از پیر یا جوان بودن سیاستمداران نیست بلکه از انحصارطلبی حاکمان میباشد که فقط با همکاری مخالفان انقلاب قابل درمان است.
سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که همصدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
رهبر معظم انقلاب،
برجام افتخارآمیزترین سند بینالمللی است که در طول تاریخ تمدن 7500 سالهمان امضا کردهایم زیرا باعث تعطیل شدن مخفیکاریهای اتمیمان شد و بلایی بدتر از چرنوبیل را از سرمان دور کرد.
سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که همصدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،