bazarnews

کد خبر: ۵۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد؛
بررسی آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد، صادرات کشور در یک ماهه نخست سال ۹۸، دو میلیارد و پانصد و چهل و شش میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با کاهش ۱۸ درصدی مواجه شده است.

گروه بازرگانی بازارنیوز: بر اساس آمار منتشر شده، با وجود کاهش شانزده میلیون دلاری صادرات به چین، همچنان مقصد عمده صادرات کشور به ارزش هفتصد و یازده میلیون دلار کشور جمهوری خلق چین است. عراق، جمهوری کره، امارات متحده عربی، افغانستان و ترکیه به ترتیب در رده های بعدی واردات از ایران قرار گرفته اند. بیشترین رشد واردات از ایران با افزایش ۵۰ میلیون دلاری ( ۲۴ درصدی ) به کره جنوبی تعلق داشته است.

صادرات ایران به کشور های اسیایی چه تغییراتی کرده است؟
 طبق آمار منتشر شده، سایر کشور های آسیایی - که عمده مقصد صادراتی ایران را شامل می‌شوند - وضعیت مناسبی ندارند. بجز کره و پاکستان، صادرات ایران به تمام ده مقصد صادراتی خود با کاهش جدی مواجه شده است. ژاپن با ۹۸ درصد،  تایلند با ۶۸ درصد، امارات با ۵۷ درصد، هند با ۴۶ درصد کاهش و افغانستان با ۱۸ درصد، بیشترین کاهش واردات از ایران را - از مقاصد عمده صادراتی ایران -  در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده اند. کاهش چشمگیر واردات ژاپن از ایران، حجم صادرات ایران به ژاپن تنها به ۴۰۰ هزار دلار رسیده است. صادرات به عمان - بعنوان شریک تجاری پایدار ایران - هم با کاهش ۷۷ درصدی مواجه بوده است. با وجود تداوم تحریم قطر از سوی عربستان، واردات قطر از ایران نیز در مقایسه با سال گذشته ۵۴ درصد کاهش داشته است. در مقابل صادرات ایران به سوریه با رشد ۳۰ درصدی به ۱۵ میلیون دلار رسیده است.

وضعیت کشور های اروپایی چگونه است؟
بجز آلمان و گرجستان که واردات خود از ایران را به ترتیب ۹۰ و ۱۰ درصد افزایش داده اند، صادرات ایران به عمده کشور های اروپایی در مقایسه با مدت مشابه با کاهش جدی مواجه شده است. بریتانیا ۸۳ درصد، فرانسه سی درصد، روسیه ۸ درصد، ایتالیا ۳۹ درصد، اسپانیا ۵۹ درصد، رومانی ۵۱ درصد، هلند ۷۳ درصد، یونان ۲۰ درصد، اتریش ۷۳ درصد و صربستان ۷۹ درصد واردات خود از ایران را کاهش داده اند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: