bazarnews

کد خبر: ۵۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با بازارنیوز:
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق، استفاده از استارتاپ‌های بخش خصوصی را راهکاری برای عدم تکرار اتفاقات تلخ سال گذشته در توزیع ارز اربعین دانست و گفت: قطعا توزیع ارز از طریق سازمان‌های دولتی و بانک‌ها امکان پذیر نیست. دولت در این مورد باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند.

گروه راه و شهرسازی بازارنیوز: سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق، در حاشیه گردهمایی بزرگ فعالان صنعت ساختمان ایران و عراق در اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، درباره نمایشگاه صنایع ساختمانی و این گردهمایی گفت: یکی از فرصت‌ها و مزیت‌های ما در منطقه، بازار مسکن عراق است که هم می‌توانیم در مصالح ساختمانی و هم در ساخت و ساز آن حضور داشته باشیم؛ لذا تلاش شد نمایشگاهی راه اندازی کنیم که ویترینی از توانایی‌های ما در صنعت باشد تا بتوانیم تعداد زیادی از فعالین ساختمان عراق را دعوت کنیم. این کار با همکاری معاونت علمی و صندوق  ریاست جمهوری انجام شد.

در ساخت و ساز موفق نبودیم

حسینی با اشاره به مزیت‌های بالقوه عراق در زمینه ساخت و ساز در عراق، اظهار داشت: به دلیل حمل و نقل و مرز‌های مشترک بسیاری که با عراق داریم، مزیت‌های فراوانی در حوزه مصالح ساختمانی و ساخت و ساز داریم. با این حال خیلی در صنعت ساختمانی در عراق موفق نبودیم. البته در بحث مصالح موفقیت‌هایی داشتیم، ولی در بحث ساخت و ساز موفقیتی نداشتیم. تا به حال شهرک مسکونی در عراق نساختیم. برخی پروژه‌هایی هم که داشتیم به علت آغاز حمله گروه داعش نیمه کاره رها شدند. امیدواریم همانطور که در بازار مصالح ساختمانی عراق حضور داریم، در بازار ساخت و سازآن‌ها هم حضور جدی داشته باشیم.

ضمانت نامه بانکی، اصلی‌ترین مشکل

دبیر کل اتاق ایران و عراق  مشکلات کار در عراق را بیان کرد و گفت:حمله داعش پروژه‌های ما را نیمه کاره گذاشت و ما نتوانستیم منابع مالیمان را دریافت کنیم. البته این بازار دوباره فعال شده است. عمده‌ترین مشکل، بحث ضمانت نامه‌های بانکی برای بحث پیمانکاری در عراق است. در سرمایه گذاری ما مشکلی نداریم، چون اگر که ما بخواهیم مسکن بسازیم و بفروشیم، نیاز به ضمانت نامه ندارد. اگر بخواهیم بحث پیمانکاری را پیگیری کنیم، قطعا بزرگترین مشکل ضمانت نامه‌های بانکی است.

وی ادامه داد: زمانی بانک‌های ایرانی مستقر در عراق می‌توانستند ضمانت نامه‌ صادر کنند، ولی در شرایط تحریم نمی‌توانند. پیشنهاد شده که صندوق ضمانت صادرات این کار را انجام دهد. صندوق هم اعلام آمادگی کرده، ولی هنوز عراق نپذیرفته است؛ لذا به فکر این هستیم شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های عراقی به صورت کنسرسیوم شراکت کنند و با پرچم عراقی در آنجا فعالیت داشته باشیم.
 
استارتاپ ها راه حل مشکلات ارزی اربعین
 
حسینی با توجه به این که کمتر از سه ماه به ایام اربعین حسینی باقی مانده، استفاده از نرم افزار‌ها و استارتاپ‌های بخش خصوصی را راهکاری برای عدم تکرار اتفاقات تلخ سال گذشته در باب مشکلات دریافت ارز توسط زائرین دانست و گفت: قطعا توزیع ارز از طریق سازمان‌های دولتی و بانک‌ها امکان پذیر نیست. دولت در این مورد امکان استفاده از برنامه‌های نرم افزاری و استارتاپ‌های بخش خصوصی را دارد.
وی افزود: یکی از شرکت‌های عضو اتاق نیز برای این موضوع طرحی ارائه کرده است. ضمنا پرداخت در مبادی خروجی ایران یا تهیه و توزیع کارت بانکی دیناری  نیز می‌تواند مد نظر قرار گیرد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: