bazarnews

کد خبر: ۵۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
به گزارش بازار نیوز؛
یکی از دغدغه های افراد در دنیای دیجیتالی که این روزها درگیر آن شده ایم خرید اینترنتی و راهکارهایی جهت ایجاد امنیت در این کار است.
چگونه یک خرید اینترنتی امن داشته باشیم؟بازار نیوز- در عصر تکنولوژی که این روزها در آن جای گرفته ایم خرید اینترنتی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده به طوری که  میزان خرید و فروش ها با این روش در جهان هر روز به علت مقرون به صرفه تر و مناسب تر بودن رو به افزایش می رود زیرا خریداران می توانند به راحتی قیمت ها، کیفیت و خدمات کالا را مقایسه و پس از اطمینان، از محصول با کیفیت خرید خود را انجام دهند.

در برخی از نقاط جهان مانند امریکا فروش های اینترنتی از فروش های حضوری پیشی گرفته و اغلب مصرف کنندگان ترجیح می دهند کالاهای مورد نیاز خود را که در فروشگاه ها دیده اند از این طریق فضای مجازی خریداری کنند.

خرید اینترنتی
خرید اینترنتی نوعی از خرید محسوب می شود که از طریق فروشگاه‌های اینترنتی صورت می گیرد. این فروشگاه ها بعد از به وجود آمدن اینترنت پا به عرصه گذاشتند و روند کار به این صورت است که فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار می‌دهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعه مشخصات و ویژگی‌های کالا نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام می‌کند. این سفارش‌ها پس از بررسی و تایید نهایی مسئولان سایت با توجه به نوع کالا و حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست و یا باربری به آدرس سفارش‌دهنده ارسال می‌شود.

دراین نوع خرید و فروش پرداخت ها به شکل های مختلفی صورت می گیرد گاهی با استفاده از کارت بانکی و به صورت آنلاین و همزمان با سفارش و گاهی پس از تحویل کالا است؛ اما اغلب پرداخت در این فروشگاه‌های اینترنتی به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک انجام می شود که این روش در خریدهای اینترنتی جهانی تا کنون بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

چگونه یک خرید اینترنتی امن داشته باشیم؟
همزمان با رشد روز افزون فروشگاهای مجازی و تمایل افراد به خرید آنلاین سارقین و سوءاستفاده کنندگان آن نیز افزایش یافته اند به همین جهت در زیر به نکاتی اشاره کرده ایم تا اسیبی بر شما وارد نشود.

1- خرید هر وسیله ای به صورت آنلاین خوب نیست
توصیه می کنیم وسایلی را به‌صورت آنلاین تهیه کنید که یک بار از نزدیک دیده و یا قبلا از آن استفاده کرده باشید.

2- اعتبار سایت بسیار حائز اهمیت است
سایت‌های معتبر ایرانی دارای نماد اعتماد الکترونیکی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده و شما باید روی آن کلیک کرده و تاریخ اعتبار و اطلاعات آن را چک کنید.

3- چک کردن درگاه "https"
 همواره از مرورگر اینترنتی بروز استفاده کنید. زمانی که علامت "https" در بالای نوار آدرس مرورگر به رنگ قرمز نمایش داده شد به ‌معنی عدم ایمنی لازم است و نباید در چنین وضعیتی به پرداخت اینترنتی اقدام کرد. 

4- استفاده از رایانه و موبایل شخصی برای خرید
تا جایی که ممکن است از کافی‌نت و دستگاه‌هایی که متعلق به شما نیستند جهت خرید آنلاین استفاده نکنید و بهتر است از کیبورد مجازی سیستم استفاده شود.
 
5- آدرس درگاه انتقالی را با آدرس اصلی بانک چک کنید
زمانی که فرایند خرید تکمیل شد، سایت شما را به یکی از درگاه‌های پرداخت الکترونیکی منتقل می‌کند، آنگاه آدرس را کاملا با آدرس اصلی بانک مربوطه مطابقت دهید و توجه کنید که ابتدای آدرس مورد نظر باید دارای رمزگذاری "https" باشد و رنگ آن قرمز نیز نباشد و همچنین نباید کوچکترین اختلافی با آدرس اصلی بانک داشته باشد.
   
زیرا هکرها یک سایت که از نظر ظاهری کاملا مشابه سایت‌های بانک هستند را طراحی کرده و ضمن فریب افراد، اطلاعاتشان را سرقت کرده و حساب بانکی آنها را خالی می کنند و علاوه بر آن بهتر است پس از هر خرید اینترنتی رمز اینترنتی حساب خود را تغییر دهید تا از کارت و حساب شما سرقت یا سوءاستفاده نشود.

مهمترین فروشگاه های خرید اینترنتی جهانی کدامند؟
در سال ۱۹۹۱ تیم برزیلی برای اولین بار تجارت الکترونیک را پایه‌گذاری کرد و در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین راه اندازی شد؛ شرکت پیتزاهات اولین فروش اینترنتی خود را فعال کرد. همزمان با آن شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ابداع و ایجاد کرد که خرید اینترنتی به وسیله این پروتوکل برای اولین بار ایجاد شد.

علاوه بر آن در همان سال ۱۹۹۴ کمپانی آلمانی اینترشاپ(Intershop)  اولین سیستم فروش اینترنتی خود را راه اندازی کرد و پس از آن در سال های  ۱۹۹۵ شرکت آمازون و در سال ۱۹۹۶ شرکت ئی بی نیز فعالیت‌های خود را در این حوزه آغاز کردند.

امروزه سایت‌های ئی‌بی و آمازون در رده مهمترین و بزرگترین سایت های خرید اینترنتی جهان قرار می گیرد زیرا این سایت ها با نوآوری خدمات و گستردگی در پوشش توانسته اند به موفق در این زمینه دست یابند زیرا تقریبا کمتر کالایی را برای فروش در سایت های خود قرار نداده اند و علاوه بر آن اکثر کشور های جهان می توانند از این سایت ها خرید اینترنتی داشته باشند.

یکی دیگر از مزایای سایت ئی‌بی عرضه کالاهای دست دوم و کار کرده است که علاوه بر آن با ثبت کلیه اطلاعات خرید و فروش، خریداران و فروشندگان خود و رتبه بندی کردن آنها از سوءاستفاده کردن کاربران جلوگیری می کند. 

یکی دیگر از دلایل موفقیت فروشگاه اینترنی آمازون در جهان فروش کتاب‌های الکترونیکی است که موجب شده این سایت یکی از پیشتازان حوزه خرید و فروش اینترنتی محسوب شود و به دلیل استقبالی که از این سایت شد مسئولان آن سعی کرده اند خواننده الکترونیکی مخصوصی برای کتاب های الکترونیکی خود تولید کند. 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: