bazarnews

کد خبر: ۶۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
ایجاد «بازار متشکل ارزی» با هدف ساماندهی بازار ارز در دی‌ماه 1397 به تصویب شورای پول و اعتبار رسید که مدتی پیش ساختمان این بازار با آسیبی جدی مواجه شد. حالا با گذشت قریب به سه ماه، باید دید چه سرنوشتی در انتظار این بازار است.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز : ایجاد «بازار متشکل ارزی» با هدف ساماندهی بازار ارز در دی‌ماه 1397 به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. بر اساس این طرح که از سوی بانک مرکزی ایجاد شده است، پی بردن به نرخ واقعی ارز و ایجاد شفافیت و امنیت معاملات ارزی صورت خواهد گرفت که این امر سبب می شود سیاست گذار اقتصادی، با توجه به شفافیت دارایی ها بتواند به درستی اقدام به سیاست گذاری کند. سازمان بودجه نیز می تواند بر این اساس با خیالی آسوده اقدام به تعیین ردیف بودجه کند.

ساز و کار بازار متشکل ارزی چگونه است؟

این بازار، به گونه ای شبیه به یک شرکت خصوصی کار می کند که بازیگران و سهامداران عمده آن، بانک مرکزی، کانون صرافان، فرابورس ایران و دیگر کانون های مالی موثر است. بازار متشکل ارزی مکانی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز است که بر معاملات آنی و نقدی اسکناس متمرکز است و نرخ‌ها دستوری نیست. خریداران و فروشندگان با سازوکاری مانند بورس، پیش از آغاز معاملات، تقاضاهای خود را به صورت آنلاین در سامانه مربوطه ثبت کرده و در نهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات انجام خواهد شد. با شروع روز کاری، از طریق قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان و پیشنهادهای مختلف خریداران مبنای قیمت روز تعیین می‌شود. گفته می شود بازه تغییر قیمت روزانه در این بازار، 3 درصد می باشد.

دوماه و نیم از وعده رسمی راه اندازی گذشت!

بر اساس اعلام رسمی مدیرعامل این بازار، قرار بود که ۲۱ مردادماه و همزمان با عید قربان، این بازار به عنوان محلی برای تبادلات کلان ارزی کشور راه‌اندازی شود و بازار عمده‌فروشی ارز را شکل دهد تا بساط خرده‌فروشی‌های بی‌ضابطه را نیز در حاشیه خود جمع کند. اما از زمان اعلام ایجاد این بازار، بارها و بارها راه‌اندازی آن به تعویق افتاده و درست در زمانی که قرار بود این بازار به گام‌ نهایی راه‌اندازی نزدیک شود، ساختمان اصلی آن دچار حریق شد.

آنگونه که در خبرها آمده بود، بسیاری از تجهیزات خریداری شده برای استفاده در این ساختمان، در آتش‌سوزی اخیر از بین رفت و  آتش‌نشانان تنها توانستند سرورهای این بازار را از حریق نجات دهند.

بیش از یک ماه از آتش سوزی مذکور گذشته و هنوز هم هیچ خبری از آغاز فعالیت بازار متشکل ارزی در دست نیست. باید دید با گذشت قریب به سه ماه از وعده رسمی شروع به کار بازار متشکل ارزی، نهایتا چه سرنوشتی برای این بازار رقم خواهد خورد. و نکنه مهم تر آن است که این بازار چه کارکردی داشته و چه تاثیری بر شرایط ارزی کشور خواهد گذاشت؟

 توئیتری ها و بازار متشکل ارزی

 

سیامک قاسمی مدیرعامل یک موسسه مطالعات اقتصادی و دارنده دکترای مدیریت کسب و کار همزمان با سوختن ساختمان این بازار توئیتی را منتشر کرد و در آن از به عقب انداختن سه باره‌ی شروع به کار بازار، انتقاد کرد.

سرنوشت بازاری که قرار بود نرخ ارز را کنترل کند، چه شد؟ / روزه سکوت ۷۵ روزه بانک مرکزی!

همچنین کاربری با شناسه «دندی» با لحنی طنز نسبت به آتش گرفتن این ساختمان در ایام گذشته، واکنش نشان داده بود.

سرنوشت بازاری که قرار بود نرخ ارز را کنترل کند، چه شد؟ / روزه سکوت ۷۵ روزه بانک مرکزی!

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: