bazarnews

کد خبر: ۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
محمدرضا گیوکی ،کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بازار نیوز؛
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه،گفت: اگر در شرایط فعلی اقتصاد کشور نرخ تورم افزایش یافته و دورقمی شود دچار پدیده رکود تورمی خواهیم شد که تبعات به نسبت منفی بر اقتصاد و بورس خواهد داشت.
محمدرضا گیوکی، معاونت مالی و اداری کارگزاری و عضو انجمن مهندسی مالی ایران،در گفت و گو با خبرنگار بازار نیوز ،درخصوص روند بازار سرمایه در شهریور ماه سال جاری، گفت: بورس تهران پس از رشدهای شاخص کل از اوایل مرداد ماه امسال در شهریور ماه، ضعیف عمل کرد و در فاز اصلاحی قرار داشت.
 
این کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه حجم و ارزش معاملات با کاهش محسوسی در این ماه مواجه بود، تصریح کرد: شاخص کل بازار سرمایه در ابتدای شهریور ماه در ارتفاع 78 هزار واحدی قرار داشت و این نماگر در آخرین روز این ماه در ارتفاع 76 هزار واحدی متوقف شد.
وی، ادامه داد: بازار سرمایه در 22 روز معاملاتی این ماه، حدود 10 روز را با کاهش همراه شد و با افتی حدود 2000 واحدی در آخرین ماه از نیمه اول سال به استقبال پاییز رفت و در نهایت آخرین روز شهریور ماه را با افزایشی حدود 178 واحدی در ارتفاع 76.450 واحد متوقف شد.
گیوکی، افزود: بورس تهران در شهریور ماه بیشتر رشدهای پر سرعت خود در نیمه اول مرداد ماه سال جاری را تعدیل کرد و لیدر محوری بازار سرمایه نیز در این دوره زمانی کمرنگ تر شده و حتی بعد از اینکه گروه خودرو از لیدری بازار عقب نشینی کردند، صنایع فلزی هم آنطور که باید و شاید نتوانستند لیدر محوری کنند.
 
خروج پتروشیمی ها از بورس منطقی نیست
عضو انجمن مهندسی مالی ایران، در خصوص خروج پتروشیمی ها از بورس کالا، تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر صنایع با چالش ها و مشکلات خاص خود درگیرند به خصوص پتروشیمی ها که با چالش عظیم عدم حضور و یا حضور در بورس کالا مواجه اند که خروج این محصولات چندان منطقی و مطلوب به نظر نمی رسد به همین جهت تا مادامی که این دسته از مشکلات در بازار سرمایه وجود دارد، انتظار سودآوری بالایی نمی توان از صنایع مختلف بازار داشت.
 
این کارشناس بازار سرمایه، اظهارداشت: با حضور تمامی مولفه های مثبت بازار که در مرداد ماه و اواخر تیر ماه شکل گرفت، سرعت رشد بازار سرمایه در نیمه اول مرداد ماه امسال توجیه پذیر نبود، بر این اساس روند نسبتا نزولی و منفی شهریور ماه آن چنان هم به دور از انتظار و منطق نبوده است.
 
وی، ادامه داد: همچنین شرایط خاصی هر ساله در شهریور ماه بر بازار سهام با توجه به اتمام سال مالی برخی کارگزاران در آخر این ماه و تسویه اعتبارات آنها، حاکم می شود و نسبتا طرف عرضه در بازار پیشرو می شود.
 
پیش بینی روند بازار سرمایه در پاییز امسال
گیوکی، در خصوص پیش بینی روند بازار سرمایه در پاییز امسال، افزود: انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک ریسک سیاسی داخلی، اخباری مبنی بر کاهش مجدد نرخ سود بانکی و همچنین انتشار گزارشات شش ماه از جمله اتفاقاتی است که پیش روی بازار سرمایه است و بر روند آن در فصل پاییز تاثیرگذار خواهد بود.
 
عضو انجمن مهندسی مالی ایران، تصریح کرد: با توجه به اصلاح قیمت ها و شاخص در آخرین ماه از نیمه اول سال، انتظار بازاری متعادل در فصل پاییز وجود دارد، اما شرایط اقتصادی و تولید در کشور حائز اهمیت است.
این کارشناس بازار سرمایه، اظهارداشت: در حال حاضر شرایط تولید در کشور  به صورت قابل توجه رونق نداشته و این دلیل نیز در کنار سایر دلایل مذکور مانعی برای بهبود و توسعه بازار سهام محسوب می شود.
 
خطر رکود تورمی در کمین اقتصاد ایران
گیوکی، در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار نیوز که هم اکنون روند نزولی نرخ تورم متوقف و نشانه‌هایی از مسیر صعودی برای نرخ تورم پدیدار شده است، دو رقمی شدن نرخ تورم چه تاثیری بر بازار بورس می گذارد؟ افزود: یک رقمی شدن نرخ تورم با توجه به شرایط رکودی تولید، مساعدت قابل توجهی بر رشد اقتصاد نداشت و در پی آن بازار بورس نیز نتوانست از این امر بهره کافی را ببرد.
وی، ادامه داد: کاهش نرخ تورم در شرایط مطلوب اقتصادی بر حجم و ارزش سرمایه گذاری در کشور می افزاید، این در حالی است که اگر در شرایط فعلی کشور نرخ تورم افزایش یافته و دو رقمی شود دچار پدیده رکود تورمی خواهیم شد که تبعات به نسبت منفی بر اقتصاد و بورس خواهد داشت.
 
تاثیر تک نرخی شدن نرخ ارز بر بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این سوال که تک نرخی شدن نرخ ارز چه تاثیری بر بازار بورس می گذارد؟ تصریح کرد: تک نرخی شدن نرخ ارز را می توان از جمله پارامترهای موثری دانست که علاوه بر سرمایه گذاری داخلی بر سرمایه گذاری های خارجی نیز تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: یکسان سازی نرخ ارز به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار بر شفافیت گزارش دهی شرکت های بورسی اثرگذار است.
 
 کمبود نقدینگی؛ سرعت گیر اصلی رشد بورس
این کارشناس بازار سرمایه، با تاکید براینکه کمبود نقدینگی همچنان بر سر بازار سرمایه ایران سایه افکنده و یکی از سرعت گیرهای مهم رشد بورس است، اظهار داشت: تاکنون تلاش هایی برای رفع معضل کمبود نقدینگی در بازار صورت گرفته است که یکی از مصادیق آن تغییر ترکیب سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت است به طوری که باید درصد بیشتری از سرمایه گذاری های خود را به اوراق بهادار با درآمدثابت اختصاص دهند.

وی، در خصوص حضور سرمایه گذاران خارجی در دوران پسابرجام به عنوان محرکی برای رشد شاخص سهام، گفت: سرمایه گذار خارجی از جمله موضوعات مهم برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه به شمار می رود که در این زمینه پیشرفت هایی نیز حاصل شده است، اما واقعیت موجود این است که در مسیر ورود سرمایه گذار خارجی موانعی وجود دارد که بیشتر در ارتباط با زیر ساخت ها و قوانین اصلی بورس تهران است.

عضو انجمن مهندسی مالی ایران، تصریح کرد: سهام شناور پایین، محدودیت دامنه نوسان و عدم اعتماد سرمایه گذاران در تسویه وجوه در ورود سرمایه گذاران خارجی تاثیرگذار است که در حال حاضر با ارائه الگوهای جدیدی در برخی موارد بستر این نوع از سرمایه گذاری ها و جلب اعتماد این دسته از سرمایه گذاران در حال مهیا شدن است.

بازار سکه؛ رقیب تازه نفس بورس

عضو انجمن مهندسی مالی ایران، در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار نیوز که وضعیت خرید سهام در حال حاضر به چه صورت است؟ تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و شرکت ها، بیشتر سرمایه گذاران نیز سرمایه گذاری خود را به تعویق انداخته اند و منتظر انتشار گزارشات 6 ماهه شرکت ها هستند تا پس از برآوردی از اوضاع آن ها در خصوص سرمایه گذاری و خرید سهام تصمیم گیری کنند.
گیوکی، افزود: در این روزها که با پایان شرایط خاص شهریور ماه و اتمام تسویه اعتبارات کارگزاری ها روبرو هستیم، به نظر می رسد کمی از سنگینی بار منفی بورس تهران کاسته شده است.
این کارشناس بازار سرمایه، در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به عمق و شرایط بازار سرمایه کشور؛ وضعیت بازارهای رقیب مانند مسکن، سکه و پول نیز بر بازار سرمایه تاثیر گذار است، بنابراین با توجه به رکود بازار مسکن و همچنین کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، انتظار سرازیر شدن سرمایه به بورس وجود دارد. هر چند که افزایش قیمت طلا می تواند بازار سکه را به رقیب تازه نفسی برای بورس تبدیل کند. 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: