bazarnews

کد خبر: ۶۳۵۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
دوشنبه‌شب گذشته نیز میزان آلودگی هوا به 220 پی.‌پی‌‌ام (میزان غلظت ذرات معلق در میلیون) رسید و پیروزحناچی شهردار تهران روز سه‌شنبه اعلام کرد که اگر باران نمی‌بارید باید شهر را تخلیه می‌کردند. هر چند او روز گذشته عنوان کرد که در صورت افزایش آلودگی هوا قاعدتا تخلیه شهر امکان‌پذیر نیست.
طبق پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی، آلودگی هوای تهران طی روزهای آینده ادامه دارد. بر این اساس در چند روز آینده پایداری هوا در کشور حاکم است که منجر به افزایش آلاینده‌های هوا می‌شود. این پایداری تا چهارشنبه ادامه دارد. همچنین روز گذشته شاخص کیفیت هوا روی عدد 114 قرار داشت و هوای پایتخت در آخرین جمعه پاییز آلوده بود.
 
روز گذشته همچنین استانداری تهران مدارس شهر تهران و شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران در همه مقاطع را در روزهای شنبه و یک‌شنبه تعطیل اعلام کرد. تقی زاده، معاون عمرانی استاندار تهران، درخصوص آلودگی هوای تهران گفت: این تعطیلی به دلیل ایستایی هوای شهر تهران و افزایش آلاینده‌های موجود در هوا اعلام شده است.به گفته تقی‌زاده، شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران عبارتند از: ری، پیشوا، قرچک، ورامین و پاکدشت. همچنین براساس اعلام معاون عمرانی استاندار تهران در روزهای شنبه و یک‌شنبه طرح زوج و فرد از در منازل به اجرا در خواهد آمد. همچنین، فعالیت‌های ورزشی، عمرانی و معدنی تا اطلاع بعدی ممنوع است. همه امتحانات آموزش و پرورش شهر و شهرستان‌های تهران نیز در این دو روز به هفته بعد موکول شد.
 
هر چند تعطیلی مدارس به عنوان یک راهکار موقت در شرایط اضطراری همواره مورد توجه مسوولان بوده است اما با توجه به اینکه حدود دو هفته است شرایط آلودگی هوا نه تنها بهبود پیدا نکرده بلکه هر روز نیز بدتر می‌شود، بنابراین مسوولان باید چاره دیگری برای این موضوع بیندیشند.از آنجا که ظاهرا راه‌حل دیگری جز تعطیلی مدارس سراغ ندارند بنابراین باید علاوه بر مدارس، دانشگاه‌ها و حتی ادارات نیز چند روز تعطیل شوند تا با فراهم آمدن فرصت خروج مردم از شهر تهران شاید اندکی از میزان آلاینده‌ها کاسته شود. چنانچه تعطیلی مدارس برای حفاظت از جان کودکان است باید این نکته را در نظر داشت کودکانی که مادران شاغل دارند چاره‌ای جز خروج از منزل ندارند یا همراه مادران‌شان سرکار رفته یا به مهدهای کودک سپرده می‌شوند و در هر صورت تعطیلی مدارس مانع خروج آنها از خانه نخواهد شد.
 
   آلودگی دامنگیر کلان‌شهرها
 
البته آلودگی هوا محدود به تهران نیست و همه کلان‌شهرها با این معضل درگیر هستند. صادق ضیاییان مدیر مرکز پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی روز گذشته درباره آلودگی هوای کلان‌شهرها هشدار داد و گفت: به دلیل پایداری جو شاهد افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای بزرگ، پرجمعیت و صنعتی خواهیم بود و این شرایط تا روز چهارشنبه چهارم دی‌ماه ادامه دارد. صادق ضیاییان در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور اظهارکرد: در این راستا کاهش کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس در اوایل هفته آینده پیش‌بینی می‌شود و در صورت عدم کاهش منابع آلاینده شهری، رسیدن آلودگی هوا به حد ناسالم برای همه گروه‌ها دور از انتظار نیست.
 
مدیر مرکز پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: توصیه می‌شود خودداری از تردد غیرضروری در سطح شهر خصوصاً برای کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی، در دستور کار باشد. او در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز شنبه صاف و غبار آلود خواهد بود. البته خبر خوب این است که سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی در اواخر سه شنبه و آغاز بارش برف و باران خبر داده است تا شاید بار دیگر باران ناجی شهروندان کلان‌شهرها شود. بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی کشور از اواخر روز سه شنبه و طی روز چهارشنبه 4 دی‌ماه با ورود سامانه بارشی به کشور در مناطقی از شمالغرب و غرب بارش برف و باران روی می‌دهد. همچنین روز یک‌شنبه تهران کمی ابری و غبارآلود، دوشنبه قسمتی ابری و غبارآلود همراه با وزش باد و روز سه شنبه قسمتی ابری و غبارآلود خواهد بود. به گزارش فارس، تهران از ابتدای سال 25 روز هوای پاک، 114 روز هوای سالم، 51 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 4 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش، تهران 15 روز هوای پاک، 218 هوا سالم و 41 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.
 
طی روزهایی که شاخص کیفیت هوا از عدد ۱۰۰ عبور می‌کند و در شرایط نامطلوب قرار می‌گیرد، بهتر است شهروندان توصیه‌های ذیل را رعایت کنند:
 
   گروه‌های حساس از جمله بیماران به ویژه بیماران قلبی و ریوی، کودکان، سالمندان و زنان باردار از فعالیت‌های طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.
 
   عموم افراد از فعالیت‌های ورزشی در فضای بیرون بپرهیزند یا در فضای بسته ورزش کنند.
 
   افرادی که مجبورند طی روزهای آلوده در بیرون از منزل فعالیت کنند از ماسک‌های مخصوص استفاده کنند.
 
   برای مقابله با اثرات کوتاه‌مدت آلودگی هوا از جمله سردرد، سرفه و تنفس سخت، حساسیت پوستی و حساسیت‌های بینی، چشم‌ها و گلو می‌توان مصرف شیر و مایعات را در اولویت قرار داد. همچنین مصرف سبزیجات دارای برگ سبز و پهن برگ‌ مانند کلم بروکلی، اسفناج و کاهو، طی روزهای آلوده به بدن کمک می‌کند.
 
   سیب نیز از جمله میوه‌هایی است که بیشترین تاثیر را بر سلامت دستگاه تنفسی دارد.
 
   کلیه شهروندان هنگام سوخت‌گیری در جایگاه‌ها دقت لازم را داشته باشند و از سرریز شدن بنزین و سایر سوخت‌ها جلوگیری کنند.
 
   اقداماتی مانند روشن کردن آتش در معابر، سوزندان لاستیک، عملیات قیرکاری و عمرانی سبب افزایش آلودگی هوا خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود تا بهبود کیفیت هوا از این اقدامات خودداری شود.
 
   استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای سفرهای درون شهری نیز به کنترل آلودگی هوا طی این روزها کمک خواهد کرد.
 
   رعایت الگوی مصرف سوخت و دقت لازم در استفاده از وسایل حرارتی مانند آبگرمکن، بخاری و تاسیسات گرمایشی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه حرارت در فضاهای مسکونی، تجاری و اداری از دیگر راهکارهایی است که می‌توان با رعایت آن از آلوده‌تر شدن هوا جلوگیری کرد.
اقتصادگردان/
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: