bazarnews

کد خبر: ۶۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
نرخ هر دلار آمریکا در ۱۹ بهمن به سطح ۱۳ هزار و ۷۴۰ تومان رسید. در روز‌های اخیر، دلار نوسانات قابل توجهی را پشت سر گذاشت. معامله گران ارزی رشد احتمالی تقاضا را همزمان با پایان یافتن تعطیلات سال نو چینی پیش بینی می‌کنند، اما مشاهدات میدانی در تناقض با اظهارات معامله گران است.

نوسانات ارز در دو سال گذشته و مشخصا در هفته های پیشین، حاشیه ای پر از نا امنی را برای نقدینگی های مردم به بار آورده است. عده ای برای کم نشدن ارزش پول خود، اقدام به خرید دلار کرده اند و افرادی نیز رو به بازار طلا و سهام آورده اند.

 

کنترل بازار به دست افراد سودجو

در این بین، متاسفانه عده ای سودجو به طرق مختلف اقدام به سوء استفاده می کنند و با اقداماتی سوداگرایانه، بازار آزاد دلار را در دست می گیرند. قیمت دلار در یک بازه 8 روزه در ماه جاری، نشان دهنده اختلاف فزاینده بین قیمت دلار در صرافی های ملی و بازار آزاد است. این مسئله مدتی پیش و در بحبوحه سال نو میلادی و حتی قبل تر از آن نیز رخ داد که با حضور سرزده همتی، رئیس کل بانک مرکزی در میدان فردوسی، ختم به خیر شد.

حجم خرد معاملات، عامل ثبات ارز/ رشد دلار دور از انتظار است

 

وضعیت دلار در روزهای آتی از زبان معامله گران

نرخ هر دلار آمریکا در 19 بهمن به سطح 13 هزار و 740 تومان رسید. در روزهای اخیر، دلار نوسانات قابل توجهی را پشت سر گذاشت که البته بعد از ساعاتی به شرایط آرام اولیه خود بازگشت. معامله گران ارزی رشد احتمالی تقاضا را همزمان با پایان یافتن تعطیلات سال نو چینی پیش بینی می کنند. ضمن اینکه گروهی تعطیلات داخلی پیش رو را عامل دیگر افزایش تقاضای احتیاطی ارز می دانند.

 

حجم خرد معاملات، چیز دیگری می گوید/ دلارهای تخفیف دار، صحت دارند؟

البته بر اساس رصدهای میدانی صورت گرفته، حجم خرد معاملات در این ایام، با وجود فعالیت عده ای دلال، جوی آرام را بر بازار حاکم کرده است. بنابراین، میزان کم حجم معاملات با ادعای معامله گران بزرگ ارزی، تفاوت زیادی دارد. اختلاف زیاد بین دلار بازار آزاد و صرافی نیز نشان دهنده فعالیت های غیر مجازی عده ای سودجو است که می خواهند شرایط روانی بازار را در دست بگیرند.

گروهی با اشاره به مسئله «دلارهای تخفیف دار» به این موضوع دامن زدند. یک دلال می گوید:«در حال حاضر دلار با تعداد زیاد معامله نمی شود و معاملات دلار مانند خرید و فروش در یک مغازه بقالی شده، 500 دلار، هزار یا نهایتا 2 هزار دلار؛ بیشتر از این مقدار به ندرت پیدا می شود که معامله شود، چند سال پیش سر همین کوچه منوچهری، دلار با تعداد بالا معامله می شد، 40 هزار دلار، 50 هزار دلار؛ در آن صورت قیمتی که فروشنده می گفت، تا حدودی تغییر می کرد و در نهایت به مشتری تخفیفی داده می شد. اما الان چنین وضعیتی وجود ندارد و تخفیفی در کار نیست!»

حجم خرد معاملات، عامل ثبات ارز/ رشد دلار دور از انتظار است

 

FATF و آثار آن بر نرخ ارز

عده ای نیز در فضای مجازی، با اشاره به تاثیر FATF بر نرخ ارز، پیش بینی کرده اند که عدم تمدید فرصت برای تصمیم گیری پیرامون FATF، قیمت ارز را بالا خواهد برد.

پس از این مسئله، همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی گفت: «نظرم را قبلاً در مورد اهمیت این موضوع گفته‌ام، لیکن در شرایط فعلی که اغلب بانک‌های خارجی به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا، همکاری لازم با بانک‌های ایران را ندارند و تبادلات ارزی ما از طریق مکانیسم‌های بانکی جایگزین و غیرقابل تحریم انجام می‌شود، تصمیم آتی FATF اعم از عدم تمدید یا عدم آن نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد.»

وی تصریح کرد: عمده خبرسازی‌ها در این خصوص با انگیزه سودجویی و نوسان‌گیری در بازار ارز انجام می‌گیرد.

 

بالاخره دلار چه مسیری را بر می گزیند؟

بر این اساس، به نظر می رسد جو آرام بازار همچنان ادامه داشته باشد. معاملات خرد، اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و ثبات در ابتدای سال میلادی نشان می دهد که رشد ارزش دلار دور از انتظار خواهد بود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: