bazarnews

کد خبر: ۶۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
معاون وزیر اقتصاد مطرح کرد:
دهقان دهنوی گفت: پیش‌نویس لایحه پیشنهادی در وزارت اقتصاد با برگزاری جلسات متعدد با حضور صاحب‎نظران مختلف، فعالین بخش خصوصی و دستگاه‌های مسئول انجام و برای بررسی نهایی به دولت ارسال شده است.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد درباره روند فرآیند لایحه دریافت مالیات بر عایدی مسکن، اظهار داشت: در حال حاضر فرآیند لایحه دریافت مالیات بر عایدی مسکن به این صورت است که ابتدا این فرآیند در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی و بعد از آن باید در هیات دولت تصویب شود. پس از عبور از دولت، باید  به مجلس ارجاع و سپس باید در کمیسیون تخصصی مربوطه بررسی شود. در نتیجه این فرآیند زمان زیادی طول خواهد کشید.


یک سال زمان برای تبیین قانون نیاز داریم

وی در خصوص مدت زمان لازم برای تبدیل این پیشنهاد به قانون، اظهار داشت: این فرآیند امروزه ممکن است که به مدت دو سال طول بکشد و برای اجرایی شدن قانون هم ممکن است یک سال زمان نیاز باشد تا مردم آمادگی تطابق خود با این قانون را کسب کنند. ما در این بازه زمانی، در رابطه با منطق و اصول این موارد، به بحث و گفتگو با مردم می‎پردازیم که مبادا در جامعه باعث نگرانی و نارضایتی شود.


مالیات بر عایدی مسکن از هر واحد مسکونی اخذ نمی‌شود

دهنوی در رابطه با منصفانه دانستن این طرح  با در نظر گرفتن تاثیر رشد تورم بر افزایش قیمت مسکن، گفت: اگر ما بخواهیم از همه واحد‌های مسکونی مالیات بگیریم، این مالیات منصفانه نیست، زیرا بخش قابل توجهی از رشد قیمت مسکن ناشی از تورم است و این به معنی افزایش ثروت مردم نیست.


وی ادامه داد: ما تمام این موارد را در پیش‎نویس لحاظ کردیم. این لحاظ کردن به چند صورت است: اول، هر فردی ممکن است چندین واحد مسکونی داشته باشد، ولی فقط در یکی از این  واحد‌های مسکونی زندگی کند؛ این افراد از پرداخت مالیات بر عایدی معاف هستند. دوم، مسکن‎هایی هستند که هر سال ساخته و به بازار عرضه می‎شوند، این‎ها هم از پرداخت مالیات بر عایدی معاف هستند؛ البته مالیات تولید سر جای خود باید پرداخت شود.  


نرخ مالیات بر عایدی مسکن پله‌کانی و کاهشی است

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد اظهار داشت: در مورد مابقی مسکن‎ها که مشمول مالیات بر نرخ عایدی می‎شوند هم نرخ پله‌کانی در نظر گرفته شده است. مثلا برای سال اول ۲۵ درصد؛ یعنی اگر یک سال بعد از نگهداری، فرد قصد فروش داشته باشد، ۲۵ درصد عایدی به عنوان مالیات تلقی می‎شود و در ادامه، هر سال ۲.۵ درصد کاهش پیدا می‎کند تا سال هفتم که به ۱۰ درصد، حداقل نرخ مالیات بر عایدی می‎رسد.

وی بیان کرد: خانه‎ای که دو سال یا بیشتر نگه داری می‎شود، بخش بیشتری از عایدی که به آن اضافه شده، ناشی از رشد قیمت تورمی مسکن است. مالیات بر عایدی مسکن، نوعی مالیات بر درآمد افرادی است که در خرید و فروش مسکن فعالیت دارند. مثل سایر بخش‌های اقتصادی، مثلا یک نفر اگر در بخش تولید هر نوع کالا یا خدماتی باشد ۲.۵ درصد  از سود خود را باید مالیات بدهد.

واحد مسکونی فرزندان تحت تکلف بالای ۱۸ سال معاف از مالیات می‌شود

وی در پایان، در رابطه با افراد تحت تکفل خانواده گفت: فرزندان بالای ۱۸ سال خانواده‎ها می‎توانند به اندازه یک واحد مسکونی معاف از پرداخت مالیات شوند، اما افراد زیر ۱۸ سال مشمول مالیات می‎شوند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: