bazarnews

کد خبر: ۶۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
یک کارشناس بازار سرمایه، حجم نقدینگی، مدیریت تقاضای بورس و همچنین قطع بودن روابط بانکی ایران با دنیا را عامل بی تاثیری خبر FATF در بازار بورس دانست.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز درباره علت عدم تاثیر FATF بر بازار بورس اظهار داشت: در ارتباط با FATF و اثرش بر بورس از دو منظر می‌شود نگاه کرد. منظر اول به هم خوردن همه رفتار‌ها و الگو‌های گذشته بازار سرمایه در پی هجوم سیل نقدینگی به این بازار است. سطح واکنش عموم سرمایه گذار‌ها و اخبار، اخبار شرکتی و اخبار بسیار مهم تغییر کرده است؛ بنابراین حجم نقدینگی و مدیریت تقاضای بورس اجازه نداد FATF بیش از یکی دوساعت بازار سرمایه را تحت الشعاع قرار دهد.

خزلی قطع بودن روابط بانکی دنیا با ایران را عامل دم عدم تاثیرگذاری FATF بر بازار بورس دانست و گفت: منظر دومی که می‌توان به مسئله FATF نگاه کرد این است که در شرایط فعلی که ما تحریم هستیم و هیچ بانکی با ما کار نمی‌کند و شبکه رسمی بانک‌های دنیا و سوئیفت با ما قطع ارتباط کرده‌اند، پیوستن و نپیوستن به FATF هیچ تاثیری در مبادلات شرکت‌ها و اقتصاد ایران ندارد. شاید علت بخشی از واکنش بازار به خبر FATF  همین باشد.

وی افزود: در صورتی که ما تحریم نبودیم و قرار بود که با بانک‌های دنیا و سوئیفت به صورت رسمی کار کنیم، نپیوستن به FATF مانع بزرگی به شمار می‌آمد، ولی در حال حاضر هیچ تاثیری ندارد. از این جهت بود که بازار سرمایه بیش از یکی دوساعت تاثیر منفی نشان نداد و به سرعت خودش را اصلاح کرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‌بینی وضع این بازار در سال آینده گفت: من چندین سال است از پیش‌بینی کردن اوضاع بازار پرهیز دارم. متاسفانه آنقدر پیش‌بینی کردیم و برعکس اتفاق افتاد که در انجام این کار این کار احتیاط می‌کنم. تنها به یک جمله محطاتانه بسنده می‌کنم و آن هم این که اگر مناسبات سیاسی و امنیتی ما در داخل و خارج، در سطح فعلی باقی بماند و بحران جدیدی نداشته باشیم، بازار سرمایه در سال آینده هم توان رشد را دارد، اما نه با شتاب سال ۹۸.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: