bazarnews

کد خبر: ۶۹۱۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
از وزیر سابق کشاورزی تا عضو اتاق بازرگانی؛
انتشار فیلم معدوم سازی جوجه‌های یک روزه در فضای مجازی، با واکنش بسیاری مواجه شد. برای برخی از دنبال کنندگان این خبر، علت این اقدام روشن نبود. به همین بهانه، بازارنیوز اقدام به مصاحبه با مسئولین و متولیان کنونی و سابق کشور کرده است.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: در هفته جاری، فیلمی با موضوع معدوم سازی جوجه های یک روزه، در فضای مجازی منتشر شد. این فیلم با واکنش های بسیاری، مواجه شد. برای برخی از دنبال کنندگان این خبر، علت این اقدام روشن نبود  و سبب جریحه دار شدن عواطف و احساسات آن ها شد.

شایان ذکر است، در نامه دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه، خطاب به اعضا انجمن مذکور، علت این اقدام، کاهش و کنترل عرضه عنوان شده است.

دیدگاه کارشناسان پیرامون معدوم سازی جوجه ها چیست؟ + فیلم

 

عده ای بر این باورند که اگر مازاد تولید جوجه یک روزه، صادر شود، به طرز چشمگیری می توان از زیان تولیدکنندگان، جلوگیری کرد و درآمد ارزی داشت. اما مسائلی همچون ممنوعیت های گاه و بیگاه صادرات که به دلایل مختلف ممکن است رخ بدهد، قدرت رقابت را از صادرکنندگان سلب می کند. برخی دیگر معتقدند این اقدام، در جای جای دنیا رواج دارد و به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از کاهش بیش از حد قیمت، صورت می گیرد.

موضوع معدوم سازی جوجه ها، در بین مدیران سابق و کنونی کشور نیز، دراری مخالفین و موافقینی بود که در همین رابطه، خبرنگار بازارنیوز اقدام به مصاحبه با این افراد کرده است.

علیرغم امتناع از پاسخگویی «صادق خلیلیان» وزیر اسبق جهاد کشاورزی و «عباس کشاورز» سرپرست سابق وزارت مذکور، محمود حجتی، در اظهار نظری کوتاه، چنین بیان کرد: هر وقت بیشتر از تقاضا تولید شود، این اتفاق می افتد.

وزیر سابق کشاورزی در ادامه افزود: باید تنظیم می کردند که بیش از تقاضا تولید نکنند.

برخی از کاربران فضای مجازی، با دامن زد به موضوع توزیع سیب زمینی به دستور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق، و جلوگیری از معدوم سازی آن، دولت کنونی را موظف به اقدامی این چنینی دانستند.

دیدگاه کارشناسان پیرامون معدوم سازی جوجه ها چیست؟ + فیلم

در همین رابطه، «علی شریعتی»، رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران، در پاسخ به علت این اقدام، گفت: موضوع فیلم منتشر شده، نه فقط در ایران، بلکه در همه جا به دلیل تنظیم صورت می گیرد. این که می گویند آقای احمدی نژاد به خاطر جلوگیری از از بین بردن سیب زمینی، آن را بین مردم تقسیم کرد، با موضوع جوجه فرق دارد. جوجه ها، آلودگی محیط زیستی و هزار نوع مریضی می توانند داشته باشند.

شایان ذکر است «محمدرضا شافعی نیا»، مشاور وزیر سابق جهاد کشاورزی، از این رخداد انتقاد کرد و گفت: بهترین روش این بود که به جوجه ریزی ها، بگویند جوجه ریزی کنید، و سپس مرغ مازاد تولیدی را جمع آوری می کردند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: