bazarnews

کد خبر: ۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
یک کارشناس اقتصادی انتقاد کرد:
کارشناس ارشد روابط کار، گفت: آمار نرخ بیکاری اعلامی مرکز آمار ایران با واقعیت های اجتماعی و بازار کار کشور همخوانی ندارد.
بازار نیوز - حمید حاج اسماعیلی در مصاحبه با رادیو اقتصاد، افزود: قدمت آمارگیری در ایران بین 90 تا 100 سال است، اما به صورت رسمی و سازمانی سابقه 60 سال دارد.

وی، همچنین اظهارداشت: برغم این سابقه کشور هنوز در تهیه آمار تکامل جدی پیدا نکرده و این موضوع از جنبه های مختلفی قابل بررسی است.

این کارشناس اقتصادی، گفت: فرهنگ مردم در تکامل یافتگی موضوع آمار بسیار نقش آفرین است، بنابراین برای تکامل یافتگی آمار در کشور همه مردم باید همکاری کنند.

وی، درباره آمار نرخ بیکاری اعلامی مرکز آمار ایران، افزود: مرکز آمار ایران از وجود دو میلیون و 700 هزار نفر بیکار تا پایان سال گذشته در کشور خبر می دهد ولی نمود عینی تعداد بیکاران در کشور بیش از این عدد و رقم است.

حاج اسماعیلی، بیان داشت: در حال حاضر بازار کار بر مدار رونق نیست و طی چهار ساله گذشته از حیث جذب نیروی کار روندی به شدت کاهنده داشته است.

وی، معتقد است که جمعیت فعال کشور هم اکنون بیش از 27 میلیون نفر است در صورتی که مرکز آمار ایران جمعیت فعال را 24 میلیون و 700 هزار نفر تلقی می کند.

این کارشناس اقتصادی، افزود: هم اکنون نرخ زاد و ولد در کشور از 1.9 به 1.3 درصد رسیده است یعنی سالانه بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر زاد و ولد در ایران اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه مراکز دانشگاهی کارجویان زیادی را به بازار کار روانه می کنند، اظهارداشت: سالانه بیش از 300 هزار نفر در کشور فارغ التحصیل می شوند که تمامی این افراد جویای کار هستند.

حاج اسماعیلی در ادامه با اشاره به این جمله که نرخ عمومی بیکاری در بخش جوانان کشور بالای 25 درصد است، بیان داشت: طی یک دهه گذشته رشد جمعیت فعال در کشور به سختی به 1.5 درصد می رسد.

وی تصریح کرد: موضوع اشتغال و دستیابی افراد به شغل مورد نظر از اساسی ترین نیاز های جامعه محسوب می شود.

این کارشناس اقتصادی یادآورشد: بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در این مرز و بوم مطرح بوده و رفع این مهم همواره از جمله دغدغه های برنامه ریزان کشور است.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: