bazarnews

کد خبر: ۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با بازار نیوز؛
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی از افزایش 65 درصدی کشفیات قاچاق کالا و ارز در مبادی ورودی خبر داد و گفت: میزان محکومیت ریالی پرونده های رسیدگی شده توسط شعب ویژه سازمان در 7 ماه گذشته سال 95 بیش از 1 هزار 818 میلیارد ریال بوده است.
افزایش 27 درصدی قاچاق کالا و ارز نسبت به سال گذشته/ ریسک قاچاق را بالا ببریم/ دانه درشت ها در دام قانون/ هرمزگان بیشترین و قم با کمترین پرونده‌ قاچاقسید عبدالمجید اجتهادی در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز در این خصوص اظهار داشت: در 7ماهه اول سال 95 تعداد پرونده های قاچاق کالا و ارز وارده به شعب سازمان 28 هزار و 443 فقره بود در حالی که در هفت ماهه سال 94 این رقم حدود 22 هزار فقره بوده است.

افزایش 27 درصدی پرونده های قاچاق کالا و ارز نسبت به سال گذشته
وی اضافه کرد: با توجه به آمار 7 ماهه نخست سال 95 شاهد افزایش 27 درصدی پرونده های وارده شعب ویژه قاچاق کالا و ارز سازمان نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم و این نشان از افزایش ریسک قاچاق و کنترل شدیدتر مبادی ورودی نسبت به سال گذشته است.

افزایش پرونده های متشکله طی 7 ماه نخست سال 95 نشان می دهد که ریسک قاچاق بالا رفته و دولت توانسته کنترل شدید تری را در مرزها ایجاد کند. هر چند اقدامات مقابله ای در مبادی ورودی شدت یافته و کشفیات نیز به لحاظ کمی و کیفی رشد چشمگیری داشته ؛ با این همه باید توجه داشت موفقیت در مبارزه با قاجاق کالا و ارز زمانی به دست می آید که به موازت این اقدامات ،سطح عرضه نیز برای فروش کالای قاچاق نا امن شود.

هزینه واردات رسمی را پایین و ریسک قاچاق را بالا ببریم
اجتهادی با اشاره به اینکه باید هزینه واردات رسمی را پایین و از طرفی ریسک قاچاق را بالا ببریم، تاکید کرد: البته برای جلوگیری از این مشکلات و سهولت در کار تاجران، گمرک با راه اندازی سامانه جامع گمرکی موانع پیش روی تاجران وارد کننده کالا را برطرف کرده است.

دانه درشت ها به دام افتادند
وی تصریح کرد: در مواردی که کالا تقلبی یا فاقد استاندارد های لازم باشد قاچاقچی چون نمی تواند مجوز لازم را از مراجع قانونی اخذ کند ،از طریق قاچاق اقدام به واردات می کند. البته با تشدید بازرسی ها در مبادی مرزی موارد قاچاق کمتر شده است و شما شاهد هستید که طی 7 ماه اول امسال با کنترل بیشتر مرزها تعداد کشفیات دانه درشت ها هم بیشتر شده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: نیروی انتظامی با راه اندازی قرارگاه های مبارزه با قاچاق کالا و استقرار در تمامی استانها با نگاه ویژه و تشدید مقابله با قاچاق گلوگاه های مرزی را کنترل می کند. سازمان تعزیرات در برخی ایست و بازرسی های نیروی انتظامی در مبادی ورودی حضور دارد و همین باعث شده تا مسیر رسیدگی به قاچاق آسانتر شود. حدود 95 درصد پرونده های قاچاق در شعب سازمان تعزیرات رسیدگی می شود. 

کشف محموله سنگین 210 کانتینر لوازم خانگی قاچاق 
وی کشف 210 کانتینر لوازم خانگی قاچاق در مبادی ورودی را ناشی از تشدید اقدامات مقابله در مبادی ورودی و در راستای بالا بردن ریسک قاچاق دانست و گفت: این پرونده در حال رسیدگی است. 

اجتهادی افزود: در سال 95 اقدامات دستگاها بر این مبنا بوده که ریسک قاچاق را بالا ببرند. بحث مقابله با پدیده قاچاق در سطح عرضه هم در این رابطه بوده. این تکلیف نظام و مطالبه رهبری است، ضمن اینکه ما درخواست هایی از اتاق اصناف، اتحادیه هاوحتی بازاریان و کسبه پاک دست و درستکار برای مبارزه با قاچاق داشته ایم.

بحث قاچاق زنجیره ای است که هم از منظر قانون و هم از منظر فرمایشات رهبری باید در مبادی ورودی تا زمان عرضه در بازارکنترل شود. قانون هم مبارزه با قاچاق را از مبادی وردی تا سطح عرضه را به یک شکل نگاه وجرم انگاری و تخلف انگاری کرده است.

وی خاطر نشان ساخت: قانون برای قاچاق کالاهای ممنوع ، سازمان یافته و قاچاقچیان حرفه ای مجازات سنگین‌تری در نظر گرفته است. در سطح عرضه هم قانون گذار نسبت به کالاهای مجاز مشروطی که در مغازه ها به فروش می رسد مجازات در نظرگرفته است. قانون گذار درماده 18 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز الحاقی سال 1394 مشابه حکم ماده 62 قانون نظام صنفی سابق با رویکرد تشدید مبارزه با قاچاق در سطح عرضه بر برخورد با کالاهای قاچاق موجود در بازار و نا امن سازی عرضه کالاهای قاچاق تاکید نموده است.

آنچه مهم است موضوع چگونگی مبارزه با قاچاق است که با تدابیر اندیشیده شده از مبادی وردی آغاز شده و تا سطح عرضه و مغازه ها ادامه دارد، در پی بیانات مقام معظم رهبری در سال 95 مبنی بر ضرورت مبارزه صریح ، قاطع و همه جانبه با قاچاق کالا و ارز، آیین نامه های قانون با اهتمام ویژه دولت تصویب شد تا دستگاههای اجرایی به صورت جدی تر جلوی قاچاق کالا که صنعت و اقتصاد را فلج می کند بگیرند. 

عمده کشفیات قاچاق در مبادی ورودی بود 
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی اذعان داشت: در سال 95 با تصویب و اجرایی شدن آیین نامه ها، سامان بخشیدن ساز و کار مبارزه با قاچاق موضوع پیشگیری جایگاه واقعی خود را یافت.

در مجموع اقدامات دستگاههای مبارزه با قاچاق و همتی که دولت در تصویب آیین نامه ها داشته، همچنین اقدام قابل قبول نیروی انتظامی در گلوگاه ها ، مبادی ورودی و راه اندازی قرارگاه ها و اقدامات گمرک در ایجاد سامانه جامع گمرکی دست به دست هم داده و ریسک قاچاق بالا رفته است و نشانه آن هم افزایش 65 درصدی پرونده های قاچاق می باشد. باید توجه داشت که بر خلاف تصور برخی افزایش کشفیات دلیل افزایش حجم ورود قاچاق نبوده بلکه این امر نتیجه هماهنگی ، همسویی و هم افزایی اقدامات دستگاه های متولی مبارزه می باشد.

تعزیرات در کنار نیروی انتظامی و سایر دستگاه های متولی مبارزه است
اجتهادی با اشاره به اینکه نقش سازمان تعزیرات حکومتی علاوه بر رسیدگی به پرونده های قاچاق ارجاعی پیشگیری از قاچاق نیز می باشد، افزود: در مبادی ورودی همکاران ما در تعزیرات بعد از کشف قاچاق توسط کاشفین و در یافت گزارش با اختیارات مشابه قضات دستورات و مجوزهای لازم را برای تعقیب مرتکبین صادر و پس از رسیدگی و صدور حکم ، احکام صادره را به موقع اجرا می گذارند.

هرمزگان بیشترین و قم کمترین پرونده های قاچاق 
این مقام مسئول گفت: طی 7 ماه سال 95 بیشترین پرونده وارده به شعب ویژه قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات مربوط به استان های هرمزگان با 2980 فقره پرونده، فارس با 2390 فقره پرونده و سیستان و بلوچستان با 2204 فقره پرونده سومین استان بوده است .همچنین استان قم با 121 فقره طی 7 ماه گذشته کمترین میزان پرونده های مکشوفه قاچاق را به خود دیده است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: