bazarnews

کد خبر: ۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار نیوز، تشریح کرد:
رئیس سابق کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصادی اتاق بازرگانی ایران، با تاکید بر اینکه شرکت های تعاونی باید با حمایت از سوی اتاق تعاون کارآمدتر شوند،گفت: آموزش های مدیریتی،بازاریابی و جذب تکنولوژی از ضروریت های شرکت های تعاونی است.

جمشید عدالتیان، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، درخصوص دلایل اصلی عدم رشد و کارآمدی تعاونی ها،گفت: تعاونی ها دارای یکسری مزایا و معایب هستند، یکی از مهمترین مشکلات تعاونی ها این است که رشد بسیار ضعیفی دارند به طوری که متاسفانه برخی از تعاونی ها کارآمد نبوده و در جامعه ایجاد دردسر کرده اند به عنوان مثال تعاونی های مسکن آنگونه که باید و شاید کارآمد نبوده اند.

نسبت سهام به رای وجود ندارد
رئیس سابق کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصادی اتاق بازرگانی ایران، افزود: در شرکت های تعاونی ممکن است اعضا دارای سرمایه و سهم یکسان از سود نداشته باشند، اما هر عضو بدون توجه به درصد سهامش، یک رای دارد و نسبت سهام به رای وجود ندارد، در واقع تعاونی، متکی به اعضاء است نه سرمایه
، به همین دلیل تعاونی های تولیدی هم به دلیل مساوات در رای گیری کارآمدی لازم را از نظر ساختاری نداشته اند.

این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: بهترین مدلی که تاکنون درخصوص شرکت های تعاونی وجود داشته مربوط به زمان شوروی سابق در چکسلواکی بوده است که این شرکت های تعاونی بسیار موفق عمل می کردند، منتها ساختار آن تعاونی ها هم براساس ساختار بازار نبوده است.

این استاد دانشگاه، اظهارداشت: شرکت های تعاونی کشور قدرت رقابتی قابل توجهی در بازار ندارند به طوری که براساس اهداف شرکت های تعاونی باید قیمت تمام شده پایین تر باشد،اما قابلیت های چابکی لازم را ندارند که این امر باعث عدم رشد و کارآمدی تعاونی ها شده است.

عدالتیان، ادامه داد: متاسفانه ایرانی ها پس از گذشت 60 سال هنوز تجربه کافی در خصوص تعاون گرایی ندارند این دلایل علاوه بر دلایل مدیریتی باعث عدم رشد لازم تعاونی ها تاکنون شده است.

رئیس سابق کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصادی اتاق بازرگانی ایران،افزود: از نظر عدالت اجتماعی بسیاری از اشخاص به دنبال ایجاد و تقویت شرکت های تعاونی هستند که این امر از مزایای شرکت های تعاونی محسوب می شود.

این کارشناس اقتصادی، در خصوص راهکارهای بهبود و رشد تعاونی ها، تصریح کرد: باید یک تجدیدنظر و نظارت جدی و مدون بر شرکت های تعاونی انجام شود.

این استاد دانشگاه، در پایان خاطر نشان کرد: شرکت های تعاونی باید با حمایت از سوی اتاق تعاون کارآمدتر شوند به طوری که آموزش های لازم را در زمینه بازاریابی و جذب تکنولوژی های مدرن و مدیریتی بگذرانند تا رشد پیدا کنند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: