bazarnews

کد خبر: ۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با بازار نیوز
به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، رانت خواری در بورس باعث شده روند بازار مغایر با تحلیل های تکنیکال باشد.
تحلیل تکنیکال مغلوب رانت در بورس استمحمد خیری در گفت وگو با بازار نیوز درباره سفته‌بازی در بورس بیان کرد: سفته‌بازی جزئی از بازار سرمایه است و ممکن در بازار سرمایه هر کشوری اجرا شود، بورس اوراق بهادار نیز از این امر مستثنی نیست.

وی افزود: سفته بازی در بورس برای خرید و جمع آوری سهام توسط چندین نفر است که به صورت کلی و بلوکی به یک سهام دار عمده است. در واقع می تواند راهکاری برای ایجاد تغییر در روند معاملات یک سهام خاص باشد. 

وی ادامه داد: برای نمونه، یک عضو هیأت مدیره خواستار افزایش سهم و قدرت تصمیم گیری در هیئت مدیره است، اما سهام کافی ندارد. به این ترتیب، از طریق سفته بازی این فرد می تواند سهام موجود در بازار را جمع آوری کرده و بخرد.

این کارشناس بورس اظهار کرد: در ایران به دلیل عدم شفافیت در اطلاعات و وجود رانت های اطلاعاتی، معمولاً سهام ها از طریق رانت خواری جابجا می شود تا سفته بازی. چرا برخی با علم به اطلاعات نهایی خرید و فروش می کنند.

وی افزود: از آنجاییکه بازار سرمایه در ایران کوچک است، نیاز به سفته بازی برای نوسانگیری ندارد و همانطور که گفته شد، معمولاً برای جمع آوری سهام است چرا که هزینه جمع کردن سهام از بازار برای یک سهام دار سنگین است.

خیری اشاره کرد: در بازارهای رقابتی مانند نیویورک معمولاً نمی توان از راهکاری مانند سفته بازی برای بالا بردن یک سهم استفاده کرد چرا که رقابت در بازار سنگین است و تعداد بالایی سهام و سهام دار وجود دارد. 

وی افزود: البته سفته بازی برای افزایش ارزش سهام در بازار سرمایه ایران که معمولاً با لابیگری و براساس دسترسی عده ای محدود به اطلاعات نهایی اداره می شود؛ کمتر رخ می دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه در ایران گروهی از سهام داران که به هیئت مدیره نزدیکند، دسترسی سریعتری به اطلاعات دارند و بعضا مشاهده شده این دسترسی حدود یک یا دو ساعت زودتر از آنچه است که در کدال به نمایش گذاشته می شود.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: