bazarnews

کد خبر: ۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
یک کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفتگو با بازار نیوز تشریح کرد:
مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت،گفت: طرح فریز نفتی یعنی میزان تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک که در حدود 34 میلیون بشکه در روز است، تثبیت شود که اجرای این طرح دیگر معنایی ندارد.
محمد علی خطیبی، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، در پاسخ به این سوال که طرح فریز نفتی به مرحله اجرا می رسد؟ گفت: طرح فریز نفتی یعنی میزان تولید فعلی نفت خام کشورهای عضو سازمان اوپک تثبیت شود که در حال حاضر حجم تولید نفت خام اوپک 34 میلیون بشکه در روز است، اما در نشست اخیر اوپک توافق شد که سقف تولید نفت خام به 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه در روز برسد.

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت، تصریح کرد: هنوز مشخص نیست که اعضای سازمان اوپک سقف تولید نفت خام را 32 میلیون و 500 هزار بشکه انتخاب می کنند یا 33 میلیون بشکه در روز؟ اما پرواضح است که باید تولید بین یک تا یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش داده شود، بنابراین دیگر تثبیت یا فریز نفتی معنایی ندارد، بلکه کشورهای تولیدکننده اوپک باید 
حجم تولیدات نفت خام خود را کاهش دهند.  

این کارشناس حوزه نفت و انرژی، اظهار داشت: اگر سقف تولید 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه نفت خام در روز بین اعضای اوپک تقسیم شود لازمه آن است که از سطح تولید فعلی حدود یک میلیون و 500 هزار بشکه کم شود، بنابراین در حال حاضر بحث این است که کدام کشورها باید میزان تولید نفت خام خود را کاهش دهند؟

خطیبی، افزود: ایران، لیبی و نیجریه از اجرای طرح فریز نفتی مستثنی هستند و می توانند افزایش تولید داشته باشند، بنابراین با توجه به تولید فعلی اوپک که حدود 34 میلیون بشکه نفت خام در روز است و افزایش تولید نفت خام این سه کشور میزان تولید نفت خام در سال آینده به 36 تا 37 میلیون بشکه در روز می رسد که این امر کاهش شدید قیمت جهانی نفت را به دنبال خواهد داشت، لذا برخی از کشورهای عضو اوپک باید تولید نفت خام خود را کاهش دهند.

وی، ادامه داد: طبیعی است که برخی از کشورها به کاهش حجم تولید نفت خام خود اعتراض داشته و مقاومت می کنند به عنوان مثال مدل قراردادهای نفتی عراق از نوع آی.پی.سی (IPC)است و در این نوع قرار داد نفتی اگر کشوری سطح تولید نفت خام خود را کاهش دهد با مشکلاتی مواجه می شود، زیرا طرف مقابل به اندازه گذشته مطالبات خود را دریافت می کند، به همین جهت هم اکنون برخی از کشورها با مشکل کاهش مواجه هستند. 

خطیبی، افزود: همچنین برخی از کشورهای عضو اوپک در تلاش هستند که تولید نفت خام خود را تا سطح بالایی برسانند و از یک سطح تولید بالا در رابطه با کاهش تولید مذاکره کنند.
مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت، تصریح کرد: اگر اعضای اوپک در مورد کاهش یک تا یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز به توافق برسند، سقف تولید 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه نفت خام در روز محقق خواهد شد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی، اظهار داشت: اجلاس وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو سازمان اوپک در اواخر نوامبر برگزار می شود و مقرر است تا آن زمان هم اوپک جلسات کارشناسی داشته باشد و هم جلسات اوپک و غیر اوپک برگزار شود، بنابراین باید جلسات کارشناسی بستر مناسبی را برای تصمیم گیری وزرا آماده کند.

خطیبی،افزود: اگر اوپک در جلسات کارشناسی خود و هم اوپک و غیر اوپک در نشست های خود به نتایج ملموسی برسند و وزرا هم در اجلاس اصلی اوپک در اواخر نوامبر توافق نهایی کنند، بدون شک قیمت ها افزایش پیدا می کند، اما چنانچه جلسات کارشناسی اوپک و نشست های اوپک و غیر اوپک منجر به توافق سقف تولید 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه نفت خام در روز نشود و اجلاس اوپک هم نتواند با موفقیت اجلاس قبلی خود را تداوم دهد به طورحتم قیمت جهانی نفت بهبود پیدا نخواهد کرد. 

وی، ادامه داد: با توجه به حجم تقاضا برای سال آینده، بازار بیش تر از 33 میلیون  بشکه نفت خام در روز از اوپک نیاز ندارد، بنابراین اگر اوپک با همین میزان تولید 34 میلیون بشکه نفت خام در روز وارد بازار شود با فرض اینکه سه کشور ایران، لیبی و نیجریه میزان تولید خود را افزایش ندهند به طورحتم بازار در سال آینده با یک میلیون بشکه نفت خام مازاد مواجه خواهد شد که این یک میلیون بشکه مازاد کماکان اجازه بهبودی قیمت ها را نخواهد داد.  

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت، در پایان خاطر نشان کرد: لذا کشورهای عضو اوپک به غیر از ایران لیبی و نیجریه باید میزان تولید خود را کاهش دهند تا قیمت جهانی نفت بهبود پیدا کند. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: