bazarnews

کد خبر: ۹۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
درگفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر بتوانیم تورم را کنترل و به عدد معقول زیر ۱۰ درصد برسانیم، آن زمان می‌توان به سمت آزادسازی نرخ سود بانکی حرکت کرد. همچنان که در سال ۱۳۹۳ این اتفاق برای نخستین بار در کشور رخ داد

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ عباس آخوندی وزیر سابق مسکن و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به پرسش خبرنگار بازارنیوز در کلاب هاوس، پیرامون برنامه وی برای نرخ سود بانکی، اظهار کرد:  نرخ سود بانکی باید آزاد باشد. این نرخ وقتی زیر نرخ تورم است، به این مفهوم است که شما از پول سپرده‌گذار به اعتبارگیرنده‌ها یارانه می‌دهید؛ بنابراین برای جلوگیری از تبعات نرخ سود بانکی غیر طبیعی، باید تورم را کنترل کنیم. اگر بتوانیم تورم را کنترل و به عدد معقول زیر ۱۰ درصد برسانیم، آن زمان می‌توان به سمت آزادسازی نرخ سود بانکی حرکت کرد. همچنان که در سال ۱۳۹۳ این اتفاق برای نخستین بار در کشور رخ داد و نرخ سود بانکی کمی از تورم بالاتر بود. در دنیا هم دبه میزان کمی، نرخ سود بانکی بالاتر از تورم است.

وی درباره اقتصاد زیرزمینی و معضل قاچاق که همیشه مورد انتقاد وی بوده گفت: زمانی که همه تجارت کشور غیر رسمی است، خدانکند دچار شرایطی با اقتصاد زیرزمینی شویم. وقتی اقتصاد زیرزمینی است و هیچ شفافیتی برای اقتصاد وجود ندارد، همه بالقوه مورد ظن و اتهام و همچنین مورد تعدی قرار دارند. قاچاق پدیده خطرناکی است که برای حل آن برنامه داریم.

آخوندی با تاکید بر این نکته که اعنقادی به مجوزدهی برای شروع کسب و کار ندار، اظهار کرد: باید اصل را بر آزادی بگذاریم، مگر در مواردی که حتی در دنیا هم مطرح است. به عنوان مثال برای بنگاهی که می‌خواهد هزینه‌های زیست محیطی برای جامعه ایجاد کند و هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل کند، باید مجوزدهی را فعال کنیم؛ در غیر این صورت، مجوزدهی مغازه‌ای برای دولت فربه است.
 

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: