bazarnews

کد خبر: ۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس گفت: باید نرخ سود تولیدات داخلی را از سود بانک ها بیشتر کنیم.
اصلاح امور بانک‌ها در دستور کار مجلس/ جابجایی ساده پول فساد نیست!/ بعد از خاوری دیگر کسی به آمریکا فرار نکرده!/ زیرساخت آمایش اطلاعاتی راهکار اصلی نظارت بر بانک‌هامعصومه آقاپور علیشاهی در این خصوص به خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: متاسفانه سود 18 درصد بانک ها یکی از معضلاتی است که مصوبه اصلاح آن در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد. ضمن اینکه کمیسیون اقتصادی با تشکیل یک کارگروه به دنبال شفاف سازی امور بانکی است.

کاهش پلکانی نرخ سود تسهیلات
وی اضافه کرد: کمیسیون اقتصادی موضوع کاهش نرخ سود بانک ها را از دو جهت مورد بررسی قرار می دهد. از یک جهت باید سود بانک ها به صورت پلکانی کاهش یابد تا از ایجاد شوک جلوگیری شود و از طرفی باید شرایط را برای بهبود وضعیت تولید کننده‌ها مهیا کنیم تا نرخ سود بخش تولیدات ما از سود بانک ها بیشتر شود.

وی در خصوص راهکار اصلی برای کاهش نرخ سودهای بانکی هم تاکید کرد: باید طی 2 سال شرایطی را فراهم کنیم که نرخ سوددهی تولید بیش از سود بانکی شود و این عامل به تنهایی می تواند 2 تا 5 درصد از بیکاری در جامعه را کاهش دهد. طبق فرمایش مقام معظم رهبری با شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، کمیسیون اقتصادی مجلس دهم به شدت روی این موضوع تاکید دارد و دستاوردهای قابل قبولی هم طی 175 روز اخیر برای کاهش سود تسهلات بانک ها داشته است.

تحریک 2 محور اصلی برای رونق بخشیدن به تولیدات داخلی
معصومه آقاپور علیشاهی اذعان داشت: باید برای رونق بخشیدن به تولیدات داخلی 2 محور اصلی را تحریک کرد، از جمله تحریک  تقاضا در داخل کشور و دوم تولید سهم بازار در خارج از کشور است، هر چند که با راهکارهای ارائه شده از سوی کمیسیون اقتصادی تاکنون کمکی به تولید کننده ها نشده و با این شرایط با تعریف یک کارگروه اقتصاد مقاومتی با حضور گروهی از سوی نماینده های وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت اقتصادی به دنبال شرایطی برای بهتر شدن وضعیت تولیدکننده ها هستیم.

وی با اشاره به راهکارهای کارگروه اقتصادی برای کمک به تولیدات داخلی تصریح کرد: برای جان گرفتن تولید داخل، این کارگروه راهکارهای زیادی از جمله پرداخت تسهیلات به تولید کننده های که مشکل بانکی دارند، استمهال وام های تولیدی زیر 100 میلیون تومان و بخشودگی بهره های بانکی آنها و از همه مهمتر ارزیابی واحد های اقتصادی و پرداخت وام از 50 تا 100 میلیون تومان به آنها را عملیاتی کرده است تا با رونق بازار سود تولیدات پیشتاز تر از سود بانک ها باشد.

دولت دست اندازهای پیش روی تولید را بردارد
عضوکمیسیون اقتصادی در مجلس با اشاره به اینکه 3 قیام برای خروج از رکود بخش تولید لازم است، اذعان داشت: قیام بخش دولتی به عنوان یک اهرم برای کمک به تولیدات مهم است. اگر دست اندازهای پیش روی تولیدات داخلی در بسیاری از موارد برداشته شود، مشکلات تولید داخل هم برطرف می شود، ضمن اینکه قیام بخش خصوصی هم همت می خواهد که این موضوع هم با کاهش حداقلی بحران اداری بروکراسی می تواند در تسهیل امورات تولیدکننده ها تاثیرگذار باشد. البته این پروسه 6 ماه تا 2 سال زمان لازم دارد تا شاحص کسب وکار ما از 130 به زیر 90 برساند.

نماینده مردم شبستر اصلاح قانون گمرکی را از موارد دیگر برای کمک به تولید کننده بر شمرد و خاطر نشان کرد: برای حمایت از بخش خصوصی تمهیداتی در رابطه با صادرات کالا، تسهیل در امور بانکی، بیمه های تامین احتماعی و رایزنی با اداره مالیاتی صورت گرفته است که قطعا با این شرایط وضعیت تولیدات داخلی هم بهتر خواهد شد.

سرانه نفت برای هر نفر کمتر از 300 دلار است!
وی در ادامه تاکید کرد: باید با نفت و بودجه نفتی خداحافظی کنیم، در حال حاضر و در خوشبینانه ترین حالت سرانه نفت برای هر نفر کمتر از 300 دلار است و سوال اینجاست که آیا با این شرایط می توان با 75 سنت در روز زندگی کرد؟ پس باید به سمت تولید واقعی ارزش افزود برویم هر چند که این مهم هم جز با قیام بخش خصوصی امکان پذیر نیست. 

عضو کمیسیون اقتصادی در پاسخ به اینکه راهکارهای پیشنهادی کمیسیون اقتصادی تا چه زمانی عملیاتی می شود، گفت: بسیاری از موارد مطرح شده کاملا عملیاتی شده است، هر چند که تا زمان رسیدن به مدینه فاضله زمان زیادی لازم است و رسیدن به نقطه امروزی یک پروسه 10 تا 15 بوده است. ما عصای حضرت موسی را هم داشته باشیم نمی توانیم یک شبه این کار را انجام دهیم.

جابجایی ساده پول فساد نیست! 
آقا پور علیشاهی در خصوص فساد در بانک ها و برخورد جدی و قاطع با متخلفان نیز گفت: موضوع فساد بانک ها به این شدت و حدتی که در بین مردم مطرح می شود، نیست! بلکه یک جایجایی ساده پولی و مالی است که بعد از شناسایی فرد متخلف دوباره آن پول به خزانه کشور باز خواهد گشت. به طور مثال در سرمایه گذاری یک صندوق در بانک جابجایی صورت می گیرد و دوباره این پول به خزانه برگشت می خورد!

بعد از خاوری دیگر کسی به آمریکا فرار نکرده! 
وی در پاسخ به این سوال که پس چرا خاوری بعد از چپاول پول های بیت المال از ایران به آمریکا گریخت؟ گفت: بعد از خاوری دیگر کسی نتواسته پول های بیت المال را بردارد و از ایران خارج شود و در بوق و کرنا کردن موضوع فساد بانک ها به دلیل عدم شفاف سازی است و یکی از مواردی که به شدت در حال حاضر مورد بررسی است، راه اندازی زیر ساخت آمایش اطلاعاتی دقیق در کشور است تا همه موارد تحت کنترل و نظارت باشد و حتی یک جابجایی ناچیز هم ثبت و ضبط شود.

زیرساخت آمایش اطلاعاتی راهکار اصلی نظارت بر بانک‌ها
وی افزود: واقعیت امر این است که ما یکی از مواردی که ما به شدت پیگیر این موضوع هستیم تا ما یک زیر ساخت آمایش اطلاعاتی دقیق در کشور داشته باشیم. اگر همه موارد تحت کنترل باشد با یک رقم ساده که جابجا می شود چه اتفاقی می افتد. برای اصلاح ساختار سیستم بانکی باید یک واحدی را در نظر بگیریم که مستقل از امور بانکی باشد تا نظارت بر آن هم بیشتر شود. در حال حاضر دریافت و پرداخت سپرده در هر دو صورت بر عهده بانک ها است و با این کار زمینه فساد هم برای آنها مهیا است.

عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه تاکید کرد: البته تاکنون از مدل های متفاوت بانکداری کشورهای مثل آلمان و مالزی الگو برداری کرده ایم تا نقاط ضعف و قوت سیستم بانکی خود را بیشتر مورد سنجش قرار دهیم تا در صورت لزوم این الگوها را اجرایی کنی. به طور مثال در کشور آلمان یک واحد مستقل این موضوع را نظارت می کند تا هر کسی برای دریافت وام برای کسب و کار اول از فیلتر واحد نظارتی عبور کند و بعد از ارزیابی واحد تولیدی برای به بانک معرفی شود، ضمن اینکه تعهد نظارت بر پرداخت وام هم بر عهده واحد ناظر است نه بانک! در واقع این واحد نظارتی هم وام گیرنده و هم بانک را مورد نظارت و ارزیابی قرار می دهد.
وی در پایان تاکید کرد: برای حل مشکل سیستم بانکی در کشور، قطعا با پیگیری های انجام شده مجلس دهم یادگار خوبی را از خود به جای خواهد گذاشت.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: