bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
حریری در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن انتقاد از رویه خام فروشی غیر مستقیم محصولات صادراتی ایران گفت: متاسفانه وضعیت تجارت خارجی ما به گونه‌ای است که ارزش هر تن کالای وارداتی، ۴ برابر بیشتر از ارزش صادراتی ایران به دیگر کشور‌ها است.

اختلاف ۴۰۰ درصدی ارزش کالا‌های وارداتی نسبت به محصولات صادراتی ایران

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مجید رضا حریری» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ضعف تجارت خارجی ایران طی ۵ سال اخیر در همسان سازی ارزش و حجم محموله‌های صادراتی کشور اظهار کرد: متاسفانه اشکال کار ما در حوزه صادرات این است که ۵۵ تا ۶۰ درصد صادراتی که ما به آن لقب صادرات غیر نفتی داده‌ایم، کالا‌هایی هستند که پایه نفتی دارد، از سوی دیگر رقمی بالغ بر ۱۹ تا ۲۳ درصد صادرات غیر نفتی ایران نیز متعلق به محصولات معدنی است، با احتساب این موارد می‌توان به جرئت عنوان کرد که حدوداٌ ۷۵ تا ۸۰ درصد صادرات کشور شامل کالا‌هایی می‌شود که وابستگی شدیدی به قیمت مواد خام در نقاط مختلف دنیا دارد.


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان این که پس از پدید آمدن رکورد اقتصادی بعد از کرونا، قیمت نفت و دیگر مواد اولیه صنعتی در بازار‌های جهان افزایش پیدا کرده است، گفت: در چنین شرایطی ارزش صادراتی ایران نیز به تبع افرایش یافت؛ مضاف بر این امر در مقابل این موضوع ن در ابتدای دهه ۹۰ به دلیل این که قیمت نفت و مواد معدنی در بازار‌های جهانی کاهشی بوده است به همان قدر ارزش صادراتی ایران نیز کاهشی بود.


وی تاکید کرد: نکته منفی که در خصوص تجارت خارجی ایران وجود دارد این است که ارزش هر تن کالای وارداتی، نسبت به کالا‌های صادراتی ایران از اختلاف ۴ برابری برخوردار است و این نشان دهنده این است که متاسفانه تمرکز ما در حوزه صادرات عمدتا بر روی کالا‌های بی ارزش و بدون دخالت نیروی انسانی است که در بازار‌‎های جهانی با قیمت بسیار ارزانی به فروش می‌رسد.


حریری خاطر نشان کرد: ارزش صادرات کشور زمانی افزایش می‌دهد که تکنولوژی و یا نیرو بومی در قیمت تمام شده آن اثر گذاری مستقیمی داشته باشد؛ متاسفانه در فرایند تولیدی محصولات صادراتی ایران هیچ یک از این دو مولفه لحاظ نمی‌شود. علاه بر این اقتصاد کشور طی چند دهه اخیر به گونه‌ای شکل گرفته است که بخش‌های مختلف یک فعالیت اقتصادی معتاد به دریافت سوبسید از سوی دولت شده‌اند. مطمئنا در چنین شرایطی بهره‌وری اقتصادی نیز در کشور در پایین‌تر حد خود قرار  می‌گیرد.


حریری در پایان تاکید کرد: در حال حاضر اعتقادم بر این است که کالا‌های ارسالی ایران به دیگر کشور‌های مجاور و هدف‌های صادراتی را نمی‌توان صادرات قلمداد کرد چرا که در این زمینه کاملا ضعیف هستیم؛ متاسفانه ساختمان تجارت خارجی کشور در بخش صادرات بر پایه صادرات سوبسید و مواد زیر زمینی استوار گردیده است. اصلا تفکیک صادرات نفتی و غیر نفتی مختص کشور خودمان است در صورتی که ما چنین مسئله‌ای را در تجارت خارجی دیگر کشور‌های جهان نمی‌بینیم.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: