bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
بازارنیوز طبق روال هر هفته، در گزارشی به بررسی وضعیت بازار‌های مالی در هفته گذشته پرداخته است.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدرضا زارع» کارشناس اقتصادی طی یادداشتی تحلیلی پیرامون تحولات بازار‌های مالی در هفته دوم  شهریور ماه ۱۴۰۲ نوشت: بررسی تحولات بازار‌های مالی به دلیل نقش و اهمیت آن در تصمیم‌گیری فعالان اقتصادی (خرد و کلان) و همچنین اثرگذاری بر سیاست­‌های اتخاذی از سوی دولت همواره مورد توجه بوده است. بر همین اساس پایگاه خبری بازارنیوز، به صورت هفتگی و برای هفته دوم شهریور ماه ۱۴۰۲ به رصد و تحلیل بازار‌های مالی در چهار بخش مختلف (ارز، بورس، طلا، رمز ارز) می‌­پردازد.


۱. بازده بازار‌ها


بر اساس آنچه که در نمودار ۱ آمده است، بازار ارز و سکه در هفته منتهی به ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۲ به ترتیب با بازده مثبت  ۱ درصد و ۰.۵ درصد همراه بوده است. بورس اوراق بهادار نیز با روند نوسانی و رو به بالای خود، در هفته گذشته بازده مثبت ۲.۱ درصدی را به ثبت رساند که مخالف با روند نزولی آن از ابتدای سال بوده است.


ارز دیجیتال تتر (ریالی) عملکرد مثبت ۱.۱ درصد را به ثبت رساند که روندی همسو و بالاتر با دلار نقدی تهران بوده است که همین موضوع منجر به افزایش شکاف قیمت بین دلار نقدی تهران و تتر (ریالی) بوده است. جزء بورس تهران، سایر دارایی‌­های مالی در هفته گذشته، رفتاری عکس با روند خود از ابتدای سال تاکنون داشته است. هر چند که توانسته‌­اند بخشی از روند نزولی از ابتدای سال را جبران کنند.


تحولات بازار‌های مالی در هفته نخست شهریور ۱۴۰۲/نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی‌ها علیه آرامش بازار ارز
۲. بازار ارز (دلار)


هر دلار آمریکا در تاریخ ۱۶ شهریور ماه به ارزش ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار غیر رسمی مبادله شد که نسبت به هفته گذشته بازده مثبت ۱.۰۲ درصدی را به ثبت رسانده است که نشان از ادامه روند افزایشی در هفته‌های گذشته بوده است. این موضوع با خبر‌هایی از جمله حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی اقلام دامپزشکی و انتشار دستورالعمل استاندارد برای واردات خودرو و همچنین تصویب اساسنامه جدید جامعه صرافان توسط بانک مرکزی همراه بود.

تحولات بازار‌های مالی در هفته نخست شهریور ۱۴۰۲/نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی‌ها علیه آرامش بازار ارز


۳. بازار طلا (سکه تمام امامی طرح جدید)


بازار طلا (سکه تمام امامی طرح جدید) در هفته منتهی به ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۲ بازدهی ۰.۵۴ درصدی به ثبت رسانده و در کانال ۲۸ میلیون و ۱۵۰ تومان باقی مانده است، البته نسبت به قیمت ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به عنوان قله قیمتی سکه در سال جاری فاصله ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی دارد.


بازار طلا و به طور مشخص سکه تمام تحت تأثیر تحولات بازار ارز و قیمت جهانی اونس است که آن نیز متأثر از تحولات سیاست پولی آمریکا و سایر تحولات اقتصاد جهانی است. روند افزایشی سکه تمام در این هفته برخلاف عملکرد منفی اونس جهانی (منفی ۱.۲ درصد)  و همسو با دلار (مثبت ۱.۰۲ درصد)، افزایش داشته است.


با این حال افزایش کمتر سکه نسبت به دلار نقدی تهران، منجر به افزایش حباب سکه به میزان حدود ۲۰۰ هزار تومانی شده است. حباب کنونی هر قطعه بهار آزادی طرح جدید ۵ میلیون و ۸۳۷ هزار تومان شده است که این موضوع می‌تواند به معنای افزایش سطح انتظارات تورمی فعالان بازار سکه و طلا شود.

تحولات بازار‌های مالی در هفته نخست شهریور ۱۴۰۲/نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی‌ها علیه آرامش بازار ارز
۴. بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار تهران)


شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران همچون هفته گذشته با عملکرد مثبت روبه رو شده است به گونه‌­ای که در هفته منتهی به ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۲، بازده مثبت ۲.۱۹ درصدی را به ثبت رسانده  و به عدد ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رسیده است.

 

روند کاهش شاخص بورس اوراق بهادار تهران از تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه در پی اختلافات بین دولت و مجلس در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی، اعمال نرخ تسعیر تبدیل دارایی‌های شرکت­‌های پتروشیمی، قیمت خودرو‌های مونتاژی، روند نوسانی نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی در نتیجه بهبود متغیر‌های کلان اقتصادی شروع، اما طی هفته‌های گذشته این روند متوقف شده است.

 

به گونه‌­ای که در هفته های گذشته، روند کاهش شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران متوقف شده است. بنابراین نگرانی از خروج نقدینگی از این بازار و احتمال ایجاد التهاب در میان سایر بازارهای را کمتر کرده است.

تحولات بازار‌های مالی در هفته نخست شهریور ۱۴۰۲/نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی‌ها علیه آرامش بازار ارز
 ۵. رمز ارز (تتر ریالی)


متقاضیان رمز ارز در ایران، از تتر (ریالی) به عنوان ابزار سرمایه­‌گذاری و یا ابزار پرداخت ناقص استفاده می­‌کنند؛ بنابراین با توجه به ویژگی­‌های آن می‌تواند به عنوان جایگزین ارز‌های جهان روا (دلار، یورو و ...) مورد استفاده قرار می­گیرد. در هفته منتهی به ۱۶ شهریور ۱۴۰۲، تتر (ریالی) میزان شکاف خود را با دلار بیشتر کرد و با بازدهی مثبت ۱.۱۲ درصد به مبلغ ۵۰ هزار و ۱۸۹ تومان رسید.


با وجود اختلاف قیمت ریالی تتر و نرخ ارز بازار غیر رسمی، روند این دو همسو بوده و با افزایش همراه شده است. با این حال همچنان ریسک سرمایه‌­گذاری در بازار رمز ارز با وجود رویکرد سکوت و انتظار بانک مرکزی بالاست، اما هفته­ گذشته خبر‌هایی مبنی بر تشدید فشار فروش در بازار با انتقال مقادیر زیادی ارز اتریوم به صرافی نگرانی‌های زیادی در این بازار به وجود آورده است.


تحولات بازار‌های مالی در هفته نخست شهریور ۱۴۰۲/نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی‌ها علیه آرامش بازار ارز
پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: