bazarnews

کد خبر: ۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
توافقنامه چابهار روز گذشته میان ایران، هندوستان و افغانستان منعقد شد که نقش و تاثیر راهبردی در منطقه به دنبال دارد.
بازار نیوز- جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت مواصلاتی و ژئوپلیتیکی مناسب در مقایسه با کشورهای همجوار منطقه دارای شبکه حمل و نقل و ناوگان مناسب برای ارتباط و مواصلات با دیگر مناطق دنیا است.

براساس پیش‌بینی محققان سازمان ملل در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی هم، حدود نیمی از حمل ونقل جهان میان خاور دور با سایر نقاط دنیا انجام می‌شود. چنانچه از مجموع ۳ کریدور حمل ونقل جهانی که کارشناسان سازمان ملل برای این امر پیش بینی کرده‌اند، ۲ کریدور از ایران می‌گذرد و چابهار نقطه عبور جنوبی‌ترین کریدور شرقی–غربی جهان است.

معاهده چابهار پیوندی خجسته بین ایران، هندوستان و افغانستان

منطقه آزاد چابهار با مساحت ۱۴ هزار هکتار در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در ۲۵ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی و ۶۰ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی در شرق خلیج چابهار و در کنار آبهای دریای عمان قرار دارد.

این منطقه به‌وسیله شبکه حمل و نقل زمینی و هوایی از شمال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند اتصال می‌یابد و یکی از مهمترین راه‌های کریدور شرق-غرب است.

از این رو، در طول سال‌های گذشته بسیاری از کشورهای منطقه از جمله هندوستان علاقمندی خود برای استفاده از این مسیر ترانزیتی، بین‌المللی و حضور در بازارهای  آسیای میانه، عراق، روسیه و حتی اروپا را نشان دادند. هندی‌ها همواره معتقدند که توسعه بندر چابهار و اتصال آن به بندر کاندلا اثرات مثبتی در دراز مدت برای هر دو کشور به جای می‌گذارد.

براین اساس ناریندا مودی نخست‌وزیر هند هم در طول روزهای گذشته و پس از 15 سال راهی ایران شد تا با استفاده از فضای جدید پساتحریم ایران، معاهده‌های مهمی را در جهت توسعه روابط ایران و هند به امضا برساند. از جمله قراردادهایی که مودی در سفر خود به تهران امضا کرد توافقنامه سه جانبه چابهار بین ایران، هندوستان و افغانستان است. 

معاهده چابهار پیوندی خجسته بین ایران، هندوستان و افغانستان

این قرارداد که دیروز با حضور روحانی و اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان دیگر شریک این قرارداد در سعدآباد به امضا رسید دارای امتیازات بسیار مهمی برای سه کشور است. افغانستان به عنوان کشور احاطه‌شده در خشکی می‌تواند از مسیر ایران به بندرهای هند دسترسی داشته باشد و دهلی‌نو هم به عنوان یکی از شرکای اقتصادی افغانستان از این مزیت استفاده کند. 

رحیم‌پور سفیر پیشین ایران در هند درباره اهمیت این توافقنامه چابهار  هر چند انعقاد این قرارداد به نفع ایران، هند و افغانستان است اما در نگاه کلان به نفع منطقه خواهد بود، چرا که هشت کشور اطراف ایران در خشکی احاطه ‌شد‌ه‌اند و ایران سخاوتمندانه مسیر خود را در اختیار آنها می‌گذارد. این کار منافع مالی خوبی برای ایران دارد و این مسیر موهبتی الهی برای ماست.
 
آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز درباره این موافقتنامه سه جانبه چابهار تاکید دارد که امضا موافقتنامه چابهار نقش و تاثیر راهبردی در منطقه جنوب شرق کشور و روابط کشورهای حوزه جنوب شرق و شرق ایران خواهد داشت و توسعه بندر چابهار را شتاب خواهد بخشید. وی همچنین معتقد است که این قرارداد به مبادلات تجاری کشور‌های ایران، هند و افغانستان و آسیای میانه تاثیر ویژه ای خواهد گذاشت.

روحانی هم درباره اهمیت امضای توافق سه جانبه چابهار معتقد است: جمهوری اسلامی ایران در شرایط پس از تحریم و فضای جدید به وجود آمده، آمادگی دارد همکاری‌ها و روابط خود را با همسایگان به‌ویژه هندوستان و افغانستان توسعه دهد و از این ظرفیت به نفع ملت‌های منطقه استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه سه کشور همواره از همکاری‌های مشترک برای ایجاد تحولات مثبت در منطقه حمایت کرده‌اند، تاکید دارد ما نیازمند ابتکارات مشترک در منطقه هستیم که امروز امضای توافقنامه ترانزیتی سه‌جانبه چابهار یکی از زمینه‌های همکاری بسیار خوب، در منطقه و سه کشور را فراهم می‌کند.

روحانی توافقنامه سه جانبه تهران، دهلی نو و کابل را همراه با پیامی بر مبنای دوستی، اتحاد و همکاری در جهت رفاه ملت‌های منطقه برمی‌شمارد و می‌گوید که توافقنامه ترانزیت سه‌جانبه نه یک تصمیم سیاسی، بلکه اجماع منطقه‌ای به عنوان ضمانت همکاری‌هاست و می‌تواند اراده‌های مشترک را برای توسعه روابط و مناسبات میان سه کشور به نمایش بگذارد.

معاهده چابهار پیوندی خجسته بین ایران، هندوستان و افغانستان

نارندرا دامورداس مودی نخست وزیر هندوستان نیز امضای توافق‌نامه چابهار را روز مهمی برای تاریخ سه کشور اعلام می‌کند و مدعی است که این توافق تنها توافقی بر روی کاغذ نیست، بلکه با اراده کامل عملیاتی خواهد شد.

وی درباره اهمیت این توافقنامه سه جانبه تاکید می‌کند این پروژه و همکاری مشترک الگوی بسیار خوبی برای منطقه خواهد بود و باید آن را به کریدور حمل و نقل بین‌المللی جنوب - شمال متصل کنیم.

اشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان هم پس از امضای قرارداد چابهار در سعدآباد گفت: امروز گذشته و آینده ما به یکدیگر پیوند می‌خورد، در گذشته از طریق راه ابریشم با هم ارتباط داشتیم و امروز مرکزی شدن چهارراه تجارتی منطقه باعث گسترش روابط میان سه کشور خواهد بود و این نشانی روشن از همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد اشتغال و تحرکات اقتصادی، خواهد بود.

رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان با تأکید بر اینکه این پروژه زمینه‌ساز تحولی بزرگ نه تنها برای سه کشور، بلکه در منطقه به شمار می‌رود، خاطرنشان می‌کند: بخش‌های خصوصی و دولتی افغانستان آماده هرگونه سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار هستند.

سعید نژاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به امضا این موافقتنامه یادآور می‌شود براساس توافق‌های صورت گرفته 500 میلیون دلار در چابهار به شیوه خط اعتباری (فاینانس) و (بی او تی بازگشت سرمایه از طریق بهره برداری) خواهد بود که هندی‌ها آنرا قبول کرده‌اند.

وی تاکید می‌کند این موافقتنامه در خارج شدن افغانستان از حصار خشکی کمک خواهد کرد و همچنین روابط اقتصادی و تجاری ایران، هند و افغانستان  از طریق دریا  و راه آهن گسترش خواهد یافت .

به هر حال معاهده چابهار پیوندی خجسته و مهم بین ایران، هندوستان و افغانستان است و امید می‌رود با عملیاتی شدن آن در ماههای آینده شاهد تاثیرات مثبت آن در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی برای کشورمان باشیم.
باشگاه خبرنگاران جوان


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: