bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم، خروج اقتصاد ایران از حالت شرطی، کنترل بازار ارز و در نهایت بهبود شاخص‌های تولید در طول سه سال گذشته را به عنوان تحولات مهم اقتصادی این دولت معرفی کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛«میثم مهرپور» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تحولات مهم اقتصادی کشور در زمان ریاست جمهوری آیت الله رئیسی اظهار کرد: طی این مدت اقتصاد کشور شاهد وقوع سه اتفاق مهم در بطن خود بود. نخستین تحول به پایان وضعیت بلاتکلیفی اقتصاد ایران نسبت به موضوعات خارجی همچون مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردد.

۳ تحول مهم اقتصادی در زمان دولت سیزدهم
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: در زمان ریاست جمهوری شهید رئیسی، اقتصاد ایران معطل مذاکرات نماند. به عبارتی دیگر آیت الله رئیسی به مانند دولت قبل پیش‌برد سیاست‌های کلان اقتصادی را به مذاکره گره نزد و تا جایی که مقدور بود برنامه‌های اقتصادی خویش را پیاده کرد.


وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های قبل اقتصاد ایران متاثر از این بلاتکلیفی نسبت به موضوعات بین‌المللی شرطی شده بود و با هر گونه تغییر و تحول، شاخص‌های کلان اقتصادی کشور دچار نوسان می‌شد. در آن برهه زمانی تمام تصمیمات اقتصادی معطوف به نظرات مقامات دولت غربی شده بود.


این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در دوران سه ساله ریاست جمهوری شهید رئیسی این فضا به طور کلی تغییر پیدا کرد؛ یعنی در این دولت نگاهی وجود داشت که تکلیف دولت و تصمیمات اقتصادی آن را مشخص کرده بود. در حال حاضر این موضوع بزرگترین اتفاقی بود که در طول ریاست جمهوری سه ساله آیت الله رئیسی برای اقتصاد ایران رقم خورده است.


ثبات اقتصاد ایران با کنترل بازار ارز


مهرپور بازگشت ثبات به اقتصاد ایران از طریق اجرای سیاست‌های پولی و مالی را به عنوان دومین اتفاق مهم برای اقتصاد کشور برشمرد و درباره آن توضیح داد: اگرچه در طول ما در بازار غیررسمی ارز شاهد قیمت دلار بودیم، اما در این خصوص دو نکته مهم وجود دارد که بعضی افراد از در نظر گرفتن آن غفلت می‌کنند.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در طول سه سال گذشته هر زمانی که نرخ ارز در بازار غیررسمی افزایش پیدا کرد، بعد از مدتی شاهد کاهش و سپس تعدیل آن بودیم. این موضوع نشان داد که دولت و بانک مرکزی حضور مستقیمی در زمینه کنترل نرخ ارز دارند و این مسئله برای آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.


وی متذکر شد: رویکرد مذکور این پیام را سوداگران ارز مخابره کرد که بازار ارز دیگر به مانند سابق برای آن‌ها سودآوری خاصی به همراه نخواهد داشت؛ لذا، باعث ناامیدی آن‌ها از این حوزه شد. در دولت سیزدهم فضایی ایجاد شد که دلال‌ها دیگر به طمع سود بیشتر به سمت بازار ارز نروند.


احیای تولید در دولت سیزدهم


مهرپور خاطر نشان کرد: ثبات اقتصادی به وجود آمده در طول سه سال گذشت منجر به رشد تولید در کشور شد. این امر در حالی رقم خورده که در طول یک دهه گذشته، اقتصاد ایران شاهد چنین موضوعی نبوده است.


این کارشناس اقتصادی متذکر شد: در حوزه تولید ما فقط شاهد افزایش آن نیستیم، بلکه در طول سه سال گذشته تورم تولیدکننده هم کاهش شدیدی را تجربه کرده است. این مولفه معیاری است که می‌تواند آینده بخش تولید در اقتصاد ایران را روشن و رو به بهبود نشان دهد.


وی تصریح کرد: در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده از ۱۰۰ درصد هم عبور می‌کند؛ در چنین شرایط تولیدکننده امیدی برای تولید ندارد، اما اکنون تورم نقطه به نقطه تولید کننده برای اسفند ۱۴۰۲ به زیر ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده بود. این موضوع در اصل به منزله پیامی مثبت از سوی دولت به تولیدکنندگان و توجه ویژه آن به امر تولید است.


مهرپور در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به نکات مذکور، خروج اقتصاد ایران از یک حالت شرطی، کنترل بازار ارز و مدیریت تقاضا‌های موجود در این بخش و در نهایت بهبود شخاص‌های تولید از جمله تحولات مهم اقتصادی هستند که در طول سه سال ریاست جمهوری شهید رئیسی به وقوع پیوسته است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: