bazarnews

کد خبر: ۲۲۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
بیژن عبدی گفت:عدم مدیریت مناسب دولت ها و عدم برنامه ریزی در زمینه اشتغال زایی سبب افزایش نرخ بیکاری شده است.
بازار نیوز - به گزارش خبرنگار بازار نیوز بیژن عبدی کارشناس اقتصاد در گفت وگو با خبرنگار بازار نیوز در رابطه عوامل تاثیر گذار بر نرخ بیکاری گفت : عدم مدیریت مناسب دولت ها و عدم برنامه ریزی در زمینه اشتغال زایی سبب افزایش نرخ بیکاری شده است.

این کارشناس گفت:برای مثال اگر دولت برای ایجاد 950 هزار شغل سالیانه منابع ومیزان فرصت شغلی  در بخش صنایع ، کشاورزی و.. فرصت شغلی اعلام می کرد امکان نقد و پیگیری این مسئله وجود داشت.
 

نگاه و عملکرد دولت در اشتغالزایی
این کارشناس اقتصادی گفت :دولت دراین 4 ساله برنامه مشخصی برای ایجاد شغل ارائه نداده ومنابع ، سرمایه و بخش هایی امکان ایجاد شغل وجود داشته باشد را مشخص نکرده که بتوانیم آن را نقد کنیم .

وی افزود:آمارهای در این زمینه اعلام می شود قابل اعتماد نیست و دولت در زمینه اشتغال زایی برنامه مدون و مشخصی ندارد که قابل پیگیری باشد.

این کارشناس گفت : در رابطه با نرخ رشد که 9دهم آن برای بخش غیرنفتی و مابقی آن بخش نفتی اعلام شده با این شرایط آیا امسال امکان افزایش ظرفیت فروش نفت خواهیم داشت؟ در سال 95 نسبت به سال 94 توانستیم ظرفیت فروش نفت افزایش دهیم.

آیا امسال امکان فروش این ظرفیت نفت وجود دارد در صورتی که امکان واردات تکنولوژی ومواد اولیه مورد نیاز داشته باشیم در غیر این صورت دوباره نرخ رشد کاهش خواهد داشت ولی این موارد در توافق برجام مطرح نشده کمیته ای تصمیم می گیرد کالاهایی کارکرد دوگانه دارد برای واردات در ایران حذف خواهد شد و در اخر کالاهایی که در ایران تولید می شود و مورد نیاز نیست وارد می شود که سبب بیکاری کارگر ایرانی خواهد شد.

این کارشناس در رابطه با عملکرد دولت دراشتغال زایی گفت : در ابتدای دولت قبل رئیس جهمور این بحث مطرح کردند چرا ما برای چینی ها شغل ایجاد کردیم که کاملا درست بود اما چه میزان عملکرد دولت در دوره 4 ساله پایبند به حذف واردات نادرست بود در صورتی واردات ما از چین دوبرابر شده با این افزایش واردات شغل ایجاد نخواهد شد.

نگاه دولت به ایجاد شغل مشخص نیست و در چه زمینه ای صنایع ،پتروشیمی و... شغل ایجاد خواهد کرد.

برنامه ریزی مجلس و عدم اجرای دولت
این کارشناس گفت : ما چندین مشکل در زمینه اشتغال زایی داریم مجلس 5 دوره برنامه 5 ساله نوشته اما ایا بررسی در مورد اجرایی شدن آن توسط دولت صورت گرفته  و یا برنامه سالانه مجلس را دولت چه میزان توانسته اجرایی کند دولت ها 50 درصد یا حتی 70در صد آن نتوانسته اجرایی کند.


وی افزود: این مشکل به دولت فعلی ربط ندارد و در دولت های گذشته وضع همین طور بوده است.مکانیزم فشار بر دولت از سوی مجلس برای اجرای برنامه ها وجود ندارد .
همچنین دولت اعلام می کند 950 هزار شغل در سال ایجاد خواهد کرد ولی منابع آن را مشخص نمی کند که از طریق تبدیل نفت ،صندق ذخیره ارزی و یا ازطریق توزیع نقدینگی های موجود ، معافیت های مالی و..و همچنین بخشهای در آن شغل ایجاد خواهد شد مشخص نمی شود.
 
پتانسیل های کشور در ایجاد شغل
این کارشناس در رابطه با ایجاد شغل با توجه به پتانسیل هر بخش گفت: با استفاده از آمایش سرزمینی می توان این مسئله را بررسی کرد برای مثال کشاورزان محصول را با قیمت پایین می فروشند و همان محصول با قیمتی چند برابر در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد چرا این پول در اختیار کشاورز قرار نمی گیرد. بنکدارن انحصاری برای مثال در بخش سرد خانه به وجود آورده دولت می تواند به کشاورزان کمک کند تا خود سرد خانه داشته و پول به دست واسطه گر نیافتد.

وی ادامه داد:همچنین حمل ونقل محصولات کشاورزی در انحصار چند شرکت می باشد دولت با سرمایه گذاری در این بخش می تواند در قالب تعاونی های روستایی ، کشاورزان در این بخش مستقل خواهند شد و باعث ایجاد شغل در بخش های خدماتی برای روستاییان می شود.

یکی دیگر مشکلاتی کشاورزان در بسته بندی محصولات که باعث-بالارفتن میزان اتلاف می شود با سرمایه گذاری دولت دراین بخش باعث کاهش اتلاف و نیز ایجاد شغل در بین روستاییان خواهد شد.

این کارشناس گفت:درسایرصنایع نیزمشکلات این چنینی وجود دارد که با سرمایه گذاری دولت علاوه بر افزایش کارایی و استفاده از پتانسیل-های استان ایجاد شغل نیزبرای ساکنین صورت می گیرد.

دولت باید با احتساب پتانسیل های هر استان و سرمایه گذاری در بخش  های تبدیلی وایجاد بسترمناسب برای صادرات محصولات ایرانی به وجود بیاورد.


سرمایه گذاری خارجی 
این کارشناس در رابطه با سرمایه گذاری در کشورهای خارجی گفت:وزارت امور خارجه باید بازاریابی و بستر مناسب برای صادرات کالاهای ایرانی را فراهم کند.

باید پتانسیل های سرمایه گذاری ایران در کشورهای دیگر بررسی شود برای مثال در کشورهای آفریقایی فقر بیداد می کند با تکنولوژی های موجود و نیروهای انسانی در کشورهای خارجی محصول تولید کرد و مازاد آن به بازار جهانی عرضه کرد. 
سفارت خانه در کشورهای خارجی باید پتانسیل ، سلیقه ونیازهای کشور خارجی را بررسی کند اما سفارتخانه های ایران در کشورهای خارجی به دنبال کاراقتصادی و جذب سرمایه نیستند. 
 
وظایف دولت در اشتغالزایی
این کارشناس اقتصادی در رابطه با وظایف دولت در ایجاد شغل گفت:دولت برای ایجاد شغل و کاهش نرخ بیکاری باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی، آماده سازی بسترسرمایه گذاری درکشورهای خارجی همچنین جلوگیری از واردات بی رویه که سبب بیکاری کارگر ایرانی خواهد شد را بگیرد.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: