bazarnews

کد خبر: ۳۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
مدیرکل سازمان های بین المللی و منطقه ای اتاق ایران:
در شرایط فعلی که ایران در بحران اقتصادی به سر می برد راه حل مبارزه با بیکاری، تورم و رکود تعامل با اقتصاد جهان است که هنوز برای شیوه تعامل با اقتصاد جهانی برنامه ای نداریم.
WTO دروازه بهشت نیست / اگر آلترناتیو دیگری برای توسعه اقتصادی وجود دارد اعلام کنیدبازار نیوز - پروژه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی تاریخ 25 ساله دارد که آمریکا به دلیل منافع توسعه ای که عضویت در این سازمان برای ایران داشت مانع پیوستن ایران به WTO می شد که امروزه شرایط برای مذاکره راحت تر شده البته مذاکره جهت الحاق ایران به سازمان به معنی عضویت نیست و حتی با وجود عضویت می توان در صورت مناسب ندیدن شرایط از سازمان خارج شد با این شرط که کشور مورد نظر شش ماه قبل اعلام خروج نماید.
با توجه یه مهیا نبودن زیرساخت های عضویت در WTO این طرح موافقین و مخالفین خود را دارد و برخی نگرانی ها حاکی از صدمه خوردن تولید داخلی می باشد در حالی که عده ای معتقدند در شرایط فعلی کالا های قاچاق نیز صدمه زیادی به تولیدات داخلی زده است با توجه به شرایطی که حاکم است به نظر می رسد عضویت در WTO بتواند برای توسعه اقتصادی کمک کننده باشد.

نیاز به یک زبان مشترک استاندارد تجاری است
اسفندیار امید بخش، مدیر کل سازمان های بین المللی و منطقه ای اتاق ایران، با بیان اینکه در حال حاضر بدون تعامل با اقتصاد جهانی آلترناتیو دیگری برای توسعه اقتصادی وجود ندارد، تصریح کرد: برای کشور یک الزام است که اگر بخواهد فرآیند توسعه خود را با اقتصاد جهانی پیوند دهد نیاز به یک زبان مشترک استاندارد تجاری است که سازمان  WTO این امکان را فراهم نموده است.

وی با بیان اینکه نمی خواهیم وارد فضای مبهم شویم، افزود: اصولا تعرفه های 15 درصد در WTO جز تعرفه های بالا تلقی می شود در واقع کسی که مذاکره می کند باید به این درخواست ها پاسخ دهد ما باید ببینیم تا چه میزان میتوان این تعرفه ها را کاهش داد که البته تعرفه یکی از مولفه های استراتژی توسعه آن کشور است.

امید بخش اذعان داشت: با قاچاق 20 میلیاردی کالا که حتی 1 سنت تعرفه نیز پرداخت نمی شود عملا خیلی جلوتر از WTO پیش رفته ایم، WTO یک سیستم سازمان یافته است یعنی همچنان که تعرفه ها را کاهش می دهد ابزار هایی برای دفاع تجاری وجود دارد.

مدیر کل سازمان های بین المللی و منطقه ای اتاق ایران، با بیان اینکه عضویت در WTO  منجر به اعتماد سایر کشورها به تجارت با ایران می شود، تاکید کرد: در مبادلاتی که با کشورهای عضو WTOصورت می گیرد ما خواسته یا ناخواسته باید از  قوانین WTO تبعیت کنیم.

هنوز در نحوه تعامل با اقتصاد جهانی برنامه ای نداریم
امید بخش با بیان اینکه هنوز استراتژی توسعه پایدار نداریم، تاکید کرد: باید برنامه ای برای تعامل با اقتصاد جهانی داشته باشیم که در آن برنامه نشان دهیم جای اقتصاد جهانی کجاست، منابع خارجی در کجا قرار دارد، در کدام بخش ها و چقدر سرمایه گذاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه پاشنه آشیل، اقتصاد است، افزود: توسعه از اقتصاد جهانی می گذرد و برای توسعه آینده اقتصادی ایران نیاز به تعامل با جهان هستیم، وقتی اقتصاد توسعه یابد اشتغال و تقاضا افزایش می یابد اگر می توانیم بدون تعامل با دنیا به راهکاری برسیم، انجام دهیم.

اگر ایران به دنبال توسعه صادرات نباشد WTO را توصیه نمی کنیم
امید بخش با بیان اینکه حدود 40 کشور آفریقایی ناموفق عضو این سازمان هستند، تاکید کرد: تا زمانی که به دنبال توسعه صادرات نباشیم عضویت WTO را پیشنهاد نمی کنیم زیرا این سازمان ابزاری برای واردات و صادرات می باشد که اگر استراتژی صادراتی نداشته باشیم به یک کشور وارد کننده تبدیل می شویم.

این مقام مسئول افزود: صرفا نمی توان پیشرفت این کشورها را به عضویت  WTO نسبت داد. باید سیاست تجاری و حضور در سازمان های جهانی را بررسی کرد. در واقع استفاده از این ابزارها به همت و درایت خودمان بستگی دارد که در حال حاضر مشاهده نمی شود.

وی افزود: ما توسعه صنعتی کشورهای دنیا را درست تحلیل نکرده ایم اگر هم دیدیم بعد تجاری آن را نادیده گرفتیم، مثل محصولات دانش بنیان که می تواند باعث جهش در کشور شود نه صرفا تولیدی برای داخل کشور باشد بلکه باید در زمینه صادرات محصولات دانش بنیان به جایی برسیم که ایران را به عنوان تولیدکننده و صادرکننده محصولات بیوتکنولوژی و نانو بشناسند، تولیدی که به فروش منتهی نشود فایده ای ندارد باید این دیدگاه وجود داشته باشد و مرحله بعد برای توسعه اقتصادی ورود به بازار جهانی است. 

وی با بیان اینکه تولید کنندگان قوی در حوزه موبایل در بازار جهانی حضور دارند، افزود: ایران در بازار جهانی تولید موبایل توان رقابت ندارد و باید به مزیت های موجود توجه کند نه اینکه به هر قیمتی با اتلاف منابع همه کالاها را خودمان تولید کنیم، باید وارد زنجیره جهانی ارزش شویم مثل تولید موبایل چین که  فقط 5 درصد ارزش افزوده از چین تامین می شود 95 درصد باقی مانده از قسمت های دیگر دنیا است.

امید بخش تاکید کرد: باید دید ایران در چه کالایی و کجای  چرخه ارزش می تواند این نقش را ایفا کند همچنین برای رشد صنعت نیاز به سرمایه گذاری مشترک با شرکت های خارجی است.

تا وقتی هریک از کشورهای عضو WTO  در تحریم باشیم، به عضویت نخواهیم رسید
امید بخش در خصوص همکاری نکردن بانک های بزرگ جهانی، گفت: تا وقتی آمریکا یا هر کشوری که عضو WTO  است تحریم ها علیه ما را لغو نکند نمی توانیم به عضویت این سازمان برسیم کما اینکه مشاهده می شود هنوز بانک های بزرگ جهانی با ما همکاری نمی کنند.

وی با اشاره به تعرفه 300 درصدی آمریکا برای صادرات پسته، تصریح کرد: اگر عضو WTO شویم این تعرفه ها کاهش می یابد و آمریکا نمی تواند تعرفه های بالا اعمال کند و در واقع به هدف اصلی که دسترسی به بازار است، نایل می شویم.

 عضویت WTO و تاثیر آن بر تولیدات داخلی
امید بخش با بیان اینکه هدف تجارت آزاد تامین منافع مصرف کننده است، تاکید کرد: مصرف کننده نباید قربانی ناکارآمدی تولید کنندگان داخلی شود و باید به دنبال تولید کالایی باشیم که در آن مزیت نسبی داریم و یا با قرار گرفتن در زنجیره ارزش و مشارکت با سرمایه گذاران خارجی می توان تولید داخلی را تقویت نمود و به رشد اقتصادی رسید.

وی افزود: باید تولیدات داخلی و به مرحله ای از رقابت برسند که کاهش تعرفه ها تهدید نباشد مانند کره جنوبی با اینکه تعرفه خودرو های وارداتی را 5 تا 7 درصد در نظر گرفته و در رقابت با خودروهای آمریکایی و آلمانی قرار دارد طبق آمار چند سال گذشته تنها 11000 واردات خودرو داشته درحالی که چند میلیون دستگاه صادرات خودرو داشته است.

مذاکرات اقتصادی به مراتب مهم تر از مذاکرات هسته ای است
اسفندیار امید بخش با بیان اینکه مذاکرات اقتصادی به مراتب مهم تر از مذاکرات هسته ای است تاکید کرد: مذاکرات سختی پیش رو داریم زیرا به دنبال دریافت خدمات بیمه، مخابرات، بانک و... هستیم و نیازمند دیپلماسی تجاری و اقتصادی هستیم که هم  WTO را خوب بشناسد هم اقتصاد ایران را و هم زبان قوی برای انتقال مفاهیم تخصصی داشته باشد زیرا بسیاری از اصطلاحات تخصصی را یک مترجم نمی تواد به خوبی منتقل کند.

وی افزود: بدون درایت، همت، زیرساخت های لازم و برنامه مدون نخواهیم توانست به بازارهای جهانی متصل شویم و ما هیچ وقت قصد نداریم با ابهام و بدون در نظر گرفتن شرایط به عضویت WTO درآییم.



خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: