bazarnews

کد خبر: ۶۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
لفظ اقتصاد مقاومتی به جهت معطوف کردن ذهن به تنش ها و تهدیدها مفهومی نارساست بلکه ترکیبی از اغتنام فرصت و مهار تهدید است.
اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه توان مقاومت اقتصاد در برابر فساد فراگیر، شوک های علمی و فنی، شوک های زیست محیطی، بازارهای مالی بین المللی، فقر گسترده و نوسانات قیمت نفت و ... افزایش پیدا کند.

هنوز تکلیف کشور با مفهوم اقتصاد مقاومتی روشن نیست به همین دلیل تاکنون برنامه ای هم به معنی دقیق کلمه برای آن تدوین نشده است و به عبارتی همان مسیری که برنامه های توسعه ای کشور تا به امروز طی کرد و جامعه زمان و هزینه های آن را پرداخت ولی دستاوردی عایدش نشد درحال تکرار است، بنابراین فهرست کردن آمال و آرزوها تکرار رویه های قبلی خواهد بود. 

به دلیل اینکه وجه اندیشه ای برای اقتصاد مقاومتی مشخص نشده این برداشت ممکن است شکل بگیرد که از یک مسیر صرفا اقتصادی به این هدف می‌رسیم درحالی که وجوه فرهنگی مساله بسیار با اهمیت تر است.

گروه های تندرو دلیل عدم تحقق اقتصاد مقاومتی/ پذیرش FATF در جهت اقتصاد مقاومتی است/ ضرورت ارتباط اقتصادی ایران با جهان غربمهدی پازوکی، با تاکید بر عدم درک واحد از مفهوم اقتصاد مقاومتی، به خبرنگار بازار نیوز می گوید: متاسفانه گروه های تندرو بر این باورند که مفهوم اقتصاد مقامتی یعنی اینکه ارتباط ایران با جهان خارج به حداقل برسد.

این تحلیلگر اقتصادی، با بیان اینکه تاکنون قربانی تروریسم بوده ایم، می افزاید: متاسفانه برخی از گروه های تندرو جوی درخصوص پیوستن ایران به FATF ایجاد کرده اند که گویا دولت به کشور خیانت کرده است، بنابراین پذیرش FATF در جهت اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

پازوکی، تصریح می کند: ارتباط اقتصادی ایران با جهان غرب یعنی اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن که بیش از 70 درصد تولید ناخالص ملی جهان توسط این کشورها تولید می شود باعث توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

با او درباره این موضوع و موضوعاتی چون نحوه عملکرد دولت در شرایط رکود اقتصادی به گفت‌و‌گو نشستیم که ماحصل آن بدین شرح است:

بی انضباطی اقتصادی پاشنه آشیل اقتصاد ایران

چرا تاکنون اقتصاد مقاومتی به گفتمان غالب تبدیل نشده است؟
اقتصاد مقاومتی نظریه علمی نیست بلکه یک رویکرد است که متاسفانه تا به امروز مطرح کنندگان این رویکرد نتوانستند مفهموم اقتصاد مقاومتی را به درستی در جامعه تبیین کنند.

بی انضباطی اقتصادی، مشکل بزرگی که پدر اقتصاد ایران را در سال های اخیر درآورده است، به طوری که این بی انضباطی اقتصادی باعث رشدهای قارچ گونه اقتصاد، رشد فزاینده نرخ بیکاری، ضرر و زیان تولیدملی، وابستگی اقتصاد به واردات و افزایش شدید ریخت و پاش ها در جامعه شده است، بنابراین عدم درک واحد از مفهوم اقتصاد مقاومتی علت اصلی تبدیل نشدن اقتصاد مقاومتی به گفتمان غالب است.

در مبانی علم اقتصاد نظریه ای درباره اقتصاد مقاومتی وجود ندارد. مفهوم اقتصاد مقاومتی اولین بار در کنفرانس داووس در کشور سوئیس مطرح شد که براساس آن چگونه اقتصاد را در مقابل شوک های خارجی مقاوم کرد؟ 

بنابراین باید سیاست و رویکردی در اقتصاد کشور اتخاذ شود که با هرگونه شوک های خارجی که اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهند، مقابله کنیم. 

تاکنون مفهوم اقتصاد مقاومتی در ایران به گفتمان غالب تبدیل نشده است، زیرا برخی گروه های تندرو اقتصاد مقاومتی را یک ادعای جدید تلقی می کنند.

متاسفانه گروه های تندرو بر این باورند که مفهوم اقتصاد مقامتی یعنی اینکه ارتباط ایران با جهان خارج به حداقل برسد و به عبارتی اقتصاد کشور فقط باید به توانمندی های داخلی متکی باشد.

چنانچه در شرایط فعلی اقتصاد ایران، تندروها فضای کسب و کار کشور را با مشکل مواجه نکنند و بتوانیم با جهان بین الملل در چهارچوب منافع ملی ارتباط گسترده ای داشته باشیم بزرگترین خدمت را به اقتصاد ایران کرده ایم.

به طورکلی با بازگشت انضباط اقتصادی و اجرای سیاست های خردمندانه، اقتصاد کشور در مقابل شوک های خارجی مقاوم خواهد شد.

آیا اقتصاد مقاومتی همانند برنامه های توسعه ای کشور فقط فهرست کردن آمال و آرزوها است؟
در خصوص برنامه های توسعه ای کشور باید گفت که تا به امروز مجموعه حکومت به این تفکر نرسیده که اجرای برنامه های توسعه ضرورت دارد. 

برنامه سندی بر روی کاغذ است و اجرای برنامه های توسعه ای فقط بر عهده قوه مجریه نیست، بلکه سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه باید در اجرای برنامه های توسعه اهتمام داشته باشند. 

اجرای برنامه های توسعه ای کشور منوط به اعتقاد دولت
به عنوان مثال برنامه چهارم توسعه در سال 1384 در زمان روی کار آمدن دولت نهم تدوین شد، اما احمدی نژاد به هیچ عنوان به اجرای برنامه های توسعه ای اعتقادی نداشت به طوری که نه تنها برنامه چهارم توسعه را  اجرا نکرد بلکه برنامه کارشناسانه و علمی هم برای اداره امور کشور نداشت به گونه ای که تفکر بسته این دولت اقتصاد ایران را ربع قرن عقب برد.

بهترین برنامه ای که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در کشور اجرا شد برنامه سوم توسعه بود که می توان گفت 60 درصد برنامه تحقق پیدا کرد، زیرا دولت اصلاحات اعتقاد به اجرای برنامه داشت، بنابراین اجرای برنامه های توسعه ای کشور منوط به اعتقاد دولت به ضرورت اجرای برنامه در کشور است.

 به عنوان یک اقتصاددان معتقدم که قوه قضائیه ایران نقش اساسی در ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار و حمایت از سرمایه گذاران داخلی دارد که به دنبال آن زمینه برای فعالیت سرمایه گذاران خارجی فراهم می شود.

پیوستن به FATF به نفع اقتصاد ملی است 

پیوستن ایران به  FATF  چه تاثیری بر توسعه اقتصاد کشور می گذارد؟
FATF بحث شفافیت و مبارزه با پولشویی است.
قانون مبارزه با پولشویی در مجلس نهم شورای اسلامی تصویب شد، بنابراین پیویستن به این گروه ویژه اقدام مالی به نفع اقتصاد ایران خواهد بود، زیرا کشور تاکنون قربانی تروریسم بوده است. 

متاسفانه برخی از گروه های تندرو جوی در خصوص پیوستن ایران به FATF ایجاد کرده اند که گویا دولت به کشور خیانت کرده است.

نبود فضای مناسب و ایمن برای کسب و کار یکی از مشکلات اساسی در اقتصاد ایران است، بنابراین پیوستن به FATF به نفع اقتصاد ملی خواهد بود.

با توجه به اجرایی شدن برجام باید محصولات ساختاری ایرانی در اشل بین المللی صادر شوند، بنابراین نیازمند به سیستم بانکی نوین هستیم، زیرا نمی توان با یک سیستم سنتی مشکلات صادراتی کشور را حل کرد. به طورحتم پیوستن به FATF  از پیش نیازهای جذب سرمایه‌های خارجی است و پیوستن ایران به FATF اصلاح ساختار نظام بانکی کشور، ارتباط با بانک‌های بزرگ و بهبود روابط بین‌المللی را تسریع و تسهیل می‌کند و پذیرش FATF در جهت اقتصاد مقاومتی است.

ضرورت ارتباط اقتصادی ایران با جهان غرب

دولت در وضعیت رکود اقتصادی چگونه عملکرده است؟
مشکلی که در سال های اخیر اقتصاد ایران را فرا گرفته بود، رکود تورمی بوده است یعنی علاوه بر اینکه اقتصاد ایران از معضل نرخ بالای تورم رنج می برد، رکود هم بر اقتصاد ایران حاکم شده بود.

 گزارش سه ماهه اول سال 95 نشان می دهد که خوشبختانه روند نرخ رشد اقتصادی کشور مثبت و به 4.4 درصد رسیده است، بنابراین با اجرایی شدن برجام و در راستای آن برقراری ارتباط با جهان بین الملل به ویژه جهان غرب به نفع منافع ملی خواهد بود. 

به طورکلی رفع معضل بیکاری منوط به افزایش سرمایه گذاری است که برای سرمایه گذاری نیازمند به سرمایه گذار خارجی و انتقال تکنولوژی جهان توسعه یافته هستیم. معتقدم ارتباط اقتصادی ایران با جهان غرب یعنی اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن که بیش از 70 درصد تولید ناخالص ملی جهان توسط این کشورها تولید می شود باعث توسعه اقتصادی کشور خواهد شد و ارتباط ایران با جهان بین الملل و بازگشت ایران در بازارهای جهانی به نفع منافع ملی و در جهت اقتصاد مقاومتی است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: