bazarnews

کد خبر: ۸۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
غنیمی فر در گفتگو با بازار نیوز تشریح کرد: وام با بهره 84 درصد!
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، با تاکید بر اینکه هیچ فردی بیش از 10 درصد کل سرمایه را در شرکت های تعاونی نمی تواند سهم خریداری کند، گفت: در حال حاضر افراد از راه غلط بهره برداری از سرمایه اقدام می کنند به طوری که به جای سرمایه گذاری در شرکت های تعاونی، در بانک ها به منظور دریافت سودهای کلان سپرده گذاری کرده اند.
هادی غنیمی‌فر، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، درخصوص نقش شرکت های تعاونی در اقتصاد ایران،گفت: معمولا شرکت های بخش خصوصی با داشتن سرمایه های کلان با سایر شرکت های بزرگ سرمایه گذاری مشترک می کنند و یا به صورت انفرادی فعالیت هایی را راه اندازی خواهند کرد.

این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: نقش تعاون در اقتصاد کشور به شکل شرکت های تعاونی به این صورت است که برخی از افراد یا شرکت های کوچک که سرمایه قابل توجهی نداشته، اما لیاقت انجام کارهای بزرگ را دارند با پیوستن به یکدیگر سرمایه کلانی را ایجاد می کنند و این شرکت های تعاونی با استخدام افراد متخصص هدف های تعاون را اجرایی خواهند کرد.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، اظهار داشت: به طور کلی شرکت های کوچک که امکان سرمایه گذاری کلان را ندارند، می توانند با پیوستن به یکدیگر تحت عنوان شرکت های تعاونی سرمایه گذاری بزرگی انجام دهند که در این راستا امکانات رشد اقتصادی کشور هم فراهم می شود.

وام با بهره 84 درصد 
غنیمی فر، در تشریح دلایل اصلی عدم رشد و کارآمدی تعاونی ها، افزود: متاسفانه نرخ سرمایه در کشور بسیار گران است به عنوان مثال برای قرض کردن مبلغی پول، ماهانه بین 5 تا 7 درصد بهره پول در بازار سیاه گرفته می شود به طوری که تا پایان سال باید 84 درصد پول قرض گرفته شده تحت عنوان نزول و بهره پرداخت شود، لذا امکان قرض کردن پول به هیچ عنوان در کشور وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: واحدهایی برای قرض دادن سرمایه به شرکت های تعاونی وجود ندارند و همچنین افرادی هم که مقداری سرمایه دارند و می توانند در بنگاه های اقتصادی کشور سرمایه گذاری کنند، دیگر ریسک پذیر برای سرمایه گذاری در بخش های تولیدی از جمله کارخانه، مزرعه و... نیستند و ترجیح می دهند که پول خود را در بانک ها سپرده گذاری کنند.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، اظهار داشت: بانک های خصوصی تا 30 درصد و بانک های دولتی تا 22 درصد در سال بهره بدون مالیات می پردازند به طوری که مالیات به سود و اصل پول سپرده گذاری تعلق نمی گیرد. 

مردم به نزول خواری تشویق می شوند
غنیمی فر، با انتقاد از اینکه از نزول خواری حمایت می شود، افزود: سرمایه گذاری در بخش تعاون بسیار عملکرد مطلوبی در جهت رشد اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: فعالیت شرکت های تعاونی بر پایه تولید در بخش های کشاورزی، خدمات و صنعت است، اما سرمایه داران در بخش تولید به دلیل ریسک بالا سرمایه گذاری نمی کنند و اقدام به سپرده گذاری در بانک ها با دریافت سود کلان کرده اند.

سرمایه گذاری در بخش تولید مستحب است 
این کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش تولید مستحب است، تصریح کرد: به عنوان مثال برای تولید یک کوزه یا آجر مقداری گل به قیمت 10 ریال خریداری شده است، اما به محض اینکه مواد اولیه به چرخه تولید ورود پیدا می کند، ارزش آن به 4000 ریال می رسد به عبارتی مواد 10 ریالی به 4 هزار ریال تبدیل شده و 3990 ریال ارزش افزوده ایجاد شده است که با این حجم پول جاده، آزاد راه، دانشگاه، بیمارستان، مدرسه و...ساخته می شود به عبارتی حجم ارزش افزوده به ثروت ملی تبدیل خواهد شد. 

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، اظهار داشت: به جمع ارزش های افزوده ایجاد شده از انجام فعالیت های تولیدی که در یک دوره مالی نصیب مردم خواهد شد درآمد ناخالص ملی گفته می شود که هر چه درآمد ناخالص ملی بیشتر باشد، رفاه مردم بیشتر خواهد بود.  
غنیمی فر،افزود: در بخش تولید خدمات اگر سازمان هایی چون کانون وکلا یا بیمارستان ها در هر بخش 5 کارمند داشته باشند و هر کدام از آنها ماهانه یک میلیون تومان دریافت کنند در پایان ماه در ازای پرداخت 5 میلیون تومان 500 میلیون تومان خدمات ارزنده ایجاد شده است، بنابراین بخش تولید خدمات ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند.

این کارشناس اقتصادی،تصریح کرد: یکی از رشته های کشاورزی بخش شیلات و ماهیگیری است که در حال حاضر ماهی های خاویاری به صورت مجانی از دریای ایران به سمت کشورهای دبی و ترکمنستان می روند، بنابراین چنانچه بخش تولید شیلات و ماهیگیری کشور سامان و توسعه داده شود به طور حتم ثروت ملی افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد. 

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، اظهار داشت: بسیاری از کشورهای دنیا به جای نزول خواری به سرمایه گذاری در بخش های تولید اعم از خدمات، کالای صنعتی و کشاورزی اقدام کرده اند.

غنیمی فر،افزود: متاسفانه در ایران به جای توسعه بخش های تولیدی و کسب مال از راه حلال فقط نزول خواری رونق پیدا کرده است که بدون شک این امر باعث ورشکستگی مردم خواهد شد.

بهره خواری در سیستم بانکی کشور حرام است 
این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: از 20 سال پیش فریاد زدم که بهره خواری در سیستم بانکی کشور حرام است و مردم را ورشکسته می کند به طوری که در حال حاضر شاهد معوقات بانکی قابل توجهی هستیم که مردم علاوه بر بهره حتی توان پرداخت اصل پول وام را هم ندارند.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی،با اشاره به آیه قرآن کریم (وَ تَعاوَنُوا عَلَی البِّرِّ وَ التَّقوَی)، اظهار داشت: خدای تعالی در این آیه شریفه مسلمانان را به تعاون و یاری رساندن به یکدیگر فرمان می‌دهد.

شرکت های تعاونی تجمیع سرمایه های خرد است
غنیمی فر، در پاسخ به این سوال که آیا مساوات رای سهامداران یکی از دلایل عدم رشد شرکت های تعاونی است؟ افزود: براساس قانون شرکت های تعاونی، هیچ فردی بیش از 10 درصد کل سرمایه را در شرکت های تعاونی نمی تواند سهم خریداری کند.

این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: شرکت های تعاونی تجمیع سرمایه های خرد است به عنوان مثال فردی که سرمایه زیادی دارد و می تواند 100 درصد سرمایه تعاونی را سهم بخرد باید در بخش خصوصی سرمایه گذاری کند، بنابراین افرادی که سرمایه کلانی نداشته اما تخصص کافی دارند در شرکت های تعاونی حضور پیدا می کنند.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، اظهار داشت: به طور کلی هر سهامدار هر چقدر سهم در شرکت های تعاونی داشته باشد، فقط دارای یک رای است.



خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: