bazarnews

کد خبر: ۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
ثروتی در گفتگو با بازار نیوز تشریح کرد:سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران به 4 درصد رسید
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس حدود 5 سال است که در قانون بودجه سالانه از محل واگذاری شرکت ها منابع مالی در حدود 4 تا 6 هزار میلیارد تومان برای توانمندسازی تعاونی ها و تعاونی های فراگیر تخصیص داده است، اما تا به امروز نه دولت احمدی نژاد و نه دولت روحانی یک ریال هم به بخش تعاون کمک نکرده اند.
موسی الرضا ثروتی، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، در پاسخ به این سوال که براساس برنامه های توسعه اول تا پنجم کشور سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران تا 25 درصد باید افزایش پیدا کند، اما هم اکنون این سهم حدود 5 درصد است و در برنامه ششم توسعه هم رقمی در نظر گرفته نشده است، چرا تاکنون شرکت های تعاونی رشد قابل توجه و کارآمدی مناسبی نداشته اند؟ قانون تعاون حدود 20 سال گذشته به تصویب رسیده است، با اینکه قانون مستقلی داریم، اما در برنامه های اول تا سوم توسعه کشور تاکید شد که 25 درصد اقتصاد در بخش تعاون قرار گیرد، اما برنامه های توسعه ای چهارم و پنجم هم گذشت و نه تنها سهم بخش تعاون در اقتصاد به 25 درصد نرسید بلکه از 5 درصد هم کمتر شده است به طوری که در حال حاضر سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران به 4 درصد رسیده است.

تعاون در کشور فرهنگ سازی نشده است
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه تعاون به معنای همیاری است، تصریح کرد: فرهنگ تعاون در کشور ما بسیار ضعیف است به طوری که مردم به انجام فعالیت های تولیدی در قالب شرکت های تعاونی به دلیل عدم سازگاری و نبود آموزش های کافی اعتقادی ندارند.

ثروتی، افزود: در برخی از کشورهای جهان مثل فرانسه، هندوستان و ایتالیا وزارت و قانون تعاون وجود ندارد، اما درصد بخش تعاون آنها بسیار بالاتر از کشور ما است به طوری که در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، دامپروری و لوازم و قطعات یدکی دارای شرکت های تعاونی هستند.

رؤسای جمهور اعتقادی به تعاون ندارند
وی، ادامه داد: علاوه بر عموم مردم، دولتمردان و مسئولان کشوری هم اعتقادی به بخش تعاون ندارند به طوری که برخی از بنگاه های تولیدی به بخش تعاونی واگذار شده است، اما دولت تاکنون اولویت و امتیازی به شرکت های تعاونی اختصاص نداده است. 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در قانون الزامات اجرایی اصل 44 دولت مکلف است در زمان واگذاری و فروش بنگاه های اقتصادی برای توانمندسازی تعاونی ها هم هزینه کند.

وی ادامه داد: به همین منظور مجلس حدود 5 سال است که در قانون بودجه کشور از محل واگذاری شرکت ها منابع مالی در حدود 4 تا 6 هزار میلیارد تومان برای توانمندسازی تعاونی ها و تعاونی های فراگیر تخصیص داده است، اما تا به امروز نه دولت احمدی نژاد و نه دولت روحانی در زمان واگذاری شرکت ها یک ریال هم بخش تعاون کمک نکرده اند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شخص رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت مکرر درخصوص توسعه بخش تعاون تاکید کرده اند، اما در عمل دولتمردان و روسای جمهور اعتقادی به تعاون ندارند.

ثروتی، افزود: متاسفانه وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی نمی تواند مصوبه ای در راستای تخصیص تسهیلات کم بهره به تعاونی های فراگیر از هیات دولت دریافت کند به همین جهت تا زمانی که دولتمردان توجه جدی و مدونی به تعاونی ها و تعاونی های فراگیر نداشته باشند مردم هم تمایلی به شرکت های تعاونی نخواهند داشت و این موضوع باعث شده که وضعیت بخش تعاون روز به روز وخیم تر شود.

امیدی به بهبود بخش تعاون نیست
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تا به امروز چقدر منابع مالی بانک تعاون در اختیار شرکت های تعاونی قرار گرفته است؟ در جواب باید گفت بانک توسعه تعاون وام و تسهیلاتی به شرکت های تعاونی پرداخت نکرده است، به طوری که هیات مدیره بانک توسعه تعاون با دریافت حقوق های نجومی منابع مالی بانک را در بخش های دیگر برای کسب سود بیشتر سرمایه گذاری کرده اند.

ثروتی، در پایان خاطر نشان کرد: امیدی به بهبود بخش تعاون نیست مگر اینکه دولتمردان ذهن خود را نسبت به بخش تعاون تغییر دهند. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: