bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
معاون وزیر نیرو در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
معاون وزیر نیرو کمبود منابع مالی و عدم وجود روش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های پاک را از جمله موانع موجود برای توسعه این انرژی دانست.

کمبود منبع مالی، مانعی برای توسعه انرژی پاک/ برای تولید پنل‌های خورشیدی برنامه خاص در نظر داریم

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سروش نظری؛ «محمود کمانی» معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا در گفتگو با بازارنیوز پیرامون عدم توجه دولت‌های پیشین به موضوع توسعه انرژی‌های پاک و تجدید پذیر، اظهار کرد: متاسفانه در طول سال‌های اخیر توجه لازمی که باید نسبت به این موضوع می‌شد را شاهد نبودیم؛ مطمئنا اگر اهتمام خاصی برای توسعه این بخش در دستور کار قرار می‌گرفت تا کنون بسیاری از مشکلات شکور در حوزه انرژی حل می‌گردید.


معاون وزیر نیرو تامین منابع مالی، تصویب روش‌های سرمایه‌گذاری جذاب را از جمله موانع موجود برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر دانست و گفت: در کنار این موارد مسائلی نیز همچون طبیعت این پروژه و نحوه اجرایی شدن آن در کشور از دیگر موانع توسعه انرژی‌های پاک در کشور بوده است به عنوان مثال زمانی پنل‌های خورشیدی کیلوبایتی ۴ هزار دلار بوده، اما اکنون به رقمی بالغ بر ۵۰۰ دلار رسیده است کشده که خود زمینه‌ای برای تسهیل توسعه اسفاده از این انرژی‌ها محسوب می‌شود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها اثر منفی در واردات این پنل‌های خورشیدی داشته است یا خیر، گفت: اگر تحریم‌ها هم اثری داشته، خوشبختانه اثر زیادی نداشته و عمده مسائل تاثیرگذار در عقب ماندگی این موضوع تنها به دلیل مواردی همچون تامین منابع مورد نیاز و تدوین مدل مناسب خلاصه می‌شود.


کمانی تشریح کرد: در حال حاضر مقصود ما از مدل مناسب در سرمایه گذاری این است که در جریان توسعه این پروژه به قدری جذابیت وجود داشته باشد که سرمایه‌گذار با میل خود اقدام به حضور و نصب این پنل‌ها بکند، خوشبختانه در برخی موارد چنین مدلی اجرا و در نتیجه تامین تجهزیات پنل‌های خورشیدی صورت گرفته است.


رئیس سازمان ساتبا همچنین درباره بومی سازی این پنل‌ها گفت: در حال حاضر برای تولید و توسعه این پنل‌های خورشیدی برنامه ویژه‌ای در نظر داریم، البته تولید این پنل‌ها زنجیره‌ای ۵ حلقه‌ای را شامل می‌شود که از این میان برخی از حلقه‌های تولید هم اکنون داخلی بوده و فقط حلقه‌هایی همچون تولید سلول نیازمند داخلی سازی است.


معاون وزیر نیرو در پایان پیرامون میزان داخلی سازی پنل‌های خورشیدی گفت: اکنون ظرفیتی بالغ بر ۳۰۰ مگاوات در سال برای تولید پنل وجود دارد، در راستای همین مسئله نیز اخیراً کارخانه‌ای برای تولید سلول با ظرفیت تولید ۱۰۰ مگاوات در سال تاسیس شده است، چشم‌انداز ما بر‌ای است که در طی ۴ سال پیش‌رو به ظرفیت تولید حداقل سالانه ۳ هزار مگاوات تجهیزات خورشیدی برسیم.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: