bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
مهدی تقوی اقتصاد‌دان و استاد دانشگاه در گفتگو با بازار نیوز؛
اقتصاد‌دان و استاد دانشگاه کشورمان به تفاوت وضعیت اقتصادی در دولت دهم و یازدهم اشاره کرد و با دفاع از تیم اقتصادی دولت روحانی گفت: رشد اقتصادی با وجود کاهش تورم در وضعیت معیشت زندگی قابل لمس است.
مهدی تقوی با دفاع از عملکرد اقتصادی تیم دولت یازدهم و  رشد شاخص های اقتصادی این دوره با وجود افزایش حجم صادرات نفت و کاهش چشم گیر تورم و رشد 5/4 دهم درصدی اقتصادی به خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: دوره اقتصادی دولت روحانی با وجود دیپلماسی آقای ظریف با وضعیت اقتصادی دوره احمدی نژاد کاملا متفاوت است و با وجود اتفاقات مثبتی که در دولت یازدهم رخ داد قطعا اوضاع اقتصادی بهتر از قبل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی تغییر و روند رو به رشدی در دولت یازدهم داشته است، تاکید کرد: حقوق بگیران وضعیت اقتصادی را مثبت می بینند و اعداد و ارقام در آمار اعلام شده از سوی دولت هم همین موضوع را اثبات می کند. مردم رشد اقتصادی را درک نمی کنند چون اقتصاددان نیستند و من با تجربه 46 ساله در تحلیل وضعیت اقتصادی رشد این دوره را حس می کنم.

تقوی تصریح کرد: یکی از مواردی که رشد اقتصادی کشور را در این دوره ثابت می کند، اقدامات تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در 5+1 با اروپا برای لغو تحریم ها بود، ضمن اینکه دلیل اصلی بهتر شدن وضعیت اقتصادی را می توان در تثبیت و افزایش صادرات نفت با وجود عدم کاهش سطح تولید برای کشور های دیگر بیشتر لمس کرد. 

وی در این خصوص افزود: سهمیه نفت ایران در سبد نفتی اوپک افزایش یافت و صادرات از یک میلیون بشکه به 2 و نیم میلیون رسید، این در حالی است که سطح تولید کشورهای دیگر صادر کننده نفت کاهش پیدا کرد. این ها دلایلی محکم برای رشد شاخص های اقتصادی در این دوره است. 

کارشناس اقتصادی اذعان داشت: مردم کاهش تورم را در کاهش قیمت کالاها می دانند در حالی که این طور نیست. تورم در دوره قبل 40 درصد بود در حالی که در این دوره این مهم تک رقمی و به زیر 10 درصد رسید. رشد اقتصادی در دوره احمدی نژاد منفی و در دوره روحانی این شاخص مثبت شد. با وجود رشد اقتصادی و کاهش تورم وضعیت اشتغال به نسبت دوره قبل هم بهتر شده است.

تورم 40 درصدی دوره احمدی نژاد باعث افزایش فحشا شد!
وی با تاکید بر تورم 40 درصدی دوره احمدی نژاد و رشد منفی اقتصاد در این دوره به یکی از بزرگترین معضلات بزرگ اجتماعی در دوره قبل به واسطه افزایش تورم اشاره کرد و گفت: وضعیت اقتصادی دوره قبل منشاء مشکلات اجتماعی زیادی برای متلاشی کردن کانون خانواده ها شد. تورم 40 درصدی و رشد منفی دوره آقای احمدی نژاد باعث بیکاری مردان خانواده و روی آوردن زنان به فحشا شد! متاسفانه در مقاله ای که طی چند وقت گذشته در این خصوص مطالعه کردم به مسائلی اشاره شده بود که با وجود تورم در دولت دهم، آمار بانوان متاهل که به روسپیگری روی آورده بودند هم افزایش یافته بود و این جای تاسف دارد که در مملکتی با این همه نیروی مستعد و تحصیل کرده مشکلات اقتصادی سیبل کانون خانواده ها را هدف بگیرد و باعث اتفاقات ناخوشایند اجتماعی شود.

تقوی در خصوص وضعیت رکود اقتصادی هم گفت: بنده 3 جلد کتاب در خصوص ادوار تجاری به چاپ رسانده ام و کاملا به مسئله افزایش نرخ رشد اشراف دارم. در این دوره آمار اشتغال بالاتر رفته، لیسانسه های کارگر استخدام می شوند و قطعا وضعیت از قبل بهتر هم خواهد شد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: