bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
بازار خودرو؛
خودروهای نا ایمن، جاده ها و خطای انسانی سه ضلع مثلث تلفات جاده ای هستند.
بازارنیوز- خودروهای نا ایمن، جاده ها و خطای انسانی سه ضلع مثلث تلفات جاده ای هستند . آمار مرگ ومیر ناشی از تصادفات در ایران بالاست که دارای علل گوناگونی است، به عنوان مثال ایمنی جاده‌ها، استانداردسازی اتومبیل ها و عدم رعایت مسائل ایمنی توسط فرد در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار ندارد.

به دلیل نقش بی بدیل خودروی پراید در مرگ و میر ناشی از خودروهای ناایمن، بهمن سال گذشته وزارت بهداشت پیشنهاد داد تا ورود پراید به جاده‌ها ممنوع و استفاده از صندلی کودک در خودروها اجباری شود. هرچند نام تعداد زیادی از خودروهای ناایمن داخلی معرفی شده اما هنوز هم نام پراید به عنوان مرگبارترین خودروی ایرانی در افزایش مرگ و میر در این میان به چشم نمی خورد.

خودروی پراید که از سال ۷۲ از کره وارد ایران شد، مدت هاست که در خیابان های کشور جولان می‌دهد. حالا اما با توجه به سال هایی که از ورود پراید به ایران گذشته می توان آن را خودرویی پا به سن گذاشته محسوب کرد، اما مسئولان سایپا هرازگاهی با دست بردن در طراحی آن، اصرار بر ادامه حیات این خودرو در بازار ایران دارند. این خودرو که همواره در کیفیت و ایمنی آن حرف و حدیث‌هایی وجود داشته هنوز هم به دلیل قیمت پایین تر نسبت به سایر خودروهای تولید داخل پرطرفدار است.


پراید ناايمن‌ترين خودرو
بااین وجود در اعلام نام خودروهای ناایمن هیچ وقت نامی از خودروی پراید برده نشد. اولین بار سال ۸۷، رویانیان، رئیس وقت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، ۴۴درصد تصادف منجر به واژگونی و فوت را مربوط به دو خودروی پیکان و پراید خواند. او همان سال گفت: اگر بازنشسته نشوم سال ۸۸ به طور حتم خودروهای ناایمن را معرفی خواهم کرد. رویانیان، بر این نکته تاکید کرد که در حال حاضر مشغول جمع‌آوری اطلاعات و مدارک جامع و کامل در این زمینه است.

از سوی دیگر سال ۹۱ فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از برخي مجوزها براي ادامه توليد خودروهاي ناايمن گفت: اگرچه ممکن است که خودرو پراید یک روز ایمن بوده باشد اما امروز پراید ایمن نیست و بايد بگوييم ناايمن‌ترين خودروي كشور محسوب مي‌شود. اسماعيل احمدي‌مقدم با بیان اینکه عقب‌نشینی‌هایی که در مقابل خودروسازان انجام می‌شود پسندیده نیست گفت: سازمان استاندارد ابتدا خودرو «هُوو» را تایید كرد اما وقتی این خودرو دچار مشکل شد مدعی شد این خودرو غیرایمن است و آن را تایید نکرده است! او خواستار رعایت استانداردها و ایمنی توسط خودروسازان شد و گفت: ‌تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودروها باید استانداردها و ارتقای دائمی آنها را دنبال کنند و اگر زمانی اعلام شد که پراید یکی از پرتصادف‌ترین خودروهای کشور است، باید استانداردهای آن ارتقا پیدا کند چرا که این خودرو زمانی که کف استانداردها اجرا می‌شد دارای ایمنی بود اما امروز استانداردها ارتقا پیدا کرده است.

با این وجود نام پراید هیچ گاه در میان خودروهای ناایمن معرفی و مطرح نشد. سال گذشته نیز قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها با تأکید بر ممنوعیت تردد خودروهای ناایمن مانند پراید درجاده‌ها گفت: ‌سال ٩٣، ١۶‌هزارو٧٧٢ نفر درجاده‌ها کشته شدند که ١۶‌درصد تلفات جاده‌ای، مربوط به کودکان زیر ١٨‌سال بود، به همین خاطر نباید به خودروهای ناایمن مانند پراید مجوز ورود به جاده را داد. حسن امامی رضوی، ادامه داد: تمام تصادفاتی که با پراید صورت می‌گیرد، به علت ناایمن بودن، مشکلات جدی برای سرنشینان آن ایجاد می‌کند و هر تصادف با این وسیله نقلیه منجر به مرگ ناگهانی می‌شود، اگر نمی‌توانیم این موضوع را اجرا کنیم، حداقل محدودیت سرعت را کنترل کنیم تا دیگر شاهد بروز حوادث ناگوار در کشور نباشیم.
جام نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: