bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
ایران دارای توانمندی های نهفته بی شماری است؛ اما گویا نبود تکنولوژی و حضور تحریم ها چند سال اخیر موجب عقب ماندن ایران از سایر کشورها شده حالا که ذخایر نفتی ایران رو به اتمام است به فکر جایگزین کردن صنایع دیگر با نفت نیز افتاده ایم.
چه صنعت هایی می توانند جایگزین نفت شوندعلیرضا شجاعی کاشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار  بازار نیوز گفت: در اواخر دولت قبلی برنامه راهبردی صنعت معدن تجارت که در آن اولویت ها و پیشران های تولید کشور جهت توسعه و رشد اقتصادی مشخص شده را به وزراتخانه ارائه کردیم که حاصل کارهای مطالعاتی فشرده در حوزه اقتصادی بود.

وی اظهار داشت: این طرح در سال 92 توسط وزیر اقتصاد زمان تایید و ابلاغ شد در دوره دولت جدید نیز در اختیار وزیر قرار داده شده و در تلاش جهت اجرایی شدن آن هستند.

شجاعی تصریح کرد: طبق اولویت بندی موجود در این برنامه صنایعی همچون تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات حمل ماشین آلات صنعتی، ماشین های حمل و نقل، محصولات شیمیایی و حامل های انرژی در حوزه صنعت از جمله 5 بخشی محسوب می شوند که به ترتیب توانایی جایگزین شدن درآمدهای نفتی شوند.

وی افزود: در حوزه خدمات نیز فناوری، ارتباطات، تجهیزات و محتوای آموزش و سرگرمی، گردشگری و خدمات بیمه ای و مالی نیز می توانند جایگزین مناسبی برای نفت باشند که با بخش های حوزه صنعت نیز در ارتباط هستند به طوری که جهت ارتقا بخش ماشین آلات خدمات مهندسی نیز ارتقا خواهد یافت.

شجاعی امکان رشد پایدار و مستمر سالانه را از جمله ویژگی های این برنامه دانست و تاکید کرد: هر کدام از بخش های نام برده شده در این طرح اگر اجرا شوند در دنیا به علت نیازی که به آن وجود دارد از آن استقبال شده و هر روز ارتقا نیز خواهند داشت.

وی در خصوص قابلیت های اجرایی شدن این برنامه ها عنوان کرد: مهمترین قابلیتی که می توان به آن اشاره کرد ایجاد شغل در مرزهای داخلی کشور است به همین دلیل علاوه بر دارا بودن قابلیت جایگزین شدن بر درآمدهای نفتی از نظر اجتماعی نیز تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

شجاعی گفت: این طرح ها به علت اینکه زمینه دانشی دارند می توانند به سرعت به محصولات دانش بنیان تبدیل شوند و قابلیت های ویژه ای از خود را نمایان کنند؛ علاوه بر آن  برنامه های در نظر گرفته شده در این طرح دارای ارزش افزوده بالایی هستند که می توانند با حمایت های دولت و آماده کردن زیر ساخت های مناسب جهش بزرگی را در تولید، تجارت و صادرات ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه چشم انداز با بررسی تجربیات کشور های پیشرفته تنظیم شده و به جرات می توان گفت اکثر کشور های موفق دنیا در همین راستا حرکت کرده اند.
 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: