bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
صرافی FTX، طی روز‌های اخیر درخواست ورشکستگی رسمی خود را تقدیم مقامات مسئول امریکایی کرد. حالا آن‌ها ماندند با یک میلیون طلبکار!

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ رمزارز‌ها پدیده‌های نوظهوری هستند که از بنیان تشکیل خود، حمله به استقلال کشور‌ها و سیاست‌های مختلف اقتصادی در فقیر و غنی‌کردن مردم را در دستور کار خود داشتند. با وجود این ایده نسبتا جذاب، اما آن‌ها مسیر خود را تغیر دادند و به محلی برای سرمایه‌گذاری و شاید قمار برخی سرمایه‌داران تبدیل شدند.

چه سرمایه‌گذار، چه سازندگان رمزارز‌ها و چه حتی صرافی‌ها از این که مردم دنیا به این سمت سوق داده شدند، نهایت بهره را می‌برند. چه شت‌کوین‌هایی که به علت عمق کم بازارشان، با ورود مقداری پول، کندل‌های نموداری را بالا و بالاتر بردند و برخی سود‌های چندهزار درصدی را روی تابلوهایشان نشان دادند، اما پس از کسب سود هنگفت، پول‌ها را به جیب زده و ارزش آن‌ها حتی صفر شد.

صرافی‌های رمزارزی هم، اما کم از این شرایط بهره نبردند و هر از چندگاهی، صدای ناقوس ورشکستگی یا کلاهبرداری آن‌ها به گوش مردم دنیا می‌رسد و شاید زندگی خیلی‌ها را نابود می‌کند.

اخیرا هم چنین اتفاقی رخ داد.  FTX که سومین صرافی بزرگ ارز‌های دیجیتال در جهان بود در کمتر از یک هفته اعلام ورشکستگی کرد. FTX، صندوق تأمینی Alameda Research، و بسیاری از کسب و کار‌های وابسته به این صرافی، یک پرونده ورشکستگی در دادگاه ثبت کردند که شرکت FTX آمریکا نیز جزو لیست ورشکستگی است

سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried)، مدیرعامل و مؤسس این شرکت نیز استعفا داده است. بنکمن فرید که اخیراً دارایی خالص او ۲۳ میلیارد دلار تخمین‌زده شده بود، مدت‌ها از دموکرات‌ها در سیاست حمایت کرده است. بر اساس گزارش فوربس و بلومبرگ، که به دقت بر دارایی خالص ثروتمندترین افراد جهان نظارت می‌کنند،  دارایی خالص او کاملاً از بین رفته است..  

پیامد‌های منفی ورشکستگی صرافی FTX: 

* شرکت‌های وابسته به FTX در حال برگزاری جلسه با سرمایه‌گذاران خود هستند.
* تقاضا برای مقررات سختگیرانه‌تر صنعت ارز‌های دیجیتال در میان سیاستمداران و تنظیم‌کننده‌ها در حال افزایش است.
* قیمت بیت‌کوین و سایر آلتکوین‌های با روند نزولی شدیدی همراه شد.


طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده کل ارزش بازار ارز‌های دیجیتال در هفته گذشته نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

سقوط صرافی FTX فراتر از ضرر‌های مالی است. مسابقات مهم لیگ بیسبال و فرمول یک، دو رویداد مهم ورزشی بودند توسط این شرکت پشتیبانی مالی می‌شدند. در نتیجه تصمیم Miami-Dade County برای پایان دادن به همکاری خود با FTX عرصه خانگی Miami Heat دیگر به عنوان FTX Arena شناخته نخواهد شد.

مستندات مربوط به پرونده ورشکستگی صرافی رمز‌ارز FTX نشان می‌دهد ظاهراً این صرافی شناخته‌شده در حوزه کریپتو، رقمی بالغ بر ۳ میلیارد دلار به ۵۰ طلبکار بزرگ خود بدهکار است.

این صرافی تنها به یک طلبکار خود رقمی در حدود ۲۲۶ میلیون دلار بدهکار است. بقیه طلبکاران، تقریباً بین ۲۱ تا ۲۰۳ میلیون دلار از این صرافی طلب دارند. همان‌طور که گفته شد، هویت طلبکاران هنوز فاش نشده و حتی به این نکته نیز اشاره نشده است که این طلبکاران از چه کشور‌هایی هستند.

صرافی FTX به دلیل شرایط به‌وجود‌آمده در تاریخ ۱۱ نوامبر درخواست ورشکستگی فصل ۱۱ آمریکا را ثبت کرد.   در همان مقطع زمانی خبری منتشر شد که براساس آن گفته شده بود صرافی رمز‌ارز FTX احتمالاً در مجموع بیش از یک میلیون طلبکار داشته باشد.

البته این سقوط برای دو صرافی «رابین‌هود» و «کوین بیس» سود‌آور بود؛ چرا که هر دو به ترتیب شاهد افزایش ۱۲.۹۴ و ۱۲.۴۸ درصدی در سهام‌ها بودند.

در پایان لازم است به این نکته اشاره کنیم که ایران به دلیل تحریم‌های غربی و همچنین عدم پذیرش FATF، ریسک استفاده از صرافی‌ها به قدری بالاست که هر لحظه ممکن است با نابود شدن سرمایه‌تان مواجه شوید. در کشورمان هم به دلیل عدم نظارت و قانون‌مندی رمزارزها، هیچ صرافی مجازی فعالیت ندارد و همه آن‌ها که هستند، ممکن است دارایی شما را یک روز بالا بکشند.

پایان پیام//

برچسب ها: صرافی ، FTX ، رمزارز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: