bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تعداد محدود اتومبیل‌های وارداتی، عرضه خارج از بورس آن‌ها را به منزله فراهم نمودن زمینه‌ای برای ایجاد سوداگری در بازار توصیف کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «رسول سلیمانی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر حذف الزام فروش خودرو‌های وارداتی از طریق بورس کالا اظهار کرد: تا قبل از اتخاذ این تصمیم، پیش‌بینی می‌شد که با عرضه این نوع اتومبیل‌ها در بورس، روند تعیین قیمت آن‌ها در شرایطی کامل شفاف انجام خواهد شد؛ حال با حذف این الزام، فرآیند فروش اتومبیل‌های خارجی با ابهامات جدی مواجه شده است.


این کارشناس صنعت خودرو با اشاره تجربه موفق عرضه خودرو‌های داخلی در بورس کالا، گفت: در صورت محاسبه قیمت خودرو‌های وارداتی با قیمت بازار، رانت بزرگی به وجود خواهد آمد که نتیجه‌ای جز چند برابر شدن قیمت این نوع خودرو‌ها را به همراه نخواهد داشت.

خودرو‌های خارجی؛ هدف جدید سوداگران!


سلیمانی، عرضه خودرو‌های خارجی در بورس کالا را به عنوان تنها راهکار موثر برای ایجاد شفافیت در فرآیند فروش این نوع اتومبیل‌ها دانست و تاکید کرد: کارنامه دولت و به طور خاص سازمان‌های دخیل در امر قیمت‌گذاری نشان داده که تعیین دقیق قیمت بازار و قیمت واقعی کالایی مانند خودرو، مسئله‌ای ناممکن است؛ لذا عرضه خودرو خارجی از طریق بورس کالا یک امر ضروری است.


این کارشناس صنعت خودرو دخالت‌های ذی‌نفعان این حوزه و همچنین عدم موفقیت دولت در پاسخگویی به افکار عمومی درباره  رابط مستقیم نرخ تورم و گرانی کالایی مانند خودرو را به عنوان دو عامل تاثیر‌گذار در قیمت‌گذاری دستوری این کالا  بیان کرد.


وی همچنین استفاده از ابزار‌های مالیاتی برای خودرو‌های خارجی را به عنوان راهکاری موثر در کاهش شدت انگیزه‌های سوداگرانه در بازار توصیف کرد.


سلیمانی همچنین درباره واردات خودرو در سال‌های آتی پیش‌بینی کرد: با توجه به محدودیت ارزی کشور، پیش‌بینی می‌شود که اجرای این برنامه در سال‌های پیش رو هم همچنان در تعداد محدودی انجام شده و به نظر نمی‌رسد با توجه به تداوم چالش مذکور، واردات خودرو در ابعاد گسترده عملیاتی شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: