bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

پرژینگ ( اکسیژن زدایی ) و اهمیت آن در صنعت کشور
پرژینگ چیست ؟

پرژینگ فرآیندی فیزیکی است که طی آن با استفاده از یک گاز خنثی ( گازهای غیر قابل اشتعال و غیر قابل انفجار )محتویات و گازهای مخرب و مضر یک خط لوله یا مخازن ذخیره میعانات فوق سرد و یا گازهای مایع و انبارهای نگهداری مواد قابل اشتعال تخلیه میگردد .

پرژینگ انواع مختلفی دارد که در ذیل به متداول ترین آنها اشاره می شود .

1-پرژ پیگرانی :

پرژینگ پیگرانی در تمیزکاری و پاکسازی خطوط لوله انتقال گاز و خطوط لوله پالایشگاه ها از رسوبات ، گرد و غبار و ذرات خاک داخل لوله و باقیمانده ضایعات جوشکاری در لوله ها مورد استفاده قرار گرفته و در تمامی خطوط لوله هایی که انتقال گاز پس از التمام جوشکاری انجام می شود که در این روش ابتدا دستگاه پیگ در ابتدای خط لوله و درون لوله قرار گرفته و پس از بستن درب لوله و نصب کانکشن مربوطه با استفاده از فشار گاز نیتروژن دستگاه پیگ را به سمت جلو حرکت داده و ضایعات داخل لوله را به دهانه انتهایی لوله هدایت نموده و از آنجا خارج می کنند . دستگاه های پیگ انواع مختلفی دارند که بسته به نوع و اهمیت خط لوله ضمن تمیزکاری لوله ها در تعیین محل خوردگی و ثبت هندسه لوله ها نیز کاربرد دارند .

دستگاه های پیگ با فشار گاز نیتروژن می توانند ده ها کیلومتر در خطوط لوله ها حرکت کنند .

2- پرژ leek test  یا پرژ نشت یابی :

خطوط لوله انتقال گازها معمولا پس از تعمیرکاری داخل لوله از ضایعات می بایست تست نشت یابی شده که در این نوع پرژ تعداد نیتروژن مورد نیاز با استفاده از اطلاعات طول لوله ، قطر لوله و فشار مورد نیاز تست محاسبه شده و بوسیله اواپراتور ( تبخیر کننده ها ) و همچنین پمپ های فشارقوی ، خطوط لوله و اتصالات مربوطه شامل فلنجها، شیرآلات و سایر قطعات تست فشار شده که پس از اطمینان از تحمل فشار تعریف شده ، خط لوله به بهره برداری رسیده و یا چنانچه لازم باشد تا خط لوله مدتی بلااستفاده مانده تا مابقی خط و یا سایر تجهیزات مسیر خط لوله آماده شود در این صورت یکی دیگر از انواع عملیات پرژ که اکسیژن زدایی می باشد بر روی لوله انجام شده که به منظور خارج کردن هوای داخل لوله انجام شده و پس از تزریق نیتروژن به داخل لوله سر و ته خط لوله بسته شده و جهت استفاده در آینده از پوسیدگی و زنگ زدن داخل لوله جلوگیری می گردد .

انواع دیگری از پرژینگ ها ، پرژ مخازن ذخیره میعانات فوق سرد و یا گازهای قابل اشتعال بوده که جهت خالی کردن محفظه از مواد اکسید کننده و رطوبت داخل مخازن به کار می رود.

 

مورد دیگر پرژ ایجاد محیط خنثی در انبارهای کشتی های حامل آهن اسفنجی می باشد که به علت خاصیت خود اشتعالی آهن اسفنجی در زمان انبارش و حمل این محصول بوسیله کشتی ، می بایست انبار کشتی ها به وسیله گاز نیتروژن پرژ شده و اکسیژن موجود درون انبارها تماما خارج شده تا از هرگونه آتش سوزی در انبارهای آهن اسفنجی جلوگیری شود . نیتروژن مورد استفاده در تمامی مراحل پرژ که وظیفه اکسیژن زدایی دارند می بایست دارای خلوص مناسب باشد که توسط کارفرما تعیین می شود .

نوع دیگری از موارد پرژینگ که در صنایع فولاد کاربرد دارد مربوط به دستگاههای الکتروموتور بوده که در انها از نیتروژن جهت فاز گازی سیلندرهای میراگر حرکت جهت مسترینک کردن حرکت قطعه متحرک و کنترل حرکت آن استفاده می شود .

نیتروژن یکی از گازهای رایج در عملیات پرژینگ بوده و در برخی از موارد از گاز آرگون نیز جهت این مهم استفاده می گردد .

در برخی از پروژه های با ظرفیت پائین ، به جای استفاده از مخازن ذخیره مایع و تبخیر کننده جهت تبدیل مایع به گاز از سیلندرهای پرفشار و رگلاتور متناسب با فشار مورد درخواست استفاده می گردد .

در پروژه های با ظرفیت بالا که می بایست حجم بسیار زیادی از گاز پرژ شود از مخازن ذخیره و اواپراتور و پمپ تزریق متناسب با شرایط پروژه استفاده می گردد و نیتروژن مایع مورد نیاز توسط سمی تریلرها ( مخازن     ) به محل پروژه ارسال و مورد استفاده قرار می گیرد .

پرژینگ ( اکسیژن زدایی ) و اهمیت آن در صنعت کشور

 

برخی از پروژه های پرژینگ صورت گرفته توسط شرکت سهیل گاز :

1-پالایشگاه گاز بید بلند2( شامل تمامی خطوط لوله و مخازن موجود در پالایشگاه بیدبلند 2 بعنوان بزرگترین پالایشگاه گازی ایران

2- پالایشگاه نفتی واقع در میدان نفتی یادآوران  

3- خط انتقال گاز امام زاده هاشم به پلوربه طول 16 کیلومتر

4- پرژ اکومولاتورهای شرکت فولاد ناب آرش

برچسب ها: رپورتاژ ، آگهی ، تبلیغ ، خبر ، تبلیغات
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: