bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو هیئت رئیسه اتاق ایران و روسیه، از شتاب همکاری‌های اقتصادی تهران و مسکو خبر داد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ کامبیز میرکریمی، عضوی هیئت رئیسه اتاق ایران و روسیه در گفتگو  با بازارنیوز در خصوص آخرین وضعیت ارتباط تهران و مسکو، اظهار کرد: زیرساخت‌ها به سرعت در حال پیشرفت است. ما باید شرکت‌ها را تشویق کنیم که به این بازار نگاه دیگری داشته باشند. تولیدکننده‌های ما به دلیل این که پیش از این، خیلی بازار‌های هدف را جدی نمی‌گرفتند، تاکنون آنچنان صادرات‌محور نبوده اند.

وی افزود: موافقت‌نامه اقتصادی که بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شد، ثبات خوبی را ایجاد می‌کند و همچنین این که صادرکنندگان می‌دانند از نیمه دوم سال ۱۴۰۲، قرار است تعرفه بسیاری از کالا‌ها به صفر برسد؛ لذا، می‌توانند دید بلندمدتی برای بازار روسیه داشته باشند.

میرکریمی اضافه کرد: این موافقت‌نامه وقتی به قانون تبدیل شده، اسیر بخشنامه یک‌شبه نیست. یک صادرکننده می‌تواند کاملا روی بازار بزرگ اوراسیا حساب بازکرده و سرمایه‌گذاری کند و نگران تغییر مقررات نباشد؛ چون اگر دولت‌های ایران و روسیه بخواهند هر محدودیتی بر صادرات و واردات اعمال کنند، مشمول مجازات‌های تنبیهی خواهند شد. این مهمترین زیرساختیست که اکنون به وجود آمده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران و روسیه ادامه داد: زیر ساخت بانکی ایجاد شده، اما به دلیل ۲ نرخی بودن ارز، آن‌طور که باید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و هنوز بخش عمده‌ای از مبادلات کالا بین تهران و مسکو از طریق شبکه‌های خارج از سیستم بانکی انجام می‌شود.

 

تجربه موفق روسیه در مواجهه با شوک های ارزی اخیر

میرکریمی در خصوص تجربه موفق بانک مرکزی روسیه در کنترل التهابات ارزی این کشور، گفت: پوتین اختیارات بسیار خوبی به رئیس کل بانک مرکزی روسیه داد که توانست چندین شوک را کنترل کند. شوک تحریم اروپا پس از ماجرای کریمه، تحریم آمریکا و حمله به اوکراین از جمله شوک‌های مهمی بودند که به روسیه وارد شد و در مدت بسیار کوتاه، ارزش پول این کشور را تا نصف هم کاهش داد، اما آن‌ها نگران نشدند و در نتیجه، ارز را چند نرخی نکردند تا بازار سیاه ایجاد شود.  اجازه دادند نرخ بالا برود و از طریق سیستم بازار نرخ را کنترل کردند.

وی افزود: البته محدودیت‌هایی را هم اعمال کردند، از جمله این که اجازه ندادند سهامداران خارجی، سهام یا اوراق قرضه را بفروشند که البته این اقدامات کوتاه مدت بود.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران و روسیه تاکید کرد: با بالا رفتن نرخ ارز در این کشور، کالا‌هایی که تا پیش از آن به فکر صادرات آن‌ها نبودند، در لیست صادرات مسکو قرار گرفتند. همچنین برخی قرارداد‌های وارداتی به این کشور ملغی شد و به طرق مختلف نگذاشتند سرمایه از این کشور فرار کند. مجموع این رفتارها، تراز تجاری روسیه را مثبت کرد.

میرکریمی اضافه کرد: متاسفانه در ایران همه به نرخ ارز حساس شدند. نباید نگران نوسانات ۱۰ تا ۲۰ درصدی بود. این حساسیت باعث شده تصمیمات یک‌شبه و کوتاه‌مدتی گرفته شود که همه می‌دانیم در بلندمدت آثار زیان‌باری دارد. امیدواریم مسئولین از تجربیات موفق کشور‌های دیگر از جمله روسیه استفاده کنند و همچنین همه بار را روی دوش یک نهاد نیاندازند تا دستگاه‌ها شجاعت کار داشته باشند.

 

توافق تهران- ریاض بهبوددهنده تجارت با روس‌ها


وی در آخر با ابراز خرسندی از برقراری رابطه ایران و عربستان، گفت: مسکو با ریاض رابطه خوبی دارد و اگر ما بخواهیم اختلافات جدی با کشور‌های دوست این کشور داشته باشیم، روی رابطه ایران و روسیه هم اثرگذار خواهد بود. به نظر می‌رسد پس از  این توافق، هم شرکت‌های ایرانی و هم شرکت‌های روس، راحت‌تر می‌توانند تعامل داشته باشند.

گفتنی است؛ روز گذشته در سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه و دیدار با همتای خود، لاوروف از رشد ۲۲ درصدی تعاملات اقتصادی تهران و مسکو در سال گذشته خبر داد. امیرعبداللهیان هم به رشد ۲ برابری همکاری ایرن و روسیه اشاره کرد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: