bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مزیت‌های رشد تولید در اقتصاد ایران، نوسانات نرخ ارز را به عنوان مهم‌ترین مانع برای ایجاد ثبات در این حوزه دانست.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی جدی» نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز، درباره شعار سال ۱۴۰۲ و مولفه‌های لازم برای تحقق آن اظهار کرد: مهار تورم و رشد تولید لازم و ملزوم یکدیگرند، چرا که با افزایش تولید شاهد تحقق مزیت‌های بسیار مهمی در اقتصاد ایران خواهیم بود.


نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توقف واردات برخی از کالا‌های مصرفی و تامین نیاز بازار از طریق محصولات ایرانی را به عنوان نخستین مزیت رشد تولید برشمرد و گفت: با محقق شدن این مسئله، وابستگی اقتصاد به واردات و همچنین خروج ارز از کشور به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۳ مزیت رشد تولید در اقتصاد ایران/ نوسان نرخ ارز مهمترین مانع بخش تولید است
وی افزود: دومین مزیت مهم رشد تولید، سبقت گرفتن آن از مصرف است، موضوعی که در نهایت منجر به افزایش صادرات و رشد درآمد‌های ارزی کشور از محل صادرات غیرنفتی می‌شود.


جدی ایجاد ارزش افزوده و همچنین تولید ثروت را به عنوان سومین مزیت رشد تولید توصیف کرد و توضیح داد: تقارن تولید ثروت با وقایع مهمی، چون کاهش خروج ارز و افزایش درآمد‌های ارزی منتج به تقویت ارزش پول ملی و در نتیجه مهار تورم خواهد شد.


عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، کنترل تورم را پیش شرطی لازم و حیاتی برای رشد تولید بیان کرد و گفت: با توجه به مزیت‌های مذکور، دولت باید در سال جدید تمام ظرفیت خود را معطوف به کنترل نرخ تورم کند. با ایجاد ثبات در مولفه‌های تولید، فعالان اقتصادی حاضر در بخش مولد اقتصاد کشور می‌توانند با بهره‌گیری از این آرامش، تیراژ تولید خود را افزایش دهند.


وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل بی ثباتی قیمت مواد اولیه، فضای تولید و کسب و کار کشور به سمتی سوق پیدا کرده که گاهی قیمت تمام شده یک کالا ارزان‌تر از بهای مواد اولیه تولید همان محصول در سری دوم تولید آن می‌شود. در چنین شرایطی تولیدکننده ناگزیر است برای حفظ تولید خود، نقدینگی و سرمایه در گردش خود را دائماً افزایش دهد.


این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: یقیناً به هر میزان که نرخ تورم در اقتصاد کشور پایین و نوسان قیمت مواد اولیه برای تولیدکنندگان کمتر باشد، به همان اندازه اطمینان برای تولید بالا رفته و تولیدکننده می‌تواند با اطمینان خاطر بیشتری به رشد تولید و افزایش کیفیت محصول خود فکر کند.


جدی در ادامه نوسانات شدید نرخ ارز را به عنوان عاملی موثر در افزایش نرخ تورم و کاهش تولید بیان کرد و ضمن تاکید بر ثبات قیمت ارز، گفت: در حال حاضر مواد اولیه بسیاری از کالا‌ها وارداتی بوده و تامین آن نیازمند ارز است؛ لذا، هرگونه نوسان در قیمت ارز، بخش تولید را دچار تکانه و شوک می‌کند.


نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین از وابستگی شدید بازار‌ها به نوسانات نرخ ارز هم انتقاد کرد و توضیح داد: بازار و تولید ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند؛ به همین خاطر هر گونه نوسان در این حوزه، بخش تولید را دچار چالش می‌کند.


وی کاهش وابستگی مواد اولیه بخش تولید به واردات و نرخ ارز را به عنوان راه حلی موثر و در عین حال لازم دانست که اجرای آن بخش مولد کشور از این تکانه‌ها در امان خواهد ماند. ثبات در تولید، ضامن رشد تولید است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: