bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک تولیدکننده طعم و عطر، ضمن انتقاد از مانع تراشی سازمان غذا و دارو برای تامین مواد اولیه این محصول، کارشکنی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات را به عنوان مهمترین مانع بخش تولید دانست.

مانع تراشی‌ سازمان غذا و دارو برای صنعت عطر و طعم /دولت سیزدهم در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق بوده است+ فیلم

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز؛«محسن برکتین» تولید کننده طعم دهنده و اسانس در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ویژگی و چالش‌های این صنعت اظهار کرد: ارزش بازار اسانس در ایران برای محصولات آرایشی بهداشتی و مواد خوراکی سالانه رقمی بالغ بر ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.


این تولیدکننده افزود: واردات این مقدار طعم دهنده توسط ۱۰ شرکت اول تولید کننده این محصول انجام می‌شود که صاحبان آن‌ها عمدتاً یهودی بوده و سالیان متعددی است که در ایران برای تولید و فروش این کالا، شبکه و نمایندگی مخصوص خود را دارند.


وی تصریح کرد: اسانس محصولات آرایشی بهداشتی و مواد غذایی کالایی استراتژیک و امنیتی محسوب می‌شود، چرا که سرنوشت همه کارخانه‌ها وابسته به این محصولات است. در حال حاضر ما در ایران از صفر تا صد دانش و تکنولوژی تولید طعم دهنده برخوردار هستیم و با تکیه بر این مسئله، ما می‌توانیم با توجه به نیاز مشتری، تمام فرایند تولید این کالا را برعهده بگیریم.


برکتین مانع تراشی‌های سازمان غذا و دارو برای صدور مجوز‌ها و واردات مواد اولیه تولید طعم دهنده و همچنین مشکلات تولیدکنندگان برای تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی را به عنوان دو مانع بزرگ بر سر راه‌  شرکت‌های ایرانی تولیدکننده اسانس در بازار‌های بین المللی دانست.


این تولیدکننده از مذاکره با برخی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری مشترک در کارخانجات سازنده اسانس به منظور تامین سرمایه‌ در گردش آن‌ها خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر تنها مشکلی که در خصوص پرداخت وجه و واردات مواد اولیه طعم‌دهنده وجود دارد، امتناع سازمان غذا و دارو از اعطای کد IRC است که مانع از اخذ اعتبار از شرکت‌های خارجی برای واردات مواد اولیه و تولید این کالا شده است.


برکتین همچنین درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران و اقدامات دولت سیزدهم برای تحقق این امر، گفت:در حال حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با پیش‌برد اقدامات خوبی همچون دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد بستر برای نقل و انتقال پول، نوید تحقق دستاورد‌هایی قابل ملاحظه‌ای را در خصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی به تولیدکنندگان می‌دهد.


این تولیدکننده، درک بسیار خوب دستگاه‌های دولتی از اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی را به عنوان یکی دیگر از نقاط قوت دولت سیزدهم برای هدایت سرمایه‌های خارجی به کشور برشمرد و گفت: اقدامات دستگاه‌های اجرایی کشور در طول ۱ الی ۲ سال اخیر نشان از آگاهی بخشی آن‌ها به سفرا و وابستگان بازرگانی ایرانی حکایت دارد که نه تنها می‌تواند ما را از جایگاه یک واردکننده محض دور کند، بلکه این ظرفیت را هم دارد که ایران را به عنوان شریکی مناسب برای تولید و جذب سرمایه معرفی کند.


وی عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای به منظور بی اثر کردن تحریم‌ها و همچنین گام‌های تهران برای توسعه روابط سیاسی با برخی از کشور‌های منطقه و هماهنگی با آن‌ها را به عنوان دو عامل سرعت بخش در جذب سرمایه خارجی دانست و گفت: در طول ۱ سال و به بیان دقیق‌تر از ۶ ماه پیش تاکنون، سرعت هدایت سرمایه خارجی و گسترش ساخت و ساز واحد‌های تولیدی در این شهرک صنعتی(کاوه) به شدت افزایش یافته است.


این تولیدکننده خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار خارجی به دنبال امنیت است و در صورت تحقق این امر، بهترین جا برای تزریق سرمایه کشور ایران خواهد بود.

وی در ادامه رویکرد بانک‌ها در برخورد با تولیدکنندگان را به عنوان یکی از مهمترین موانع جدی برای پیشرفت و توسعه بخش مولد کشور دانست.


«امین برکتین» دیگر تولیدکننده این صنعت هم در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اخذ مالیات از واحد‌های تولیدی اظهار کرد: وجود چنین مولفه‌ای در ساختار اقتصادی همه کشور‌ها یک رکن اساسی محسوب می‌شود، چرا که از طریق این ابزار مالی می‌توان بودجه کشور را تامین کرد.

این تولیدکننده تاکید کرد: مالیات مولفه مهمی از بخش تولید است، اما در کنار این امر، دولت می‌بایست با وضع قوانین تسهیل‌کننده در محیط کسب و کار و حذف برخی از بند‌های قانونی نظام بانکی ، شرایطی را مهیا کند که بخش تولیدی کشور رشد قابل توجهی را تجربه کند.


وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه در هنگام وضع این قوانین سختگیرانه، هیچ نظرخواهی از جامعه نخبگانی بخش تولید اعم از صنایع فولادی و غذایی انجام نشده است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: