bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
یک مقام مسئول در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
رئیس مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت درباره میزان ارزش تراکنش‌های مالی کسب و کار‌های اینترنتی گفت: طبق آخرین برآورد‌ها و همچنین اعلام شورای عالی فضای مجازی، ارزش تراکنش‌های مالی کسب و کار‌های دارنده اینماد، رقمی بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان و همچنین ارزش تراکنش‌های مالی غیر رسمی هم عددی نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

تراکنش‌ 1800

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «امین کلاهدوزان» رئیس مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت در گفتگو با بازارنیوز پیرامون فروش آزادانه کالای قاچاق در برخی از فروشگاه و یا سکو‌های اینترنتی و راهکار‌های لازم برای مقابله با آن اظهار کرد: ابعاد این کار صرفاٌ به وظایف و یا اختیارات یک وزارتخانه خلاصه نمی‌شود؛ لذا، وزارت صمت نمی‌تواند برای نظارت بر عملکرد کسب و کار‌ها به تنهایی ورود پیدا کند.


رئیس مرکز تجارت الکترونیک خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در خصوص اینماد علاوه بر وزارت صمت، نزدیک به ۳۰ دستگاه نظارتی دیگر در حیطه وظایف و اختیارات خود، فعالیت کسب و کار‌های اینترنتی را مرور و محصولات آن‌ها را بررسی می‌کنند.


وی کنترل درگاه‌های پرداختی کسب و کار‌های اینترنتی را به عنوان مهمترین ابزار برای مقابله با فروش کالای قاچاق و تقلبی دانست و تصریح کرد: پایه فعالیت تمامی کسب و کار‌های اینترنتی، درگاه‌های پرداخت آن‌ها است؛ به بیان ساده‌تر وقتی کسب و کاری بخواهد فعالیت خود را به صورت وسیع و جدی آغاز کند نیاز به دریافت یک درگاه پرداخت اینترنتی دارد. در حال حاضر اینماد متمرکز بر درگاه‌های پرداختی شده که کسب و کار دارنده آن فعالیت قانون‌مندانه داشته باشند.


کلاهدوزان افزود: در این میان، بعضاً مواردی مشاهده می‌شود که خرید و فروش تعدادی از کالا‌ها از کسب و کار‌های اینترنتی با استفاده از روش‌هایی مثل کارت به کارت و یا روش‌های غیر از درگاه‌های پرداخت انجام می‌شود که آن هم با همکاری بانک مرکزی به تدریج حذف و به سمت درگاه‌های رسمی سوق پیدا می‌کند.


رئیس مرکز تجارت الکترونیک همچنین درباره میزان حجم تراکنش‌های مالی قانونی و غیرقانونی کسب و کار‌های اینترنتی هم گفت: در حال حاضر به جرات می‌توان گفت که میزان نقل و انتقال پولی که در فضای غیر رسمی کسب و کار‌ها در مقایسه با فضای رسمی آنها عددی بسیار کوچک و اندک است.


وی تاکید کرد: طبق آخرین برآورد‌ها، میزان تراکنش‌های مالی کسب و کار‌های دارنده اینماد، رقمی بالغ بر یک هزار ۸۰۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است، اما در طرف مقابل، برآوردی که سال گذشته شورای عالی فضای مجازی از ارزش تراکنش‌های مالی غیر رسمی کسب و کار‌ها داشت و آن را اعلام کرد، چیزی نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده، البته وزارت صمت معتقد است که این عدد پایین‌تر است.


مشروح گفته‌های کلاهدوزان را در کلیپ زیر مشاهده کنید؛


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: