bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به صنایع را به عنوان مشوقی مهم برای ارتقاء کیفیت محصولات صنعتی و همچنین ابزاری برای بهبود جایگاه آن‌ها در بازار‌های بین المللی عنوان کرد.

اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، مشوقی برای ارتقاء کیفیت محصولات صنعتی

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی خسرویان» کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت توسعه زنجیره ارزش محصولات صنعتی به بازارنیوز گفت: یکی از مهم‌ترین راهکار‌های خروج از وضعیت بن بست صنعتی کشور در زمینه خام‌فروشی، توجه به زنجیره ارزش و تکمیل آن است. اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به صنایع از جمله ابزار‌های موثری است که می‌تواند این امر را محقق سازد.


این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر این مورد در برنامه هفتم به خوبی مورد تاکید قرار گرفته و طبق احکام این برنامه هفتم توسعه، قرار است که اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به عنوان مشوق مالیاتی کارآمد رشد اقتصادی بهبود ببخشد.


وی ادامه داد: در دسترس بودن اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، محیطی مساعد برای سرمایه گذاری صنایع در فناوری و تجهیزات پیشرفته ایجاد می‌کند. این امر بومی سازی محصولات فناورانه را تشویق می‌کند، زیرا در چنین شرایطی شرکت‌ها به جای اتکای صرف به فناوری وارداتی، به دنبال توسعه قابلیت‌های بومی برخی محصولات اساسی صنعت خود حرکت می‌کنند.


خسرویان تاکید کرد: با ترویج بومی‌سازی فناوری، اعتبار مالیاتی به صنایع کمک می‌کند تا وابستگی خود به منابع خارجی را کاهش و انعطاف‌پذیری در برابر شوک‌های خارجی را افزایش دهند. توسعه زنجیره ارزش، با حمایت این سیاست امکان پذیر است چرا که تحقق آن رقابت پذیری برخی محصولات را در بازار داخل و همچنین بازار‌های بین المللی افزایش می‌دهد.


این کارشناس اقتصادی متذکر شد: با بهینه‌سازی فرآیندها، بهبود کیفیت محصول و همچنین استفاده از فناوری‌های بومی‌سازی شده، بسیاری از صنایع کشور می‌توانند کیفیت کالا‌های خود را از رقبای خارجی خود متمایز کرده و سهم بیشتری از بازار‌های بین‌المللی را به خود اختصاص دهند.


وی در پایان عنوان کرد: توسعه زنجیره ارزش محصولات برای رشد و رقابت پذیری صنایع بزرگ ایران یک امر حیاتی است. واحد‌های تولیدی فعال در همه حوزه‌ها می‌توانند با تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده برای تولید صنعتی، منافع اقتصادی حاصل از صادرات آن را به حداکثر برسانند و جایگاه ویژه‌ای را در بازار‌های داخلی و بین‌المللی به دست بیاورند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: