bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
همزمان با قوت گرفتن اختلافات وزارت صمت و شورای رقابت بر سر سامانه یکپارچه فروش خودرو، احتمالات مختلفی درباره نحوه عرضه خودرو مطرح شده؛ اما با توجه به موضع وزیر صمت درباره نحوه قیمت‌گذاری خودرو، به نظر می‌‎رسد که خودرو مجدداً روانه بورس کالا شود.

احتمال بازگشت خودرو به بورس کالا در سایه اختلافات شورای رقابت و صمت بر سامانه یکپارچه فروش خودرو

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چندی هفته‌ایست که میان وزارت صمت و شورای رقابت بر سر مالکیت سامانه یکپارچه فروش خودرو اختلاف افتاده است. ماجرا از آن جایی شروع شد که «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از یکی از نمایشگاه‌های نمایشگاه بین المللی تهران گفته بود که «سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست».


او همچنین در این باره توضیح داده بود که این سامانه برای وزارت صمت نبوده و متعلق به شورای رقابت دارد؛ به همین خاطر هیچ اطلاعی از دور جدید ثبت‌نام خودرو در آن ندارم و شورای رقابت باید در این پاسخ بدهد.


در واکنش به این اظهار نظر وزیر صمت، شورای رقابت هم اعلام کرد که در حال حاضر اداره سامانه مذکور بر عهده این شورا قرار دارد، اما در جریان مراحل عرضه خودرو از سایر دستگاه‌های مرتبط با آن از جمله وزارت صمت مشورت می‌گیرد.


تحلیل و برداشت‌های متعددی از اختلاف به وجود آمده میان این دو نهاد درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو وجود دارد، اما در میان آنها، احتمال عرضه دوباره خودرو در بورس کالا از جمله مواردی است که می‌توان به عنوان خروجی این جدل در نظر داشت.


با توجه به اظهار نظر‌های علی آبادی درباره قیمت‌گذاری دستوری وتاکید او بر نقش تصدی‌گرایانه وزارت صمت در قبال صنعت خودرو و همچنین نقد بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو در ایجاد تعهدات فزاینده برای خودروسازان برای تحویل خودرو در آینده به نظر می‌رسد که این گزاره تا حدی قابل انجام باشد.


عرضه دوباره خودرو در بورس کالا بسته به نظر نهایی علی آبادی


«حسن کریمی سنجری» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون احتمال عرضه دوباره خودرو در بورس کالا اظهار کرد: عملیاتی شدن این امر بسته به نظر سیاست‌گذار دارد و باید منتظر ماند و دید که وزیر صمت چه برنامه‌ای برای آن دارد و یا اینکه چه سیاستی را برای صنعت خودرو در پیش خواهد گرفت.


این کارشناس صنعت خودرو افزود: فروش خودرو در بورس کالا آثار خوبی برای بازار خودرو به همراه خواهد داشت، زیرا از محل عرضه آن در این بازار، هم خودروسازا و هم مصرف‌کننده منتفع خواهند شد. طبیعتاً عرضه خودرو در بورس کالا در کنار واردات خودرو می‌تواند ثبات قابل توجهی را با حذف دو نرخی بودن قیمت خودرو، به این بازار ببخشد.


وی تصریح کرد: در حال حاضر شورای رقابت به پشتوانه انحصاری بودن بازار خودرو خود را در زمینه قیمت‌گذاری این کالا محق می‌داند؛ لذا با عرضه خودرو در این بازار نحوه قیمت‌گذاری توسط این شورا بر روی خودرو از بین می‌رود.


کریمی سنجری همچنین درباره تاثیر عرضه خودرو در کاهش زیان‌دهی خودروسازان هم متذکر شد: در روند بررسی این مولفه صرفاً نباید به اصلاح قیمت فروش محصولات آن‌ها توجه شود، بلکه در کنار این مورد، قیمت تمام شده خودرو‌ها هم باید مورد بازبینی قرار بگیرد. در حال حاضر بر خودروسازان لازم است که توجه ویژه‌ای در کاهش قیمت نهایی محصولات خود داشته باشند، زیرا آن‌ها اکنون قیمت‌هایی بسیار بالایی را به عنوان قیمت تمام شده تولیدات خود اعلام می‌کنند.


این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: کاهش قیمت تمام شده خودرو‌ها اکنون تبدیل به یک استراتژی کلان در بازار‌های بین المللی خودرو شده است؛ یعنی هر خودروسازی که می‌خواهد سهم بیشتری در بازار‌های بین‌المللی در راستای اجر این امر گام بر می‌دارند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: