bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
با گذشت بیش از یک سال از زمان رفع ممنوعیت واردات خودرو، این مسئله تبدیل به موضوعی حیثیتی برای دولت تبدیل شده است؛ موضوعی که مسئولان دولتی ذی‌ربط با آن را دچار تناقض‌گوی درباره منابع ارزی مورد نیاز برای اجرای این سیاست کرده است.

تقابل یا ناهماهنگی؛ علت تناقض‌گویی دولتی‌ها درباره ارز واردات خودرو چیست؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ دو هفته پیش «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی اعلام کرد: «قرار است که برای واردات خودرو از ارز صادراتی محصولات کشاورزی استفاده شود».


بازارنیوز در همان زمان، گزارشی را با تیتر «نسخه‌های ناکام مجلس برای شارژ ارزی خودرو‌های خارجی» منتشر کرد که در آن به اقدامات شکست خورده مجلس برای تامین ارز واردات خودرو پرداخته بود. همزمان با مطرح شدن استفاده از ارز صادراتی محصولات کشاورزی، این فرضیه به وجود آمد که منظور این نماینده مجلس از ارز محصولات کشاورزی، ارز حاصل از صادرات خشکبار است.


اگرچه این موضوع به سرعت از سوی بانک مرکزی تکذیب شد، اما میزان اهمیت آن به حدی بالا بود که «علیرضا پیمان پاک» قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در گفتگویی تاکید کرد که هیچ‌گونه جلسه‌ای در دولت با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهوری درباره تخصیص ارز کشاورزی به واردات خودرو تشکیل نشده است.


قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: معاون اول رئیس‌جمهور صرفاً دستور بررسی چالش‌های صادرات خشکبار و رسیدگی به دغدغه کشاورزان در این حوزه را داده و جلسه مرتبط با واردات خودرو و مسائل ارزی در حضور ایشان تشکیل نشده است.


چند روز پس از تکذیب استفاده از ارز خشکبار برای تامین ارز خودرو‌های وارداتی توسط قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی، این موضوع از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت تایید شد.


«مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه و تجارت در گفتگو با بازارنیوز ضمن تایید استفاده از ارز صادراتی خشکبار، اظهار کرد: در حال حاضر برخی شرکت‌ها با خریداری ارز صادراتی محصولاتی مثل قیر و یا خشکبار توانسته‌اند خودرو خود را وارد کشور کنند. با توجه به دستور معاون اول رئیس جمهور برای تخصیص یک میلیارد یورو که در مصوبه هیئت وزیران هم آمده، این نیاز احساس می‌شود که بانک مرکزی می‌بایست روند اعطای مجوز برای تخصیص ارز را قدری تسریع کند.


واردات خودرو؛ تعارفی که دولت زیر بار ارزی آن ماند!


«بابک صدرایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تناقض‌گویی مسئولان دو وزارتخانه صمت و جهاد درباره تامین ارز واردات خودرو اظهار کرد: نه تنها در خصوص ارز، بلکه در بسیاری از زمینه‌های واردات خودرو میان همه دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط با این موضوع تناقضات گفتاری متعددی وجود دارد؛ در حال حاضر عملکرد دولت در مورد واردات خودرو به مانند تعارفی است که اکنون در زیر بار مسئولیت آن مانده است.


این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه درباره واردات خودرو هیچ گونه عزم و همت جدی وجود ندارد، گفت: اکنون یک سال و نیم از زمان مصوبه آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد، اما با این حال هنوز هیچ گونه خودرویی وارد کشور نشده است.


وی تصریح کرد: دولت در عمل اعلام کرده که ارزی برای واردات خودرو ندارد و شرکت‌های واردکننده ناگزیرند برای حل این مسئله، ارز مورد نیاز خود را از هر محلی که می‌توانند تامین کنند. علاوه بر این نکته، در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای رقم خورده که همه بخش‌های اقتصادی کشور نیازمند ارز است؛ لذا، در چنین شرایطی دولت ترجیح می‌دهد ارز مورد نیاز مواد اولیه بخش تولید را برآورد سازد تا واردات خودرو.

تقابل یا ناهماهنگی؛ علت تناقض‌گویی دولتی‌ها درباره ارز واردات خودرو چیست؟


کمبود ارز، پاشنه آشیل دولت در واردات خودرو


به گزارش بازارنیوز، سهم مولفه تامین ارز در فرایند واردات خودرو به حدی پررنگ است که علاوه نسخه پیچی نمایندگان مجلس، دولتمردان را هم به تناقض‌گویی انداخته است. اکنون با گذشت بیش از یک سال از زمان رفع ممنوعیت واردات خودرو، این مسئله تبدیل به موضوعی حیثیتی برای دولت تبدیل شده؛ به همین خاطر مدیران مربوط به فرایند واردات خودرو سعی می‌کند که این چالش را به هر طریق ممکن حل کنند.


احتمال می‌رود که در ادامه تکاپو‌های مجلس و دولت برای تامین ارز واردات خودرو، ناهماهنگی‌های بیشتری در گفتار مسئولان ذی‌ربط با این موضوع مطرح شود. غافل از این مشکل ارز واردات خودرو به محل تامین آن باز نمی‌گردد، بلکه این کمبود ارز است که تبدیل به پاشنه آشیل دولت در روند واردات خودرو شده است.


البته باید این نکته را هم یادآور شد در زمان بیان اظهارات متناقض دو مقام وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت پیرامون ارز مورد نیاز واردات خودرو، زمزمه‌هایی مطرح شد مبنی بر این که دو وزارتخانه مذکور پیرامون استفاده از ارز صادراتی خشکبار اختلاف نظر داشته و به همین خاطر پیرامون آن در تقابل قرار دارند.


به بیان‌ساده‌تر، وزارت صمت خواهان استفاده از ارز صادراتی خشکبار برای واردات است، اما وزارت جهاد مخالف این امر است. اگرچه این اتفاق را باید نوعی تقابل میان دو دستگاه دولتی توصیف کرد، اما، چون در سطح کلان و مانع از تحقق سیاستی مثل واردات خودرو می‌شود، باید آن را نمونه‌ای از ناهماهنگی میان مدیران دولتی در نظر داشت.


حال باید منتظر ماند و دید که پس از گذشت یک سال و چهار ماه از زمان رفع ممنوعیت واردات خودرو، ناهماهنگی‌های دولتی‌ها پیرامون این موضوع چه زمانی به پایان خواهد رسید.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: