bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی عوامل مختلفی را برای اثرگذاری در بازار ارز و تورم در ایران مطرح کرد که مهمترین آن به حضور یا عدم حضور ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا باز می‌گردد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصاد پیرامون وضعیت دلار در آینده نزدیک به بازارنیوز گفت: مهمترین عاملی که در کوتاه مدت اثر گذار خواهد بود، دو تکانه است. تکانه اول، در بهمن یا اسفند ماه امسال خواهد بود که مربوط می‌شود به حضور یا عدم حضور ترامپ در انتخابات بین حزبی جمهوری خواهان و تکانه دوم هم به آبان سال آینده یعنی زمان انتخابات آمریکا بر می‌گردد. این دو تکانه مهمترین عاملی است که می‌تواند بر قیمت دلار و تورم در کشور ما اثرگذار باشند. مابقی متغیر‌ها یا اثرگذار نیستند یا حداقل اثرگذاری ضعیفی دارند.

ترامپ، نقش اول بازی انتظارات تورمی/ عوامل موثر بر دلار و تورم چیست؟

این استاد اقتصاد در واکنش به شایعه احتمال پیوستن ایران به FATF و اثر آن بر بازار ارز، اظهار کرد: نامه‌ای که وزیر اقتصاد به FATF تحویل داده، ربطی به حل مسائل ما با این سازمان ندارد. حل مسئله مربوط می‌شود به دو لایحه پالرمو و CFT که اجرای آن در ایران در اختیار دولت و وزیر اقتصاد نیست. حل این مسئله زمان‌بر است و به این راحتی امکان حل شدن ندارد. با وجود تحریم‌های کاتسای آمریکا که سال ۱۳۹۶ بر کشور ما اعمال شد، حل مسئله FATF کار خیلی سختی دارد. لذا؛ من هیچ نگاه مثبتی به این موضوع ندارم.

شقاقی در خصوص عملکرد بانک مرکزی در حوزه کاهش رشد پایه پولی و رشد نقدینگی تصریح کرد: اقدامات بانک مرکزی خیلی کند است و اثرات بلندمدت و تدریجی دارد و میزان اثرگذاری آن نسبت به انتظارات تورمی و شوک‌های بیرونی پایین است؛ لذا در یکسال پیش رو، مهمترین عامل انتخابات آمریکا است.

وی افزود: عوامل دیگری هم در اقتصاد ایران اثر گذارند که البته از اهمیت پایین‌تری برخوردارند. لذا، به ترتیب، تعیین تکلیف ترامپ در انتخابات آمریکا، احتمال پیروزی جمهوری خواهان در آبان ۱۴۰۳، ناترازی برق و گاز، ناترازی آب، ناترازی صندوق بازنشستگی، ناترازی بنزین، ناترازی بودجه و در نهایت ناترازی بانک‌ها عواملی هستند که بر تورم و قیمت ارز اثرگذارند. این عوامل هرکدام مسئله بزرگی هستند، ولی اولویت بندی آن‌ها به ترتیب آنچه گفته شد، است.

شقاقی در پایان تاکید کرد که سهم انتظارات تورمی بیشتر از اصلاحات بانکی و بودجه‌ای و همچنین رشد نقدینگی در کوتاه مدت است.

پایان پیام///

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: