bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
مختصات یو تی ام شامل مختصات عرض جغرافیایی و طول جغرافیایی می‌باشد که با دقت بسیار بالای می‌باشد و می‌توان به راحتی با استفاده از ان محل دقیق وقوع ملک شما یعنی محلی که ملک شما در ان جا واقع شده است را اندازه گیری و تخمین زد.

نقشه یو تی ام چیست؟ در واقع این نقشه یکی از اسناد مهم برای ساخت و ساز یک ساختمان می باشد که برای بسیاری از افراد شاید ناشناخته باشد اما تمامی کسانی که با ساخت و ساز سروکار دارند و مالکانی که می خواهن د ملک خود که زمین باشد را بسازند و برای آن سند بگیرند با آن آشنا هستند و این تنها یک نقشه نیست بلگه مختصات یو تی ام می باشد که وی نقشه وارد می شود.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت اجمالی به بررسی تمامی کاربرد های ان بپردازیم و در مورد ان به شما توضیحاتی بدهیم تا بدانید جطور از این سند ساتفاده می شود و چگونه می توانید بهترین های آن را تهیه کنید .

خب اول از همه باید برویم سر اصل مطلب یعنی:

نقشه یو تی ام چیست؟

خب این واقع تنها یک نقشه نیست بلکه یک سند است که روی آن مختصات ملک مورد نظر شما با استفاده از ماهواره ها و جی پی اس های چند کالاه به صورت دقیق اندازه گیری شده و جایگاه واقعی ان روی کره زمین بدست آمده است و سپس آن را روی نقشه و سند شما ذککرده و یاداشت می کند .

این مختصات یو تی ام شامل مختصات عرض جغرافیایی و طول جغرافیایی می باشد که با دقت بسیار بالای می باشد و می توان به راحتی با استفاده از ان محل دقیق وقوع ملک شما یعنی محلی که ملک شما در ان جا واقع شده است را اندازه گیری و تخمین زد.

اما در مورد بعدی باید بدانیم که اصلا این چطور کار میکند و چه کاربردی دارد که در ادامه این مطلب به صورت مختر ان را بررسی می کنیم.

کاربرد نقشه utm چیست؟

خب در مورد این که کاربرد نقشه یو تی ام چیست باید بگیم که در واقع دلیل ما از این که محل وقوع ملک رو به صورت دقیق مشخص کنیم این هست که بتونیم سند خودمون رو صادر کنم و خیلی وقت هم هست که سازمان ثبت اسناد و سایز سازمان ها استفاده از یو تی ام رو اجباری کرد و اون هم به دلیل ایجاد اختلافات زیاد در مرز های ملک بوده.

یکی از مهم ترین مزایای ی که این سند با خودش آورده اینه که کسی دیگه نمی تونه ادعای مالکین ملک شما رو بکنه و شمام مطمئنید که ملک شما کجا قرار داره و سند شما به صورت دقیق بدون کوچکترین خطاییثبت شده.

همچنین روی تمامی اسناد سند تک برگ محل دقیق مشخص شده با این مختصات ثبت شده و به راحتی از این طریق هم میشه از سازان های مربوطه استعلامات مربوطه رو گرفت.

چطور نقشه یو تی ام بگیریم

برای این کار لازم است تا به یکی از دفاتر فنی مهندسی و نقشه برداری مراجعه کنید که باید در این زمینه نکاتی را بسیار مورد بررسی قرار دهیدکه یکی از آن ها این است با ید شما حتما یک نقشه بردار که عضو نظام مهندسی می باشد را برای خود انتخاب کنید و همچجنین باید یک کارشناس رسمی دادگستری برای کار خود انتخاب کنید تا سند های شما را مورد تایید قرار دهد و آن ها رسمیت پیدا کنند.

در این راستا شمام باید یبا یک شرکت نقشه برداری همه چیز تمام کار کنید که تمامی نیاز های شما را می تواند براورده کند .

این شرکت باید دارای کارشناسان رسمی نظام مهندسی و کارشناسان رسمی دادگستری باشد که تمامی کار های شما را خودشان انجام دهند و با وجود کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری ثبتی برای شمارکاری باقی نماندو.

مراحل طراحی و یو تی ام utm توسط نقشه بردار!

مرحله اول

مرحله اول کار به این صورت پیش می رود که نقشه بردار مدارک را بررسی کرده و مالک را احراز هویت می کند.
(وظیفه تشخیص مدارک از اصل یا جعل بودن بر عهده نقشه بردار نیست!)

مدارک لازم جهت بررسی

سند ملک
نقشه های تفکیکی سند
قول نامه در صورت وجود
کارت ملی و شناسنامه مالک

مرحله دوم

در مرحله دوم بعد از احراز مدارک، کارشناس به همراه کمک نقشه بردار با مالک سر ملک مورد نظر قرار خواهد گذاشت. به این صورت که با دوربین، جی پی اس و تمامی تجهیزات در محل معرفی شده توسط مالک حضور پیدا کرده و اقدام به برداشت می کند.

مواردی که در برداشت مورد نیاز (شهرداری) است:

گوشه های ملک باید یو تی ام خوانده شود
خود ملک باید به صورت یو تی ام خوانده شود
موقعیت صحیح ملک باید یو تی ام خوانده شود
کد ارتفاعی خیابان خوانده می شود
شیب در صد خیابان
میزان پیشروی همسایه ها
موقعیت صحیح ملک به صورت یو تی ام
برداشت محدوده حدود 100 متری از مرکز ملک

مرحله سوم

بعد از برداشت کار به صورت utm نقشه ها به توسط نرم افزار اتوکد و لن کشیده می شود و روی نقشه های هوایی و طرح تفضیلی جانمایی می شود.
از روی همین نقشه متوجه می شویم که خیابان چند متری است و چه میزان روی ان اصلاحی می خورد.

مرحله چهارم

در مرحله بعد باید بررسی شود که آیا سند با ملک انطباق دارد یا خیر!

در صورت انطباق باید مشخص شود که:
اولا: خیابان اجرا شونده در آینده جقدر از ملک را را در بر می گیرد.
دوما: چقدر از ملک بعد از اجرای خیابان باقی می ماند.
به بیان دیگر چقدر اصلاحی قرار می گی رد و چقدر باقی می ماند.

مرحله پنجم

سپس باید ابعاد سند جداگانه نوشته شود. همینطور ابعاد وضع موجود و ابعاد پس از اصلاحی نیز زیر نقشه ها قید می شود که می شود تک به تک روی نقشه utm نشان داد.

سپس باید دو جانمایی دیگر هم مشخص شود:

1- جانمایی روی نقشه های 1/2000 ام که این عدد مقیاس نقشه می باشد که شهرداری با هواپیما فوتوگرامتری کرده و تهیه کرده است.
2- جانمایی روی نقشه طرح تفضیلی که کاربری زمین (مسکونی، تجاری، اداری و…) را مشخص کرده است.

در این 3 شید نقشه ارائه شده توسط نقشه بردار تمام مشخصات معرفی می شود (یو تی ام، ابعاد سند روی زمین، انطباق با وضع موجود، اصلاحی ها، جانمایی روی نقشه هوایی، جانمایی روی نقشه طرح تفضیلی)

مرحله ششم

در انتهای کار نقشه بردار نقشه ها را تحویل مالک می دهد و سپس مالک باید با این اسناد به شهرداری مراجعه کند. بعد از مراجعه به شهرداری، تمامی اطلاعات ملک از جمله محل دقیق ملک و میزان اصلاحی بررسی می شود و مطابق با کاربری زمین تعیین می شود که چه میزان حق ساخت برای مالک وجود دارد.

بر اساس اطلاعات شهرداری دستور نقشه ای صادر می کند که بر طبق آن مشخص می شود که میزان ساخت چقدر است ( به عنوان مثال 4 طبقه با 4 پارکینگ) 

مرحله هفتم

در انتهای کار مالک باید با مراجعه به نظام مهندسی برای کار خود ناظر انتخاب کند که متناسب با حجم کار بعضا تا 7 ناظر هم باید انتخاب شوند.

در ادامه کار دفتر نقشه برداری فرم بر کف را به مالک داده که مشابه همان فرم اولیه طراحی است و صرفا جهت تایید طراحی می باشد که توسط ناظر تایید می شود و در غیر این صورت باید اصلاح صورت بگیرد.

پس از تایید توسط ناظر کار به مرجله ساخت و نظارت می رود [که خود نظارت 5 مرحله دارد].

 

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: