bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
ذره‌بین بر شعار سال| ۱- لوازم خانگی
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به افزایش ۸ درصدی تولید لوازم خانگی در ۱۱ ماهه امسال، کمبود نقدینگی واحد‌های تولیدی، تاخیر در تامین ارز و سپس وفور کالای قاچاق در بازار را به عنوان ۳ مانع جدی بر سر راه رشد تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «عباس هاشمی» دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون میزان تحقق شعار سال مبنی بر رشد تولید در صنعت لوازم خانگی اظهار کرد: براساس آخرین برآورد‌های صورت گرفته از آمار تولید این کالا در ۱۱ ماهه امسال، مجموع ساخت تمامی اقلام لوازم خانگی در این مدت رشد ۸ درصدی را در مقایسه با مدت زمان مشابه خود در سال ۱۴۰۱ تجربه کرده است.

رشد ۸ درصدی تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲/ موانع رشد تولید کدامند؟
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در تشریح بخشی از جزئیات این آمار گفت: در طول این مدت تولید کالا‌هایی مانند ماشین ظرف‌شویی و کولرگازی به ترتیب با افزایش ۶۰ و ۳۰ درصدی همراه بوده‌اند، اما از سوی دیگر ساخت کالایی مانند یخچال فریزر کاهش ۷ درصدی داشته است. با در نظر گرفتن مجموع آمار‌های مذکور اینگونه می‌توان نتیجه‌گیری کرد تولید لوازم خانگی در ۱۱ ماهه سال جاری، رشد ۸ درصدی داشته است.

وی همچنین درباره موانع رشد تولید در سال ۱۴۰۲ هم توضیح داد: بزرگترین چالش این صنعت در وهله اول تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی بود. در طول یک سال گذشته نظام بانکی کشور با سیاست‌های انقباضی تحقق این امر را با مشکل همراه کرده بود.

هاشمی ادامه داد: تاخیر در فرایند زمانی تامین ارز به تولیدکنندگان لوازم خانگی، دومین مانع رشد تولید این کالا در سال ۱۴۰۲ بود. طی این مدت تولیدکنندگان به منظور تامین ارز مورد نیاز برای واردات برخی از قطعات، ناگزیر بودند که یک بازه زمانی ۹۰ روزه را پشت سر بگذارند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گستردگی کالای قاچاق در سطح بازار را به عنوان سومین مانع رشد تولید لوازم خانگی در سال جاری برشمرد و گفت: وفور این قبیل اجناس در بازار، تبدیل به معضلی آزاردهنده برای تولیدکنندگان شده است؛ لذا، امیدواریم که دولت در سال آتی تصمیمات جدی را برای حل آن اتخاذ کند.

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: