bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
معاون اسبق وزارت کار، رشد بخش تعاون را به عنوان عاملی موثر در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ دانست و گفت: در طول سالیان اخیر عدم استفاده از سایر سهامداران در ساختار هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی و همچنین حضور مدیران غیر متخصص باعث شده که این حوزه در اقتصاد ایران تضعیف شود.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حمید حاجی عبدالوهاب» معاون وزارت کار و امور اجتماعی در دولت دهم پیرامون شعار سال ۱۴۰۳ مبنی بر جهش تولید و مشارکت مردم و جایگاه بخش تعاون در تحقق آن به بازارنیوز گفت: رونق این نقش بسیار موثری در تحقق شعار سال دارد، اما لازمه اجرای آن، اصلاح دو عامل مهم است.

۲ عامل موثر در تضعیف بخش تعاون در اقتصاد ایران
معاون وزارت کار و امور اجتماعی افزود: نخستین اقدام باید معطوف به اصلاح قانون شرکت‌های تعاونی است. بر اساس این قانون، تعداد سهام افراد ملاک مهمی نبوده و هر فرد با هر تعداد سهم فقط یک رای دارد. همین امر سبب می‌شود که مردم به ویژه افرادی که از سرمایه بیشتر و توانایی مدیریتی بالایی برخوردار هستند، در این ساختار نتوانند به خوبی نقش آفرینی کنند.


وی خاطرنشان کرد: تبدیل تعاونی‌های کشور به شرکت‌های سهامی موثرترین راه حل است که از طریق آن می‌توان امکان نقش آفرینی سایر سهامداران را در آن شرکت تعاونی مهیا کرد. در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات چنین بنگاه‌های اقتصادی به حضور افراد غیر متخصص و نابلدی در ترکیب هیئت مدیره آن‌ها بازمی‌گردد که مدیریت غلط آن‌ها باعث بروز انحراف و فساد مالی در بطن این شرکت‌ها و در نهایت ورشکستگی کامل آن‌ها شده است.


حاجی عبدالوهاب اصلاح مولفه‌های انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی را به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم در بهبود وضعیت این نوع بنگاه برشمرد و گفت: در طول‌های اخیر موارد بسیاری مشاهده شده که افرادی به صرف داشتن روابط عمومی بالا به مقام مدیرعاملی یک شرکت تعاونی منصوب شده‌اند، اما در زمینه فعالیت آن شرکت هیچ دانش و یا سابقه قبلی مدیریتی نداشته‌اند.


‌معاون وزارت کار و امور اجتماعی تصریح کرد: دولت در انتخاب مدیران باید شاخص‌هایی را در نظر بگیرد که افراد متخصص و متعهد به پست و مقام بالا دست پیدا کنند. اخیراً این مسئله در شرکت شستا محقق شده، اما باز هم اصلاح مولفه‌های انتخاب اشخاص به تکمیل دارد. انتصاب سفارشی افراد فقط باعث از بین رفتن سرمایه مردم می‌شود.


وی اضافه کرد: در صورت اصلاح این دو مورد حوزه تعاون می‌تواند در ساختار اقتصادی ایران از سهم قابل ملاحظه‌‎ای در مقایسه با بخش‌های خصوصی و دولتی برخوردار شود. در سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب و همزمان با ظهور تعاونی‌ها بخش خصوصی در کنار مردم استقبال خوبی از این شرکت‌ها به عمل آورد، اما از زمانی انتصابات نا به جا در شرکت‌های تعاونی باب شد، استقبال بخش خصوصی هم کاهش یافت.


حاجی عبدالوهاب در پایان تاکید کرد: در طول چند دهه گذشته هر شرکت تعاونی که در آن امکان استفاده از سهامداران دیگر در ساختار هیئت مدیره آن‌ها وجود نداشت و در کنار آن افراد غیر متخصص به این جایگاه دست پیدا کردند، با شکست و فساد همراه شد به همین دلیل سهم این حوزه در اقتصاد ایران تقلیل یافت.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: