bazarnews

کد خبر: ۱۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
یکی از دغدغه‌های دولتمردان ایرانی در برنامه ریزی‌های اقتصادی، حل مشکل تولید در داخل و کمک به رقابت پذیر بودن این تولیدات نسبت به محصولات مشابه وارداتی است که این مهم در صنعت خودرو بیشترین تاثیر را داشته است.
بازار نیوز - «تعرفه واردات» همان عددی است که برخی اعمال آن را برای نجات صنعت خودرو از ورشکستگی ضروری دانسته و فکر می کنند با بالا بردن قیمت خودروهای وارداتی، کیفیت و بازار خودروهای داخلی افزایش پیدا کرده و شاغلان این صنعت را از بیکاری نجات می دهند اما در عوض برخی عقب ماندگی صنعت خودروی ایران از کشورهای دیگر همانند کره و ترکیه را که سال های حضورشان در صنعت خودرو کمتر از ایران بوده است را در همین حمایت بدون مرز از صنعت خودروی داخلی دانسته و نبود رقیب در بازار ایران را موجب ضعف صنعت خودرو می دانند. 

تعرفه ای که از 120 درصد آغاز شد و در حال حاضر به ظاهر به 40 درصد کاهش پیدا کرده است اما در باطن چیزی حدود 110 درصد به قیمت هر خودروی وارداتی اضافه می کند. فرهاد احتشام زاد رئیس فدراسیون واردات ایران یکی از افرادی است که وجود تعرفه بالا برای واردات خودرو را دلیل گرانی بیش از حد خودروهای معروف در ایران می داند. 

وی می گوید: واقعیت این است که هزینه واقعی تحمیل شده بر خودروهای وارداتی 100 درصد است. یعنی با اعمال حقوق گمرکی و انواع عوارض مستقیم و غیر مستقیم یک خودروی 50 میلیون تومانی به یک خودروی 100 میلیون تومانی تبدیل می شود و این تنها به ضرر مشتری است. 

احتشام زاد ادامه می دهد: چنانچه این عوارض نبود، مردم می توانستند با پرداخت نصف هزینه فعلی، یک خودروی با کیفیت را خریداری کرده و از رانندگی با آن لذت ببرند. وی تصریح می کند: بی شک با واقعی شدن قیمت خودروهای وارداتی، فروش خودروهای ساخت داخل با قیمت مشابه به پایین ترین حد خود می رسد و این اتفاق باعث بهبود کیفیت خودروهای ساخت داخل و واقعی شدن قیمت آنها خواهد شد. 

رئیس فدراسیون واردات ایران ضمن ابراز امیدواری نسبت به واقعی شدن قیمت خودروهای وارداتی خاطرنشان کرد: برای اینکه این مهم اتفاق بیفتد باید خودروسازان داخلی در کیفیت تولیدات خود تغییر ایجاد کنند تا در فضای رقابتی فروش خودرو بدون کمک تعرفه بالای وارداتی، بتوانند فعالیت کرده و روی پای خود بیستند.
پرشین خودرو 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: