bazarnews

کد خبر: ۱۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در بخش مصارف عمومی لایحه بودجه سال آینده، احتمالا آنچه را که دولت برای حقوق و دستمزد آورده است، به‌طور کامل محقق شود.
بازار نیوز -  لایحه بودجه یک‌هزار و 84 تریلیون تومانی سال 1396 این روزها در کنار برنامه ششم، در کمیسیون تلفیق بودجه در دست بررسی است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل ازخبرآنلاین، رقم کل بودجه سال آینده با 11 درصد رشد نسبت به امسال به یک‌هزار و 85 تریلیون تومان رسیده است. رشد 8.7 درصدی درآمدهای مالیاتی، 10 درصدی حقوق کارمندان، سهم 110 هزار میلیارد تومانی نفت، نرخ دلار 3300 تومانی و نفت 50 دلاری در هر بشکه، از ویژگی‌های لایحه بودجه سال 1395 کل کشور است.

در این میان، بررسی لایحه بودجه و بنا به اظهارات رییس‌جمهور، سقف منابع عمومی بودجه 320 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این رقم نسبت به قانون بودجه امسل از رشد حدود 9 درصدی برخوردار بوده است.

قانون بودجه سال 1395 منابع عمومی دولت را 294 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. اما برآوردهای کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی است که تا پایان سال حدود 227 هزار میلیارد تومان از این رقم محقق شود. در واقع پیش‌بینی می‌شود حدود 67 هزار میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی شده قابل وصول نیست.

بودجه 96 مشکل دستمزد و حقوق ندارد/112 هزار میلیارد تومان از محل مالیات دست دولت را می‌گیرد

برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود که درآمدها به میزان 21 هزار میلیارد تومان و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای حدود 15 هزار میلیارد تومان بیش‌برآورد شده باشد. مهمتر از همه اینها انتظار است که از حدود 44 هزار میلیارد تومانی که برای منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی در نظر گرفته شده است، حدود 19 هزار میلیارد تومان تحقق یابد. عدم تحقق منابع مالی ناشی از فروش انواع اوراق تعهدزا شامل اوراق مشارکت، اوراق خزانه اسلامی و اوراق صکوک، مهمترین دلیل عدم تحقق حدود 55 درصدی منابع در بخش واگذاری دارایی‌های مالی است.

در مجموع پیش‌بینی می‌شود که منابع عمومی دولت در سال آینده حدود 258 هزار میلیارد تومان تحقق یابد و میزان عدم تحقق حدود 61 هزار میلیارد تومان باشد.

اما در سال آینده در بخش مصارف انتظار است که حدود 212 هزار میلیارد تومان هزینه‌های دولت تحقق یاید که در مقایسه با رقم 236 هزار میلیارد تومان دولت، حدود 23 هزار میلیارد تومان عدم تحقق پیش‌بینی می‌شود. در مقابل در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که حدود 62 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) هزینه شود که پیش‌بینی می‌شود حدود 33 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در سال آینده اختصاص یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که عملکرد تملک دارایی‌های مالی حدود نصف پیش‌بینی دولت محقق شود.

در این میان، بررسی منابع و مصارف عمومی نشان می‌دهد که در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که حدود 112 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی محقق شود. با ملاحظه شرایط اقتصادی و میزان تحقق درآمدهای سال جاری انتظار است که حدود 105 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی محقق شود.

همچنین در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که سود سهام شرکت‌های دولتی 13 هزار میلیارد تومان باشد و با توجه به پیش‌بینی عملکرد 83 درصدی برای سال 1395، به‌نظر می‌رسد حدود 1.5 هزار میلیارد تومان بیش‌برآوردی وجود دارد.

منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی در لایحه نیز حدود 111 هزار میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفته شده است که با ملاحظاتی ازجمله نفت 50 دلاری برای هر بشکه، پیش‌بینی می‌شود حداقل 10.9 هزار میلیارد تومان آن محقق نشود.

در بخش واگذاری شرکت‌های دولتی حدود 10 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که طبق بررسی‌های کارشناسی حدود 4 هزار میلیارد تومان بیش‌برآورد دارد. در مجموع براساس تصویر واقعی که از بودجه ارائه شد، انتظار میرود که حدود 258 هزار میلیارد تومان منابع عمومی در سال آینده محقق شود.

در بخش مصارف نیز پیش‌بینی می‌شود آنچه را که دولت برای حقوق و دستمزد آورده است، به‌طور کامل محقق شود. با توجه به منابع در دسترس و پس از کسر مبلغی که برای بازپرداخت بدهی‌های دولت مورد نیاز است، آنچه برای طرح‌های عمرانی باقی خواهد ماند، حدود 33.5 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: